• Посилання скопійовано

Безоплатно отримані ОЗ від місцевого самоврядування: як облікувати?

Комунальне підприємство (комерційна структура), платник податку на прибуток, отримало від органів місцевого самоврядування на безоплатній основі ОЗ згідно з рішенням сесії. Як обліковуються такі ОЗ? Чи потрібно ставити їх на баланс? Чи нараховується амортизація?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 та п. 13 Методрекомендацій №561, первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Зокрема, витрати на доставку, установку, монтаж та інші витрати на забезпечення введення в експлуатацію таких основних засобів включаються до їх первісної вартості з відображенням в обліку капітальних інвестицій.

Разом з тим, на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів основних засобів збільшується сальдо додаткового капіталу (Кт субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»).

Операція безоплатного отримання оформляється актом приймання-передачі за формою №ОЗ-1. Причому на цей момент може відбуватися і введення об’єкта в експлуатацію. Тобто актом задокументуються одночасно дві господарські операції. Якщо ж операцію введення в експлуатацію буде здійснено пізніше, то на таку операцію слід оформити окремий акт за формою №ОЗ-1.

Отже, підприємство, що безоплатно отримало основні засоби у власність, в обліку відображає такі записи:

  • Дт 1521 Кт 424 – на справедливу вартість;
  • Дт 10 Кт 1521 – введено ОЗ в експлуатацію.

При цьому, на такі ОЗ поширюються звичайні правила нарахування амортизації, яка, своєю чергою, відноситься до складу витрат підприємства. Однак, одночасно із нарахуванням амортизації сума нарахованого зносу має визнаватися доходом за Кт субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів», і на цю суму треба зменшувати додатковий капітал за Дт субрахунку 424. Тобто при нарахуванні амортизації в обліку слід відображати такі записи:

  • Дт 23/91/92/93/94 Кт 131 – нараховано амортизацію;
  • Кт 745 Дт 424 – визнано дохід у сумі нарахованої амортизації.

Підсумовуючи вищенаведене можна зробити такі висновки:

  • безоплатно отримані у власність ОЗ оприбутковуються підприємство за справедливою вартістю;
  • при введені ОЗ в експлуатацію на них нараховується амортизація в звичайному порядку;
  • разом з нарахування амортизації підприємство визнає дохід у розмірі нарахованої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 375
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025534