• Посилання скопійовано

Якими документами оформити надання майна в оренду на умовах публічної оферти?

ТОВ - платник податку на прибуток на загальних підставах надає послуги з оренди контейнерів шляхом укладання договору публічної оферти. Які первинні документи необхідні для відображення цієї господарської операції у бухгалтерському та податковому обліках?

Особливості публічного договору визначені ст. 633 ЦКУ, зокрема:

  • Публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов'язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться; 
  • Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги;
  • Підприємець не має права надавати переваги одному споживачеві перед іншим щодо укладення публічного договору, якщо інше не встановлено законом;
  • Підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).

Перш за все повинен бути договір про надання послуг оренди. Такий договір може оформлятися у вигляді окремого письмового документа з назвою «Договір оренди», або оформлятися у спрощеній формі. Докладніше про спрощену форму договору читайте у нашому матеріалі 2013 року, який залишається актуальним в частині документального оформлення та з урахуванням того, що використання печаток вже не обов’язкове.

В даному випадку спрощена форма договору може передбачати таке:

  • Публічною офертою орендодавця є надання орендарю рахунка на оплату оренди контейнера за певний період, який вказується у рахунку;
  • Акцептом оферти з боку орендаря буде оплата такого рахунка;
  • Якщо допускається передання контейнера орендарю раніше момента оплати, то це доцільно оформити актом приймання-передачі контейнера;
  • За бажанням орендодавця може складатися акт про те, що орендар дійсно користувався контейнером протягом певного періоду. Такий акт складається в кінці строку оренди, якщо він менше місяця. Якщо строк оренди більше місяця, акти можна складати щомісячно;
  • Повернення контейнера орендодавцю можна оформляти зворотнім актом приймання-передачі.

На думку автора, для підтвердження доходів для цілей бухобліку та оподаткування податком на прибуток орендодавцю достатньо буде виставлених рахунків та їх оплат. З рахунків буде видно, протягом якого строку надавалися оплачені послуги і до якого періоду належать отримані доходи. Проте на практиці податківці можуть вимагати також і акти надання послуг з оренди, хоча фактично ці акти не містять додаткової інформації та не змінюють порядок обліку доходів орендодавця. Навіть якщо акти за певний період не будуть підписані орендарями, але орендодавець вже отримав оплату за цей період, орендар фактично користувався контейнером і не вимагає повернення оплати, відсутність підпису орендаря на акті  не звільняє орендодавця від нарахування доходу від оренди за цей період та від складання і реєстрації податкових накладних.

Якщо орендар фактично користувався контейнером менше днів, ніж він оплатив,  то для повернення орендарю раніше отриманої від нього оплати можна застосовувати заяви на повернення орендної плати. Форму такої заяви сторони визначають самостійно.

Якщо орендодавець – платник ПДВ, він може стикнутися з блокуванням податкових накладних на послуги оренди. Тоді для розблокування таких ПН доцільно мати ще й акти приймання-передачі контейнерів та акти надання послуг з оренди контейнерів. Якщо ж орендарі є неплатниками ПДВ, то ПН на неплатників не блокуються і складати акти з орендарями-неплатниками ПДВ немає практичної потреби.

Якщо оплата приймається готівкою або картками через POS-термінал або платіжний застосунок на сайті, для реєстрації таких оплат потрібен РРО. Отримання доходів від оренди в цьому разі підтверджується  Z-звітом РРО.

Доходи від надання майна в оренду відображаються в бухобліку на рахунку 713 як інший операційний дохід відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов’язаних з використанням об’єкта операційної оренди (п. 8 НП(С)БО 14). Загалом, доходи від оренди можна обліковувати за такою схемою (без урахування обліку ПДВ):

Дата та зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, грн

28.04:  Виставлено рахунок орендарю, отримано оплату за період згідно рахунку, наприклад, за травень. Дата оплати – 28 квітня

311

681

1000

31.05:  Нараховано дохід від оренди за період згідно оплаченого рахунка – в даному випадку це дохід за травень. Ця операція може відображатися на підставі акту, підписаного сторонами

361

713

1000

31.05:  Зараховано передплату

681

361

1000

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Дозвіл на спеціальне водокористування: хто повинен подавати декларацію з рентної плати
    Дозвіл на спеціальне водокористування видано юридичній особі - головному підприємству. Первинним водокористувачем є філія - юридична особа. Хто повинен подавати декларацію з рентної плати?
    18.07.202430
  • Повідомлення в ТЦК щодо виключеного з військового обліку працівника
    Підприємство приймає на роботу працівницю, яка виключена з військового обліку на підставі пп. "г" п. 2 ч. 4 ст. 26 Закону про військовий облік. Чи потрібно вести військовий облік щодо неї і подавати повідомлення до ТЦК?
    16.07.2024919
  • Коли вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення?
    У 2013 році підприємство почало будівництво виробничого приміщення, накопичуючи витрати на субрахунку 151. 20.06.2024 р. отримано за зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва декларацію про готовність об’єкта до експлуатації (форма СС1). Ця декларація поки не зареєстрована в Реєстрі речових прав. Чи можна 20.06.2024 р. вводити в експлуатацію новозбудоване приміщення в бухобліку та починати амортизувати?
    04.07.202490
  • Як повернути постачальнику залізничний вагон з товаром, який не був прийнятий покупцем?
    ТОВ "А" – постачальник відправив ТОВ "Б" – покупцю 25.05.2024 р. товар залізничним транспортом безпосередньо з заводу виробника. Вагон прибув 04.06.2024 р. Після огляду виявлено, що товар невідповідної якості і він одразу був переадресований виробнику. Витрати з доставки оплачує постачальник. Розкредитування та переадресацію вагону проводить ТОВ "А". За результатами огляду складено акт невідповідності. Постачальник – ТОВ "А" наполягає скласти ВН на отримання від 25.05.2024 р. та 04.06.2024 р. на повернення. Чи правомірна вимога постачальника?
    24.06.2024261
  • Земельна ділянка не використовувалася протягом року, що з витратами на оренду?
    Підприємство не використовувало земельну ділянку в поточному році. Чи можна витрати на її оренду включити до складу витрат під урожай наступного року?
    11.04.202479