• Посилання скопійовано

Чи складати акти при наданні послуг фізособам?

Підприємство надає послуги фізособам. Чи обов’язково складати акти про надання послуг з кожною фізособою? Чи можливо це оформити іншими документами?

Відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік, господарські операції відображаються в бухобліку на підставі первинних документів. Первинні документи повинні містити обов’язкові реквізити, зокрема: 

  • назву документа (форми);
  • дату складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади і прізвища;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Акт про надання послуг – один із можливих варіантів оформлення операції про надання послуг. Замість нього підприємство може розробити інший підходящий йому документ, який міститиме вищевказані реквізити. 

Мінфін у своєму листі від 24.03.2023 р. №41010-06-5/7983 зазначає, що для цілей бухгалтерського обліку оформлений з дотриманням вимог законодавства рахунок-фактура (інвойс) може бути підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарської операції з постачання товарів, робіт (послуг) без складання акта приймання-передачі. Але за умови, що такий рахунок оплачений покупцем. 

Крім того деякі консультанти вважають, що можна й взагалі нічого з покупцем (клієнтом) не оформляти, якщо, наприклад, послуги надаються через мережу Інтернет й підписати певні документи з кожним клієнтом фізично неможливо. В такому разі пропонується просто розмістити на своєму сайті договір публічної оферти в якому прописати всі умови надання послуг. 

Отже, документальне оформлення надання послуг визначається самим підприємством виходячи із конкретної ситуації – виду послуг, способу їх надання тощо.

Однак зазначимо, що підписаний акт може бути корисним для підтвердження факту надання послуг та уникнення можливих спорів з клієнтом у майбутньому, особливо якщо йдеться про великі обсяги робіт або послуг. 

Висновок:  Акт про надання послуг може бути замінений рахунком чи іншим документом. Але наявність підписаного акту може допомогти в разі виникнення спорів з клієнтом у майбутньому.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202524
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202539
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258164
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202569
  • Неповернення покупцем примірника видаткової накладної
    Постачальник відвантажив товар покупцеві разом із двома примірниками видаткової накладної. Покупець фактично отримав товар, але не повернув підписаний другий примірник накладної постачальнику. Як у такій ситуації підтвердити факт отримання товару та здійснити облік господарської операції за відсутності належним чином оформленого первинного документа?
    26.11.20252 865