• Посилання скопійовано

Премія при тимчасовому виконанні обов’язків іншого працівника: як нараховувати?

Бухгалтер за наказом тимчасово виконує обов’язки головного бухгалтера, при цьому йому виплачується різниця між його окладом і окладом головного бухгалтера. Від виконання власних обов’язків бухгалтер не звільняється. Якщо бухгалтеру виплачується премія, чи має вона нараховуватися на різницю в окладах?

Перш за все, розглянемо, яким чином може бути організоване виконання одним, вже працюючим на підприємстві, працівником обов’язків іншого, тимчасово відсутнього, протягом встановленої законодавством тривалості робочого дня (робочої зміни). А вже далі розповімо, як, в залежності від обраного варіанту, здійснюється оплата роботи такого працівника (зокрема, і в частині премій).

В будь-якому випадку, як тимчасове заступництво, так і суміщення професій (посад) призначаються на підприємстві наказом його керівника. В цьому ж наказі зазначається і відповідний порядок оплати роботи працівника, який тимчасово виконує обов’язки іншого. 

 

Тимчасове заступництво

Згідно із роз’ясненням Держкомітету СРСР з питань праці і заробітної плати від 29.12.1965 р. №30/39 (яке діє на території України, як і решта нормативних актів радянських часів, в частині, що не суперечить чинному законодавству), тимчасовим заступництвом вважається  виконання службових обов'язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою необхідністю. 

 

Суміщення професій (посад)

Згідно із постановою Ради міністрів СРСР від 04.12.1981 р. №1145, суміщення професій (посад) – це виконання працівником поряд зі своєю основною роботою, обумовленої трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою), і виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, протягом встановленої законодавством тривалості робочого дня (робочої зміни). 

В чому різниця між цими варіантами організації роботи: суміщення професій (посад) передбачає, що працівник не звільняється від виконання обов’язків за своєю основною роботою (як раз цей варіант зазначається у запитанні), а ось тимчасове заступництво цього не передбачає (працівник виконує тільки обов’язки тимчасово відсутнього працівника). Про це чітко говорить, зокрема, Мінпраці в листі від 19.04.2011 р. №126/06/186-11.   

Тобто, у випадку, зазначеному в запитанні, якщо працівник одночасно виконує обов’язки за двома посадами, то мова йде про суміщення посад. 

Зауважимо, що на практиці існує ще, наприклад, сумісництво -  виконання, крім своєї  основної,  іншої роботи  на  умовах  трудового  договору,  на тому ж або іншому  підприємстві,  в установі, організації  або у громадянина, але у  вільний  від  основної роботи  час (див. постанову КМУ від 03.04.93 р. №245). Але сумісництво не передбачає виплати ані різниці в окладах, ані доплат – оплата праці сумісників проводиться за фактично виконану роботу (в умовах погодинної оплати праці за відпрацьований час). Тож тут ми його не розглядаємо. 

 

Оплата праці при виконанні обов’язків тимчасово відсутнього працівника 

Тимчасовому заступнику виплачується різниця між його фактичним окладом (посадовим, персональним) і посадовим окладом (без персональної надбавки) працівника, обов’язки якого він виконує. Таким чином, тимчасовий замісник справедливо отримує за роботу, яку виконує, стільки, скільки вона на цьому підприємстві коштує (згідно із штатним розписом). 

Але така доплата не нараховується, якщо:  

  • тимчасовий заступник не є штатним заступником або помічником відсутнього працівника (за відсутності посади заступника);
  • обов’язки тимчасово відсутнього керівника виконує головний інженер підприємства. 

За суміщення професій (посад) виплачується доплата, при цьому держава розмір такої доплати не встановлює. Розміри доплат, зазначені в постанові №1145, в більшості випадків не є актуальними. Принаймні, на сьогодні позиція фахівців Держпраці  з цього приводу така:    

«Постанова №1145 обмежує розмір доплат за суміщення професій (посад) 50% тарифної ставки (окладу) відсутнього працівника, незалежно від числа осіб, між якими розподіляються ці доплати.

Однак аналіз чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що роботодавець не обмежений цією цифрою за визначенні розміру доплат за суміщення професій (посад). У ч. 1 ст. 21 КЗпП йдеться, що виконувана робота визначається угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою. Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, згідно з ч. 2 ст. 105 КЗпП, встановлюється на умовах, передбачених у колективному договорі. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний погодити питання доплат із профспілковим органом, який представляє інтереси більшості працівників, а якщо його немає – з іншим органом, уповноваженим на представництво трудовим колективом (ч. 2 ст. 97 КЗпП)».

Як ми визначили вище, у ситуації, зазначеній у запитанні, мова йде про суміщення посад. Але працівнику виплачується різниця між окладами, що невірно. Такому працівнику має нараховуватися оклад за основним місцем роботи (бухгалтера) і доплата у розмірі, визначеному і наказі керівника про суміщення посад. 

Оскільки помилка вже існує, її слід виправляти шляхом складання нового наказу, визначення розміру доплати і коригування (за потреби) зарплати та нарахувань і утримань з неї, нарахованих за минулі періоди. 

 

Премії під час виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника

Нарешті ми добралися до головного питання: а як в зазначених варіантах організації праці працівнику, який тимчасово виконує обов’язки іншого, нараховуються премії? 

Згідно із роз’ясненням №30/39, тимчасові заступники преміюються за умовами і в розмірах,встановлених за посадою працівника, обов’язки якого вони виконують. При цьому премія нараховується на посадовий оклад заступника. 

На різницю в окладах премія нараховується в тому ж порядку, як на доплату за суміщення посад. 

 

Що це означає на практиці? 

Припустимо, що: 

  • оклад бухгалтера становить 5000 грн, 
  • оклад головного бухгалтера 15000 грн, 
  • головному бухгалтеру встановлена премія у розмірі 10% від окладу.

В такому випадку розмір премії від окладу становитиме 5000 грн х 10% = 500 грн. 

При цьому на різницю в окладах (10000 грн) теж треба нарахувати премію. Як це робиться, на жаль, законодавство не встановлює. 

Тобто, як у випадку із доплатою за суміщення посад, так і у випадку з різницею в окладах при тимчасовому заступництві, те, як нараховувати премію на ці суми (і чи взагалі нараховувати), вирішує роботодавець.  При цьому беруться до уваги норми колективного та трудових договорів, в яких це питання визначається (за наявності). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Оплата праці

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Оплата праці»

  • Оподаткування МД на лікування дитини працівника
    У працівника є дитина з інвалідністю, якій необхідна операція. Підприємство надає матеріальну допомогу на лікування дитини. Чи потрібно "прив’язувати" виплату цієї допомоги до відпустки працівника? Чи можна виплачувати в інший період? Як оподатковується ця матеріальна допомога? Чи обмежується розмір цієї допомоги?
    08.10.202437
  • Облік доплат за шкідливі умови праці
    Доплата за роботу в шкідливих та важких умовах праці не входить у фонд заробітної плати та згідно з наказом по підприємству сплачуються за кошти підприємства. Які бухгалтерські проведення при нарахуванні таких доплат повинні бути?
    27.09.20242771
  • Індексація при періодичному піднятті окладів після їх зниження у 2022 році
    Останнє підвищення окладу за посадою до суми 12000 грн відбулося 01.01.2021 р. З 01.04.2022 р. оклад за посадою був зменшений до 6500 грн і надалі збільшувався разом з підвищенням мінімальної заробітної плати. З 01.04.2024 р. оклад 8000 грн, базовий місяць для нарахування індексації – грудень 2023 р. З якого періоду потрібно буде змінити базовий місяць: з дати, коли оклад перевищить 12000 грн?
    24.09.202446
  • Індексація при зниженні та (не) піднятті окладів
    Працівникові не підвищували оклад з 01.01.2015 року. Як нараховувати індексацію? У працівника до 2021 року була ставка 12 000 грн, в 2022 році зменшили оклад до 7 000 грн. В січні 2024 року було підняття зарплати і підвищили оклад до 8500 грн. Як нараховувати індексацію?
    04.09.202484
  • Які є ризики при виплаті зарплати працівника за його розпорядженням на рахунок іншої людини?
    Працівник подав роботодавцю заяву про те, щоб його зарплату перераховувати на рахунок іншої людини. Наскільки ризикованою є така практика?
    30.07.20241 105