• Посилання скопійовано

Ідентифікація покупця у видатковій накладній при продажу продукції через інтернет

Підприємство продає власну продукцією через свій інтернет- магазин. Розрахунки за товар проводяться: шляхом переказу коштів на р/р підприємства; карткою через інтернет; через "Нову пошту" та службу доставки "МІСТ ЕКСПРЕС" (при отриманні). Видаткова накладна з підписом покупця не повертається. Як в цьому випадку ідентифікувати покупця, щоб запобігти порушенням?

Видаткова накладна – це первинний документ, що підтверджує факт постачання товарів (товарно- матеріальних цінностей), як правило, від постачальника (продавця) до покупця.

Вимоги до видаткової накладної такі, як і до будь-якого іншого первинного документу. Згідно з ст. 9 Закону про бухоблік, первинний документ повинен містити, зокрема, особистий підпис та інші дані, які дають можливість ідентифікувати особу, яка брала участь в здійсненні госпоперації. Несуттєві недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, і містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складений документ, зміст і обсяг господарської операції тощо.

ДФС у Харківській області у листі від 26.05.2017 р. №387/ІПК/20-40-14-10-17 зазначила, що якщо доставка товару здійснюється поштою за умови післяплати, то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, у цьому випадку зобов'язане видавати поштове відділення. Документом, що свідчить про отримання того або іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена продавцем у посилку.

Факт постачання товару покупцю можна підтвердити також експрес-накладною, квитанцією, чеком, тощо, які видає Нова пошта, особливо, якщо вона містить всі необхідні реквізити первинного документу. Про те, що експрес-накладні "Нової пошти" підтверджують факт постачання і товару, і послуг з його перевезення визнано, зокрема, в ухвалах Харківського апеляційного адмінсуду від 17.05.2016 р. по справі №818/13/16 (ухвалі ВАСУ від 16.05.2017 р. №ДК800/27543/16) та Львівського апеляційного адмінсуду від 23.03.2017 р. по справі №876/9009/16.

Отже, наявність або відсутність первинних документів, так само як і помилки в їх оформленні, не є підставою для невизнання господарської операції, якщо є і інші документи, що підтверджують рух такого товару. Тому підприємству, у випадку претензії з боку податкової, потрібно бути готовим доводити факт здійснення реальної операції. 

Оплата за придбані товари підтверджується банківськими виписками та прибутковими касовими документами, які містять реквізити первинного документу, у тому числі відомості про продавця: прізвище, ініціали та особистий підпис фізичної особи — покупця. Крім того, чинне законодавство не передбачає обов’язку зазначення у видатковій накладній ідентифікаційного коду чи номера телефону фізичної особи — покупця.

Щодо того, що з "Нової пошти" не повертаються видаткові накладні, які підтверджують ідентифікацію покупця, зазначимо, що на думку суду, викладеної в Постанові ВСУ від 05.11.2019 р. у справі №813/1923/16, твердження податкового органу про вчинення продажу товару неідентифікованим фізичним особам є необґрунтованими, а тому висновок про те, що реалізація такого товару не пов’язана з господарською діяльністю, є безпідставною.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Запровадження е-ТТН з 2026 року
    З якого часу планується запровадження обов’язкового використання електронних товарно-транспортних накладних (е-ТТН) для автоперевезень в Україні, та чи передбачено на 2026 рік лише поетапне впровадження й визначення строків обов’язковості, а не повний перехід на е-ТТН?
    18.12.202550
  • Оформлення ТТН на декілька накладних при перевезенні
    Чи дозволено оформити одну товарно-транспортну накладну (ТТН) на товар з декількох видаткових накладних, якщо його перевозять в одному транспортному засобі?
    18.12.20257142
  • Документи на оприбуткування товару та транспортних витрат
    Постачальник відправив товар 28.11.2025 р. транспортною компанією. Покупець отримав товар 03.12.2025 р., що підтверджується актом наданих послуг від транспортної компанії. Якими документами обґрунтувати дату оприбуткування товару 03.12.2025 р. та віднести на його вартість додаткові витрати на транспортування?
    17.12.202544
  • Первинні документи (ТТН) для витрат на транспортування в Порту (на території підприємства)
    Компанія-експедитор залучає перевізників для транспортування вантажу між складами на території Порту. Замовник надає лише довідку з переліком авто, кількістю ходок і масою вантажу, відмовляючись оформляти ТТН, оскільки перевезення відбувається без виїзду з охоронюваної портової території. Чи є така довідка достатнім первинним документом для підтвердження витрат на залучений транспорт у податковому обліку?​
    15.12.2025285
  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202576