Головна Усі консультації Облік та звітність Первинні документи, типові форми

Правила складання ТТН та видаткової накладної

Який порядок заповнення ТТН та видаткової накладної? Які обов’язкові реквізити цих документів? Чи допустимо заповнювати ТТН частково друкарським способом, а частково - від руки? Які помилки призводять до визнання цих документів недійсними?

ТТН

Згідно з визначенням, наведеним у розділі 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (Правила №363), товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Відповідно до п. 11.1 Правил №363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

При цьому зазначено, що товарно-транспортну накладну суб’єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про:

  • назву документа;
  • дату і місце його складання;
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Відсутність реквізитів, зазначених у запитанні, (повна адреса розвантаження, найменування, прізвища та підпису вантажоодержувача) вже є підставою вважати ТТН, зазначену в запитанні, неоформленою. Решта відсутніх реквізитів таких наслідків можуть і не мати, якщо ці реквізити не зазначені як обов’язкові у договорі між перевізником та покупцем – замовником.

Водночас, Мінінфраструктури у листі від 11.03.2014 р. №2455/25/10-14 роз’яснювало, що вимоги стосовно заповнення товарно-транспортних накладних лише друкованим або іншим способом Правилами №363 не встановлюються.

Таким чином, ТТН може заповнюватись друкованим способом, від руки або комбіновано (частково від руки частково друкованим).

 

Виправлення помилки у ТТН

У випадку допущеної помилки, вважаємо, що виправити потрібно всі екземпляри складених ТТН. І рекомендуємо це зробити коректурним способом. Згідно з пп. 4.2 Положення №88, неправильний текст або цифри закреслюються і над закресленим надписується правильний текст або цифри. Закреслення здійснюється однією рискою так, аби можна було прочитати виправлене.

 

Видаткова накладна

Що ж до видаткової накладної, то тут форми її не передбачено – тобто підприємство самостійно вправі визначати форму та зміст видаткової накладної. Однак видаткова накладна як і будь-який первинний документ має містити обов’язкові реквізити, що наведено у ст. 2 Закону про бухоблік, а саме:

  • назву документа (форми);
  • дату складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 58 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Станіслав Горбовцов
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Облік та звітність / Первинні документи, типові форми
Теги:
Первинні документи

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі