• Посилання скопійовано

Безоплатно отримані ОЗ від місцевого самоврядування: як облікувати?

Комунальне підприємство (комерційна структура), платник податку на прибуток, отримало від органів місцевого самоврядування на безоплатній основі ОЗ згідно з рішенням сесії. Як обліковуються такі ОЗ? Чи потрібно ставити їх на баланс? Чи нараховується амортизація?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 та п. 13 Методрекомендацій №561, первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Зокрема, витрати на доставку, установку, монтаж та інші витрати на забезпечення введення в експлуатацію таких основних засобів включаються до їх первісної вартості з відображенням в обліку капітальних інвестицій.

Разом з тим, на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів основних засобів збільшується сальдо додаткового капіталу (Кт субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»).

Операція безоплатного отримання оформляється актом приймання-передачі за формою №ОЗ-1. Причому на цей момент може відбуватися і введення об’єкта в експлуатацію. Тобто актом задокументуються одночасно дві господарські операції. Якщо ж операцію введення в експлуатацію буде здійснено пізніше, то на таку операцію слід оформити окремий акт за формою №ОЗ-1.

Отже, підприємство, що безоплатно отримало основні засоби у власність, в обліку відображає такі записи:

  • Дт 1521 Кт 424 – на справедливу вартість;
  • Дт 10 Кт 1521 – введено ОЗ в експлуатацію.

При цьому, на такі ОЗ поширюються звичайні правила нарахування амортизації, яка, своєю чергою, відноситься до складу витрат підприємства. Однак, одночасно із нарахуванням амортизації сума нарахованого зносу має визнаватися доходом за Кт субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів», і на цю суму треба зменшувати додатковий капітал за Дт субрахунку 424. Тобто при нарахуванні амортизації в обліку слід відображати такі записи:

  • Дт 23/91/92/93/94 Кт 131 – нараховано амортизацію;
  • Кт 745 Дт 424 – визнано дохід у сумі нарахованої амортизації.

Підсумовуючи вищенаведене можна зробити такі висновки:

  • безоплатно отримані у власність ОЗ оприбутковуються підприємство за справедливою вартістю;
  • при введені ОЗ в експлуатацію на них нараховується амортизація в звичайному порядку;
  • разом з нарахування амортизації підприємство визнає дохід у розмірі нарахованої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    Сьогодні 18:196
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    Сьогодні 17:199
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    Сьогодні 14:1016
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    Сьогодні 08:1721
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025230