• Посилання скопійовано

Безоплатно отримані ОЗ від місцевого самоврядування: як облікувати?

Комунальне підприємство (комерційна структура), платник податку на прибуток, отримало від органів місцевого самоврядування на безоплатній основі ОЗ згідно з рішенням сесії. Як обліковуються такі ОЗ? Чи потрібно ставити їх на баланс? Чи нараховується амортизація?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 7 та п. 13 Методрекомендацій №561, первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7. Зокрема, витрати на доставку, установку, монтаж та інші витрати на забезпечення введення в експлуатацію таких основних засобів включаються до їх первісної вартості з відображенням в обліку капітальних інвестицій.

Разом з тим, на справедливу вартість безоплатно отриманих об'єктів основних засобів збільшується сальдо додаткового капіталу (Кт субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»).

Операція безоплатного отримання оформляється актом приймання-передачі за формою №ОЗ-1. Причому на цей момент може відбуватися і введення об’єкта в експлуатацію. Тобто актом задокументуються одночасно дві господарські операції. Якщо ж операцію введення в експлуатацію буде здійснено пізніше, то на таку операцію слід оформити окремий акт за формою №ОЗ-1.

Отже, підприємство, що безоплатно отримало основні засоби у власність, в обліку відображає такі записи:

  • Дт 1521 Кт 424 – на справедливу вартість;
  • Дт 10 Кт 1521 – введено ОЗ в експлуатацію.

При цьому, на такі ОЗ поширюються звичайні правила нарахування амортизації, яка, своєю чергою, відноситься до складу витрат підприємства. Однак, одночасно із нарахуванням амортизації сума нарахованого зносу має визнаватися доходом за Кт субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів», і на цю суму треба зменшувати додатковий капітал за Дт субрахунку 424. Тобто при нарахуванні амортизації в обліку слід відображати такі записи:

  • Дт 23/91/92/93/94 Кт 131 – нараховано амортизацію;
  • Кт 745 Дт 424 – визнано дохід у сумі нарахованої амортизації.

Підсумовуючи вищенаведене можна зробити такі висновки:

  • безоплатно отримані у власність ОЗ оприбутковуються підприємство за справедливою вартістю;
  • при введені ОЗ в експлуатацію на них нараховується амортизація в звичайному порядку;
  • разом з нарахування амортизації підприємство визнає дохід у розмірі нарахованої амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202527
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202546
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025171
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539