• Посилання скопійовано

Не провівши в обліку акт виконаних робіт, бухгалтерові варто скласти довідку

Підприємство оформило із підрядником акт виконаних робіт 31.08.13 р., але бухгалтер забув цей акт провести по обліку в серпні і зробив це у вересні. Чи потрібно при цьому оформляти бухгалтерську довідку? Якщо потрібно, то який повинен бути зміст цієї довідки?

Дійсно, згідно із Методрекомендаціями №356 (1) , для виправлення деяких бухгалтерських помилок варто складати бухгалтерську довідку. Виходячи з п. 9 Методрекомендацій №356, такий документ варто складати у випадках, коли бухгалтерські помилки було зроблено раніше і внаслідок цього було перекручено показники бухгалтерських регістрів, в яких певні операції підсумовуються, наприклад, за місяць або квартал. Так само бухгалтерську довідку слід скласти, якщо така помилка призвела до перекручення даних про діяльність підприємства (за підсумком у регістрах, журналах, фінансовій звітності тощо) за минулі роки. 

--------------------(1)-----------------

Наказ МФУ „Про затвердження Методичних рекомендацій по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку” від 29.12.2000 р. №356

-----------------------------------------


У вашому випадку, оскільки акт було проведено по обліку в межах кварталу, на думку автора, таку довідку можна було і не складати – все ж таки фінансові показники діяльності підприємства розраховуються за підсумками кварталу і до перекручення даних фінансової звітності справа не дійшла. Але, якщо підприємство-замовник і підрядник є платниками ПДВ, і такий акт було оформлено раніше, ніж була здійснена оплата за ним, то дата проведення такого акту в бухгалтерському обліку має велике значення. Не менше значення має цей акт в такому разі і для визначення строку позовної давності. Тож, хоча загалом бухгалтерська довідка є самостійним документом, на підставі якого здійснюється кореспонденція рахунків (яку не зробиш за жодним іншим первинним документом, чого не відбувається у наведеному у запитанні випадку), в неї є ще одна функція – нагадати бухгалтеру, що саме і чому саме так було зроблено. Отже, навіть при запізнілому проведенні бухгалтерського документу, варто скласти відповідну довідку. 

Форму бухгалтерської довідки затверджено тим самим наказом, що і Методрекомендації №356. В них також зазначено, що зазвичай бухгалтерська довідка оформлюється в форматі А6. Але це не є обов’язковим, і за потреб, вона може бути оформлена і в більшому форматі, наприклад, А4. П. 9 Методрекомендацій №356 передбачає складання бухгалтерської довідки чорнилами або пастою кулькових ручок тощо темного (для зазначення сторно - червоного) кольору. Але, на думку автора, і це не є жорсткою нормою і бухгалтерську довідку можна і надрукувати (для зазначення сторно – суми зазначаються у дужках). Але її обов’язково слід підписати як виконавцю, так і головному бухгалтеру підприємства (завірення печаткою цієї форми не передбачено). Окрім іншого, в ній має бути зазначено дату її складання (яка має збігатися із датою виправлення помилки). 

В таблиці бухгалтерської довідки зазначаються: 

- порядковий номер запису (рядка);

- зміст операції (тобто, що саме і як виправляється);

- дебет та кредит рахунків бухгалтерських проведень, що виникають внаслідок виправлення помилки. В цьому випадку їх буде два, отже, рядків також буде два: на суму витрат і зобов’язання перед підрядником, визнаних за актом (наприклад, якщо йшлося про поточний ремонт офісу: Дт 92 Кт 631), і суму ПДВ у вартості таких робіт (Дт 641/ПДВ Кт 631); 

- сума за проведеними операціями.  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Первинні документи (ТТН) для витрат на транспортування в Порту (на території підприємства)
    Компанія-експедитор залучає перевізників для транспортування вантажу між складами на території Порту. Замовник надає лише довідку з переліком авто, кількістю ходок і масою вантажу, відмовляючись оформляти ТТН, оскільки перевезення відбувається без виїзду з охоронюваної портової території. Чи є така довідка достатнім первинним документом для підтвердження витрат на залучений транспорт у податковому обліку?​
    Сьогодні 16:1920
  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202567
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202544
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258324
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202573