• Посилання скопійовано

Оформлення працівників з інвалідністю

Чи всі з нижчеперелічених документів обов'язково повинні бути у роботодавця при оформленні працівників з інвалідністю (ІІ та ІІІ групи) (нарахування ЄСВ на рівні 8,41%): копія пенсійного посвідчення, довідка МСЕК, виписка з акту огляду МСЕК, індивідуальна програма реабілітації? Які документи вимагає при перевірці Держпраці?

Осаба з інвалідністю – це особа зі стійким розладом функцій організму, що під час взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок цього держава має обов’язок щодо створення умов для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист (ст. 2 Закону №875 та ст. 1 Закону №2961).

Відповідно до ст. 17 Закону №875 з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Відповідно до ст. 172 КЗпП на роботодавця покладається обов'язок організувати працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до медичних рекомендацій, встановити на їх прохання неповний робочий день або неповний робочий тиждень та створити пільгові умови праці. Залучення осіб з інвалідністю до надурочних робіт та робіт у нічний час без їх згоди не допускається (ст. 55 та ст. 63 КЗпП).

Якщо працівник з інвалідністю бажає працювати неповний робочий час, то роботодавець має встановити відповідний графік його робочого часу.

 

Документи для працевлаштування

Прийняття на роботу осіб з інвалідністю оформляється в загальному порядку. Працівник з інвалідністю подає заяву про прийняття на роботу та наступні документи:

  • паспорт (інший документ, що посвідчує особу);
  • трудову книжку;
  • документ про освіту (за необхідності);
  • копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера;
  • копію пенсійного посвідчення;
  • довідку МСЕК (про присвоєння йому відповідної групи інвалідності). Наразі МСЕК оформлює виписку з акту огляду за формою №157-1/о;
  • індивідуальну програму реабілітації, що видається МСЕК.

Відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону №875 відмовити в укладенні трудового договору не допускається. Але відмовити можна, коли за висновком МСЕК стан здоров’я працівника перешкоджає виконанню професійних обов’язків, загрожує здоров’ю та безпеці праці інших осіб або продовження трудової діяльності чи зміна її характеру й обсягу загрожує погіршенню здоров’я особи з інвалідністю.

На підставі вищезазначених документів видається наказ про прийом на роботу та напередодні подається повідомлення до податкової. 

 

Індивідуальна програма реабілітації

Щодо обов’язковості надання працівником індивідуальної програми реабілітації зазначимо. 

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (лист від 01.10.2018 р. №1/3-140/02-01), Держпраці (лист від 05.10.2018 р. №7850/1/4.2-ДП-18) і Мінсоцполітики (лист від 23.10.2018 р. №20396/0/2-18/29) у свої листах зазначили, що копія ІПР повинна зберігатися у роботодавця. Інформація, що міститься в ній, дає можливість контролювати дотримання умов праці, рекомендованих (з боку МСЕК) працівнику з інвалідністю. Водночас якщо працівник не надав ІПР, то відмовити в працевлаштуванні (звільнити) його не можна, оскільки ІПР не є обов’язковим документом при прийнятті на роботу, тому що не зазначена в ст. 24 КЗпП. Оскільки, індивідуальна програма реабілітації не є документом про стан здоров’я. Інвалідність як міра втрати здоров’я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я. Відповідно при перевірці Держпраці надається за наявності.

 

Витяг з акту комісії 

Щодо надання витягу з акту комісії надсилається органом за місцем роботи, як повідомлення щодо групи інвалідності (у випадку встановлення ступеня втрати професійної працездатності). Цей документ, як і ІПР не є обов’язковим документом при прийнятті на роботу. 

 

Довідка до акту МСЕК

Довідка до акту МСЕК є частиною виписки з акту огляду МСЕК (ф. №157-1/о). За результатами експертного обстеження видається довідка до акту огляду МСЕК, де зазначається група інвалідності, її причина, термін, до якого встановлено цю групу, та висновок про умови і характер праці людини з інвалідністю. Саме ця довідка є підставою для сплати роботодавцем єдиного соціального внеску в розмірі нижчому, ніж за працівників, яким не встановлене обмеження життєдіяльності, тобто у розмірі 8,41%.

 

Перевірки Держпраці

Предметом таких перевірок є: 

  • реєстрація роботодавців у відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю; 
  • подання роботодавцем до відділень Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю; 
  • виконання роботодавцем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. 

Крім того, за наказом керівника відділу Фонду можуть проводитися планові та позапланові перевірки. 

Планові перевірки проводяться відповідно до річних планів, що затверджуються Держпраці не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Періодичність проведення таких перевірок визначається за критеріями ступеня ризику від провадження господарської діяльності, які мають оприлюднюватися на офіційному веб-сайті Держпраці. Суб’єкт господарювання має бути письмово повідомлений (рекомендованим листом або особисто під розписку суб’єкту господарювання чи уповноваженій ним особі) про проведення планової перевірки не пізніше ніж за 10 днів до дня її початку. Строк проведення планової перевірки становить не більш як 10 робочих днів, а щодо суб’єктів господарювання, які належать до суб’єктів мікро-, малого підприємництва, – не більш як п’ять робочих днів.

Строк проведення позапланової перевірки обмежений 10 робочими днями, а щодо суб’єктів господарювання, які належать до суб’єктів малого підприємництва, – двома робочими днями.

Роботодавець зобов’язаний надавати перевіряючим для ознайомлення та перевірки такі документи, зокрема але не вичерпно: 

  • повідомлення про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду; 
  • статут або установчий документ; 
  • витяг із Реєстру неприбуткових установ та організацій, виданий контролюючим органом за основним місцем обліку неприбуткової організації (якщо підприємство таким являється); 
  • штатний розпис; 
  • особові картки, трудові книжки осіб з інвалідністю, що перебувають у трудових відносинах із роботодавцем; 
  • зведений Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю; звіти з праці (форма № 1-ПВ)
  • копії документів, що підтверджують інвалідність працівників; накази (розпорядження) про прийняття на роботу, переведення на іншу роботу, розірвання трудового договору, про відрядження, про відпустки осіб з інвалідністю тощо; трудові договори (контракти), укладені з особами з інвалідністю (у разі їхнього укладення в письмовій формі); 
  • табель обліку використання робочого часу; 
  • розрахунково-платіжні відомості працівників і розрахунково-платіжні відомості (зведені). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»