• Посилання скопійовано

Покупець не повертає накладні та акти з підписами: наслідки для продавця

Підприємство займається торгівлею та наданням послуг з ремонту. Дуже часто документи від покупців не повертаються. Чим загрожує відсутність видаткових накладних та актів виконаних робіт для підприємства?

Відповідь на це питання неоднозначна. Адже, з одного боку, господарська операція відбулася, а це означає обов’язок підприємства скласти про неї первинний документ. І, оскільки йдеться про надання послуг, слід зазначити, що глава 63 ЦКУ не містить обов’язкової вимоги щодо складання акту про передачу результатів таких послуг покупцю. З іншого боку, у підприємства немає документального підтвердження факту, що покупець прийняв результати наданих послуг та не має претензій.  Тож, доведеться лише сподіватися, що покупець не заявить такі претензії у майбутньому і оплатить надані послуги згідно з договором. А підставою для такої оплати може бути рахунок-фактура (або інвойс). 

 

Бухоблік

Мінфін листом від 16.02.2017 р. №31-11410-06-5/4339 надав роз’яснення щодо особливостей застосування первинних документів у зв’язку з прийняттям Закону №1724-VIII. Нагадуємо, що цим Законом внесено зміни до Закону про бухоблік в частині спрощення документообороту підприємств шляхом зменшення вимог до первинного документа та скорочення переліку його обов’язкових реквізитів.

На думку Мінфіну, оформлений належним чином рахунок-фактура (інвойс) може бути підставою для відображення в бухобліку господарської операції з постачання товарів, робіт (послуг) без складання акта приймання-передачі або накладної.  Але тільки у разі  його оплати, що підтверджується відповідними документами.

Документами, що підтверджують оплату, можуть бути:

  • платіжне доручення;
  • розрахунковий чек;
  • касовий чек;
  • розрахункова квитанція;
  • виписка з карткового рахунку;
  • квитанція до прибуткового касового ордера тощо.

Рахунок-фактура може бути складений у паперовій або в електронній формі та повинен мати реквізити, які дають можливість ідентифікувати господарську операцію та її учасників, зокрема:

  • назву підприємства, від імені якого складено рахунок-фактуру;
  • назву контрагента;
  • зміст та обсяг господарської операції;
  • одиницю виміру господарської операції;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь в оформленні рахунку-фактури.

Податківці до рахунку-фактури (інвойсу) як заміни актам або накладним ставляться більш обережно, однак щодо послуг вони в цілому підтримують позицію Мінфіну. Ми цю проблему аналізували тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Запровадження е-ТТН з 2026 року
    З якого часу планується запровадження обов’язкового використання електронних товарно-транспортних накладних (е-ТТН) для автоперевезень в Україні, та чи передбачено на 2026 рік лише поетапне впровадження й визначення строків обов’язковості, а не повний перехід на е-ТТН?
    18.12.2025330
  • Оформлення ТТН на декілька накладних при перевезенні
    Чи дозволено оформити одну товарно-транспортну накладну (ТТН) на товар з декількох видаткових накладних, якщо його перевозять в одному транспортному засобі?
    18.12.20257662
  • Документи на оприбуткування товару та транспортних витрат
    Постачальник відправив товар 28.11.2025 р. транспортною компанією. Покупець отримав товар 03.12.2025 р., що підтверджується актом наданих послуг від транспортної компанії. Якими документами обґрунтувати дату оприбуткування товару 03.12.2025 р. та віднести на його вартість додаткові витрати на транспортування?
    17.12.202545
  • Первинні документи (ТТН) для витрат на транспортування в Порту (на території підприємства)
    Компанія-експедитор залучає перевізників для транспортування вантажу між складами на території Порту. Замовник надає лише довідку з переліком авто, кількістю ходок і масою вантажу, відмовляючись оформляти ТТН, оскільки перевезення відбувається без виїзду з охоронюваної портової території. Чи є така довідка достатнім первинним документом для підтвердження витрат на залучений транспорт у податковому обліку?​
    15.12.2025296
  • Е-ΤТН при доставці товару власним транспортом постачальника
    Постачальник доставляє товар покупцю власним автотранспортом, без залучення стороннього перевізника. Чи є в такому випадку обов’язковим оформлення електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН)?
    12.12.202576