• Посилання скопійовано

Виконання квоти на працевлаштування осіб передпенсійного віку

Як бути з новою вимогою працевлаштування осіб передпенсійного віку, якщо немає відкритих вакансій: потрібно звільняти працівників чи обов’язково розширювати штат?

Щодо  квоти на працевлаштування осіб передпенсійного віку

Такі особи й раніше мали додаткові державні гарантії в працевлаштуванні. Вони входили до категорії тих осіб, на працевлаштування яких встановлено квоту (ст. 14 Закону №5067).

Але наразі квота є такою:  підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб у розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. 

З 01.01.2018 р. до неї додано нову норму: для працевлаштування осіб, яким до настання права на пенсію за віком залишилося 10 і менше років, підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників від 8 до 20 осіб встановлюється квота у розмірі не менше однієї особи у середньообліковій чисельності штатних працівників.

 

Щодо того, чи потрібно звільняти працівника, щоб прийняти особу передпенсійного віку

Вважаємо, що такого робити не можна, оскільки немає законних підстав для звільнення працівника, який уже працевлаштований для того, щоб виконати квоту встановлену у ст. 14 Закону №5067.  Але таку ситуацію слід було передбачити заздалегідь, тобто двадцятий працівник мав би бути особою передпенсійного віку.

Для того, щоб уникнути порушення норм чинного законодавства та виконати квоту, рекомендуємо прийняти на роботу працівника передпенсійного віку.

 

Щодо відповідальності за невиконання квоти

Такого в чинному законодавстві теж не зазначається, оскільки, як і раніше, за ст. 53 Закону №5067, каратимуть роботодавців не за невиконання цієї квоти, а за необґрунтовану відмову у працевлаштуванні таких осіб.

Роботодавці самостійно розраховують квоту з урахуванням чисельності громадян, які на умовах повної зайнятості вже працюють на підприємствах і належать до таких, що неконкурентоспроможні на ринку праці (крім інвалідів), та забезпечують їх працевлаштування самостійно.

Але також роботодавці можуть звернутися за сприянням для працевлаштування цієї категорії громадян до державної служби зайнятості. Для цього вони подають звіт за формою №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)". А центр зайнятості знаходить кандидатів за зазначеними вакансіями та спрямовує до потенційних роботодавців. 

Як раніше повідомляло Мінсоцполітики на корінці направлення на працевлаштування, яке центр зайнятості видає безробітному для відвідування ним роботодавця, графу "Відповідь про прийняте рішення" (щодо працевлаштування) заповнює роботодавець, а шукач роботи повертає корінець направлення до центру зайнятості.  При цьому роботодавець ставить відмітку (або наводить пояснення - і воно має бути обґрунтованим!) біля належної причини відмови у працевлаштуванні. 

Якщо цього не зробити, ось тоді до роботодавця застосовуватиметься штраф за відмову у працевлаштуванні особи передпенсійного віку. Нагадуємо, що  штраф за кожну необґрунтовану відмову у працевлаштуванні таких осіб у межах відповідної квоти дорівнюватиме двократному розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення. Тобто, у 2017 році цей штраф становитиме 3200 х 2 = 6400 грн, але у наступному році, відповідно, зросте. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Казначей Галина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Отримання критичного статусу для підприємства
    Як отримати статус критично важливого для підприємства (виробництво дронів) ? Які зараз є критерії щодо вимог, аби отримати критичність?
    11.09.2025134
  • Застосування ПСП до зарплати після відпустки
    ФОП має працівників, які з 01.08 по 24.08 пішли у відпустку. Відпускні виплачені 31.07. У серпні закриває лише 5 робочих днів, зарплата в працівників не за ці 5 днів - 2964,29 грн, 2119,05 грн, 2047,62 грн в залежності від окладу. При розрахунку зарплати ФОП має право застосувати соцпільгу до цих сум, оскільки вони не перевищують 4250 грн - 18% (261,05 грн; 108,91 грн; 96,05 грн). У нього виходить прибутковий. Чи має він право застосувати соцпільгу в такому випадку?
    10.09.202577
  • Встановлення неповного робочого дня за заявою працівника
    Працівник ТОВ надав заяву з проханням перевести його на неповний робочий день у зв'язку з сімейними обставинами. Чи достатньо такої підстави для видання наказу про переведення працівника на 0,5 ставки? У заяві є дата початку, але не вказано, на який період заплановано переведення
    10.09.2025394
  • Повідомлення в податкову при укладенні договору ЦПХ
    Чи виникає у суб'єкта господарювання обов'язок подавати до органів ДПС повідомлення про прийняття на роботу при укладенні з фізичною особою договору цивільно-правового характеру (ЦПХ) на виконання робіт або надання послуг?
    10.09.20251 434
  • Максимальний розмір та оподаткування матеріальної допомоги засновнику-працівнику
    Який максимальний розмір матеріальної допомоги може надати приватне підприємство своєму засновнику, який одночасно є найманим працівником цього підприємства, та як така допомога оподатковується?
    10.09.202546