• Посилання скопійовано

За яких обставин можна зменшити статутний капітал

Підприємство збільшило статутний капітал з метою ведення операцій ЗЕД. Проте організувати такі операції не вдалося і засновник має намір зменшити статутний капітал. За яких обставин можна це зробити?

За приписами ч.3 та ч. 4 ст. 144 ЦКУ статутний капітал ТОВ зменшується :

• якщо учасники протягом першого року діяльності товариства не сплатили повністю суму своїх внесків; 

• якщо після закінчення другого чи кожного наступного фінансового року вартість чистих активів товариства з обмеженою відповідальністю виявиться меншою від статутного капіталу. 

Це фактори обов’язкового зменшення статутного капіталу, але відповідальності за невиконання цих дій чинним законодавством не передбачена. 

Є ключовий момент: зменшувати розмір статутного капіталу можна до розміру, не меншого мінімального розміру статутного капіталу, що діяв на момент створення товариства (Увага! Не збільшення статутного капіталу, а саме створення підприємства). 

Наприклад, на сьогодні мінімальний розмір статутного капіталу визначено тільки для акціонерних товариств – 1250 мінімальних зарплат на момент створення підприємства (ст. 24 Закону про госптовариства). Оскільки мінімального обмеження на статутний капітал для ТОВ чинним законодавством не передбачено (така умова не існує вже з 07.06.2011 р.), то для ТОВ, створених після 07.06.2011 р., за рішенням засновників статутний капітал може бути зменшений навіть до 0 грн. Але для цього слід виконати певні умови та процедури. 

Так, прийняття рішення про зменшення статутного капіталу ТОВ належить до виключної компетенції загальних зборів учасників товариства (частина друга статті 52 і стаття 59 Закону про госптовариства). Загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), які володіють сукупно понад 60% голосів. 

Також, за приписами ч. 3 ст. 16 Закону про госптовариства зменшення статутного (складеного) капіталу за наявності заперечень кредиторів товариства не допускається. І навіть за відсутності в них заперечень у цьому випадку кредитори мають право вимагати дострокового припинення або виконання відповідних зобов'язань товариства та відшкодування їм збитків. 

Тому перед зменшенням капіталу ТОВ потрібно повідомити у встановленому законом порядку усіх його кредиторів. А саме: рішення про зменшення статутного капіталу товариства надсилається поштовим відправленням всім кредиторам товариства не пізніше триденного строку з дня його прийняття. І саме це є однією з причин, через які рішення ТОВ про зменшення його статутного фонду набирає чинності не раніше як через 3 місяці після державної реєстрації та публікації оголошення про це у встановленому порядку (ст. 56 Закону про госптовариства). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Кловская Юлия

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Дозвіл на спеціальне водокористування: хто повинен подавати декларацію з рентної плати
    Дозвіл на спеціальне водокористування видано юридичній особі - головному підприємству. Первинним водокористувачем є філія - юридична особа. Хто повинен подавати декларацію з рентної плати?
    18.07.202430
  • Повідомлення в ТЦК щодо виключеного з військового обліку працівника
    Підприємство приймає на роботу працівницю, яка виключена з військового обліку на підставі пп. "г" п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону про військовий облік. Чи потрібно вести військовий облік щодо неї і подавати повідомлення до ТЦК?
    16.07.2024920
  • Коли вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення?
    У 2013 році підприємство почало будівництво виробничого приміщення, накопичуючи витрати на субрахунку 151. 20.06.2024 р. отримано за зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва декларацію про готовність об’єкта до експлуатації (форма СС1). Ця декларація поки не зареєстрована в Реєстрі речових прав. Чи можна 20.06.2024 р. вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення в бухобліку та починати амортизувати?
    04.07.202490
  • Як повернути постачальнику залізничний вагон з товаром, який не був прийнятий покупцем?
    ТОВ "А" – постачальник відправив ТОВ "Б" – покупцю 25.05.2024 р. товар залізничним транспортом безпосередньо з заводу виробника. Вагон прибув 04.06.2024 р. Після огляду виявлено, що товар невідповідної якості і він одразу був переадресований виробнику. Витрати з доставки оплачує постачальник. Розкредитування та переадресацію вагону проводить ТОВ "А". За результатами огляду складено акт невідповідності. Постачальник – ТОВ "А" наполягає скласти ВН на отримання від 25.05.2024 р. та 04.06.2024 р. на повернення. Чи правомірна вимога постачальника?
    24.06.2024261
  • Земельна ділянка не використовувалася протягом року, що з витратами на оренду?
    Підприємство не використовувало земельну ділянку в поточному році. Чи можна витрати на її оренду включити до складу витрат під урожай наступного року?
    11.04.202479