• Посилання скопійовано

Документальне оформлення міжнародного перевезення залізницею

Підприємство орендувало вагони в Естонії. У цих вагонах замовник - нерезидент везе товар в Україну. З накладної СМГС видно, що вагон з Естонії, який в оренді у підприємства, але в СМГС немає назв цього підприємства і замовника - нерезидента. В СМГС фігурує тільки номер вагону, який підтверджує участь підприємства в цьому процесі. Як підтвердити дохід від послуг нерезиденту та скласти ПН?

Доходи від надання послуг перевезення

Залiзнична накладна (СМГС -  Соглашение о международном железнодорожном грузовом сообщении) - основний перевiзний документ установленої форми, вiдповiдно оформлений i наданий залiзницi вiдправником разом з вантажем. Накладна є формою обов'язкової двосторонньої письмової угоди про перевезення вантажу, яка укладається вiдправником i залiзницею на користь третьої сторони - вантажоодержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантiї, унесення належної провiзної плати та iнших платежiв за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станцiї призначення.

Згідно з ст. 15 СМГС, у накладній мають бути такі відомості, зокрема:

  • найменування відправника та його поштова адреса;
  • найменування одержувача та його поштова адреса;
  • найменування договірного перевізника;
  • номер відправлення;
  • номер вагона (контейнера), ким надано вагон для перевезення вантажу (відправником чи перевізником);
  • перелік супровідних документів, доданих відправником до накладної;
  • найменування, маса вантажу тощо.

На нашу думку, за цими даними та супровідними документами можна ідентифікувати вантаж, за перевезення якого підприємство отримує плату від нерезидента. За номером вагона можна ідентифікувати вагон, що орендований підприємством у резидента Естонії. Загалом, головним моментом є сама можливість ідентифікувати вантаж і відповідно, витрати на перевезення цього вантажу, а відтак і саму послугу з перевезення, надану замовнику.

Додатково замовник і українське підприємство можуть складати акти надання послуг перевезення, у яких наводити інформацію про те, звідки, куди і який вантаж перевозиться, хто відправник і хто одержувач.

Дохід від надання послуг перевезення і витрати на їх надання беруть участь у формуванні фінрезультата з метою оподаткування податком на прибуток в загальному порядку, за правилами бухобліку.

 

Нульова ставка ПДВ

Об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податків з постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. Норми встановлені пп. «е» п. 185.1 ПКУ.

Відповідно до пп. «а» пп. 195.1.3 ПКУ операції з постачання послуг з міжнародного перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом оподатковуються за нульовою ставкою.

Для цілей цього підпункту перевезення вважається міжнародним, якщо таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

Відповідно до ст. 9 Закону №1955, перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.

Такими документами можуть бути:

  • авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
  • міжнародна автомобільна накладна (CMR);
  • накладна СМГС (накладна УМВС);
  • коносамент (Bill of Lading);
  • накладна ЦІМ (CIM);
  • вантажна відомість (Cargo Manifest).

Отже, якщо перевезення підтверджується єдиним міжнародним перевізним документом – в даному випадку це накладна СМГС, то вся вартість такого перевезення оподатковується ПДВ за нульовою ставкою.

Як заповнити ПН з нульовою ставкою ПДВ, ми писали тут.

В даному випадку отримувачем (покупцем) буде нерезидент – замовник послуг перевезення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202534
  • Оприбуткування імпортних запчастин: мова назви та переклад інвойсу
    Підприємство імпортує запчастини. До митниці надано лист з перекладом назв запчастин за артикулами згідно з інвойсом, проте в митній декларації назви вказано англійською мовою. Як коректно оприбуткувати запчастини (назва в бухобліку)? Чи необхідно вносити зміни до митної декларації? Чи обов'язковий переклад інвойсу українською мовою і чи достатньо перекладу менеджера підприємства? Чи потрібен переклад бюро перекладів?
    08.12.202539
  • Дата підписання видаткової накладної при отриманні товару
    Постачальник складає видаткову накладну на дату оплати товару, але фактичне отримання відбувається раз на тиждень. Чи може покупець при підписанні видаткової накладної зазначати фактичну дату отримання товару, якщо вона відрізняється від дати складання накладної постачальником?
    05.12.20258174
  • Закриття дебіторської заборгованості за відновленими актами: що в обліку?
    У 2017 році підприємство перерахувало передоплату за послуги, первинні документи на отримання послуг були втрачені, у бухобліку залишилась дебіторська заборгованість за виданими авансами. У листопаді 2025 року отримано від контрагента скан-копії підписаних з обох сторін актів наданих послуг. Як коректно закрити дану заборгованість у бухобліку?
    05.12.202569
  • Неповернення покупцем примірника видаткової накладної
    Постачальник відвантажив товар покупцеві разом із двома примірниками видаткової накладної. Покупець фактично отримав товар, але не повернув підписаний другий примірник накладної постачальнику. Як у такій ситуації підтвердити факт отримання товару та здійснити облік господарської операції за відсутності належним чином оформленого первинного документа?
    26.11.20252 870