• Посилання скопійовано

ТТН при доставці транспортом продавця має помилки: чим це загрожує ТОВ?

ТОВ придбаває товари. Згідно з договором поставки доставку здійснює постачальник власним транспортом (вартість доставки входить до ціни товару). Постачальник надає ТОВ видаткову накладну та реєструє ПН. Деколи виписує ТТН, яка має помилки – відсутнє найменування, кількість вантажу, розшифровки підписів. Чим це загрожує ТОВ?

Коли застосовується ТТН?

Відповідно до п. 11.3 Правил №363ТТН на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.

Згідно із п. 1 Правил №363:

  • Замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;
  • Вантажовідправник - будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення;
  • Перевізник - фізична або юридична особа - суб'єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Тобто, в розглядуваній ситуації постачальник є як перевізником, так і вантажовідправником, і тому має виписати ТТН.

Форма ТТН наведена в додатку 7 до Правил №363.

Поряд з цим, в п. 11.1 Правил №363 зазначено, що ТТН можна оформлювати без дотримання зазначеної форми, за умови наявності в ній інформації про:

  • назву документа,
  • дату і місце його складання,
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача,
  • найменування та кількість вантажу,
  • його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж,
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер),
  • причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер),
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Таким чином, найменування, кількість вантажу, розшифровки підписів – це обов’язкові реквізити ТТН. ТТН без таких реквізитів не дає підстав вважати, що саме перевозилося, а тому під час перевірки податкова може визнати цей документ недійсним.

Згідно з п. 1 Правил №363, ТТН - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання ТМЦ, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку.

Тобто, основне призначення ТТН – бути документом для:

  • обліку ТМЦ під час перевезення;
  • обліку роботи з перевезення вантажу.

Якщо ТТН визнати недійсною, під сумнів буде поставлено факт здійснення перевезення. Податкова неодноразово консультувала (див., наприклад, тут), що в разі відсутності ТТН немає підстав для врахування вартості послуг перевезення при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку не має підстав.

Щоправда, в розглядуваній ситуації послуги перевезення не надаються, вартість перевезення включена до ціни товару, тому зазначеної проблеми у ТОВ не повинно виникати.

Але податкова може засумніватися в реальності операції придбання товарів. Про це ми писали тут, де аналізувалися судові рішення за темою відсутності ТТН.

На думку суду, відсутність ТТН не може бути самостійною підставою вважати господарську операцією такою, що не відбулася, а причини відсутності ТТН у кожному конкретному випадку мають бути досліджені судом.

Також там зазначено, що на думку судових органів, ТТН обов’язкова тільки, якщо є окремий договір перевезення. Якщо такий договір не укладався, ТТН не є обов’язковою.

Як зазначають суди:

  • наявність в ТТН певних недоліків не може бути самостійним доказом безтоварності господарських операцій;
  • відсутність ТТН не є безумовною підставою ставити під сумнів здійснення господарських операцій.

Все наведене вище доводить, що в принципі претензії податківців до підприємства можуть бути, аж до заперечення факту придбання товарів та відмову в податкових витратах та податковому кредиті. Але велика судова практика стоїть на боці порушників, у яких ТТН або взагалі не було, або вони були з помилками.

Тому наша порада така: за можливості на всі доставлені постачальником товари мати належним чином складені ТТН. Якщо не виходить і податкова знімає витрати чи податковий кредит, захищатися в тому числі з допомогою матеріалів судової практики, яку ми навели вище.

 ***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Визначення виду перевезення в ТТН
    Який вид перевезення необхідно вказувати у верхній частині товарно-транспортної накладної, якщо вантаж доставляється з одного міста в інше в межах України автомобільним транспортом? Які особливості заповнення цього реквізиту?
    12.09.202545
  • Первинні документи для обліку експлуатації легкового автомобіля
    Підприємство придбаває легковий автомобіль. Які первинні документи потрібні для бухобліку експлуатації автомобіля підприємством?
    11.09.2025249
  • Зміна назви вулиці в договорах
    Яку назву вулиці (стару чи нову) слід зазначати в договорах та інших первинних документах, якщо відбулася зміна назви вулиці, але дані в Єдиному державному реєстрі (ЄДР) ще не оновлені?
    11.09.202545
  • Підписання первинних документів минулого періоду в електронній формі
    Підприємство, що веде паперовий документообіг, виявило відсутність оригіналів актів та видаткових накладних за минулий звітний період. Договором передбачено е-документообіг. Чи є порушенням законодавства підписання цих документів в електронній формі в поточному періоді з датою документа, що відповідає даті госпоперації, та як це впливає на податковий облік?
    03.09.20253 364
  • Чи потрібно оновлювати документи ФОПу для укладення договору?
    Які документи має надати ФОП-перевізник у випадку перевезення вантажів при укладанні договору із замовником? Якого терміну вони мають бути? Наприклад, договір укладається 22.08.2025 року, а він надає виписку (свідоцтво) 2023 року, чи має він надати "свіжий" витяг з ЄДР (наприклад, станом на 01.01.2025 р.) та Витяг про сплату ЄП, інші документи? Тобто чи важливо оновлювати документи хоча б на початок звітного року?
    02.09.202540