Запитання:
Приватна клініка отримала від Держпраці припис про наступне: "Посадові оклади працівникам встановлені без урахування кваліфікації та складності роботи". Медичний Центр розробив тарифну систему оплати праці відповідно до кваліфікації працівників, але це не задовольнило Держпраці. Чи правомірні вимоги Держпраці щодо рівняння тарифної системи приватної клініки на тарифні сітки бюджетників? Чи не порушує це право особи на ведення бізнесу?
Відповідь:
Відповідно до ч. 1-4 ст. 96 КзпП, системами оплати праці є тарифна та інші системи, що формуються на оцінках складності виконуваних робіт і кваліфікації працівників.
Тарифна система оплати праці включає: тарифні сітки, тарифні ставки, схеми посадових окладів і професійні стандарти (кваліфікаційні характеристики).
Тарифна система оплати праці використовується при розподілі робіт залежно від їх складності, а працівників - залежно від кваліфікації та за розрядами тарифної сітки. Вона є основою для формування та диференціації розмірів зарплати.
Тарифна сітка (схема посадових окладів) формується на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 97 КзпП форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.
Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.
Розробка і затвердження тарифно-кваліфікаційних характеристик професій працівників відноситься до компетенції Мінсоцполітики. Характеристики робіт, зазначені у тарифно-кваліфікаційних довідниках робіт і професій працівників, є підставою для тарифікації робіт, для їх розподілу, віднесення до того чи іншого розряду кожної спеціальності чи посади.
Колективним договором, а якщо договір не укладався - наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого ним органу, виданим після погодження з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), а в разі відсутності первинної профспілкової організації - з вільно обраними та уповноваженими представниками (представником) працівників, можуть встановлюватися інші системи оплати праці (ч.6 ст. 96 КзпП).
Ця норма відносить до компетенції власника встановлення як посадових окладів, так і системи оплати праці, у т.ч. тарифної сітки та доплат з врахуванням кваліфікації та складності роботи.
Це означає, що власник, у т.ч. приватної клініки, не має права встановлювати, навіть за згодою з працівником, тарифні ставки та оклади на рівні, нижче від визначеного нормативно. Підвищувати вправі.
Підтвердженням цього є приписи ч.3 ст. 5 Закону "Про колективні договори і угоди", ч.2 ст. 15 Закону "Про оплату праці", ч.3 ст. 97 КзпП.
Щодо встановлення посадових окладів з врахуванням кваліфікації та складності роботи, то КзпП не вимагає такого від керівників небюджетних організації, окрім випадків, коли відповідним законом передбачається суворе правило допускати до роботи працівників виключно за документально підтвердженою кваліфікацією.
Тому, конкретний розмір посадового окладу, передбаченого тарифною схемою, затверджується колективним договором (або органом державної влади для підпорядкованих установ, організацій). Якщо у приватного підприємства (клініки) відсутні такі документи (колективний договір чи відповідний наказ власника чи уповноваженого ним органу — ч.6 ст. 96 КзпП), то претензії Держпраці можуть цілком виправдані — адже в таких випадках, це вимога привести розмір посадових окладів приватної клініки до рівня, не нижче посадових окладів бюджетної сфери за аналогічною посадою, кваліфікацією, роботою.
І це немає жодного відношення до права особи на ведення бізнесу — норми КзпП, інших нормативних документів щодо оплати праці тощо стосуються всіх сфер господарювання (приватної та бюджетної).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити