• Посилання скопійовано

Відображення в обліку витрат зимового періоду в дорожньому будівництві

У підприємства в зимовий період з січня до березня кожного року діяльність призупиняється у через відсутність об’єктів будівництва автомобільних доріг. Чи доцільно поступово списувати витрати за вказаний період протягом наступного періоду (з квітня до грудня поточного року) визнавши їх економічно обґрунтованими витратами періодів активної (несезонної) діяльності підприємства?

Відповідно до п. 44.2 ПКУ для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухобліку та фінзвітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій затверджена наказом Мінфіну від 30.11.1999 р. №291.

У цій Інструкції зазначено, що рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів» призначено для узагальнення інформації щодо здійснених витрат у звітному періоді, які підлягають віднесенню на витрати в майбутніх звітних періодах.

До таких витрат відносяться витрати, пов'язані з підготовчими до виробництва роботами в сезонних галузях промисловості; з освоєнням нових виробництв та агрегатів; сплачені авансом орендні платежі; оплата страхового поліса, оплата торгового патенту; передплата на газети, журнали, періодичні та довідкові видання тощо.

За дебетом рахунку 39 відображається накопичення витрат майбутніх періодів, за кредитом - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Витрати у періоді, у якому діяльність підприємства призупиняється у зв’язку з відсутністю об’єктів будівництва, не належить до витрат майбутніх періодів.

Слід зазначити, що методологічні засади формування підрядниками у бухобліку інформації про доходи та витрати, пов'язані з виконанням будівельних контрактів, та її розкриття у фінансовій звітності визначає П(С)БО 18.

Витрати за будівельним контрактом визначені, як собівартість робіт за будівельним контрактом. Відповідно до п. 12 П(С)БО 18 такі витрати включають:

  • витрати, безпосередньо пов'язані з виконанням даного контракту;
  • загальновиробничі витрати

До складу витрат, безпосередньо пов'язаних з виконанням будівельного контракту, належать:

  • прямі матеріальні витрати;
  • прямі витрати на оплату праці;
  • інші прямі витрати (включаючи вартість виконаних субпідрядниками робіт) згідно з П(С)БО 16.

До складу загальновиробничих витрат включаються передбачені П(С)БО 16 затрати на управління, організацію та обслуговування будівельного виробництва з розподілом між об'єктами будівництва з використанням бази розподілу при нормальній потужності (пропорційно прямим витратам; обсягам доходів; прямим витратам на оплату праці; відпрацьованому будівельними машинами і механізмами часу тощо).

Згідно з п. 15 П(С)БО 18 не включаються до складу витрат за будівельним контрактом, а відображаються у складі витрат того звітного періоду, у якому вони були здійснені:

  • адміністративні витрати;
  • витрати на збут;
  • інші операційні витрати;
  • витрати на утримання (амортизація, охорона тощо) незадіяних будівельних машин, механізмів та інших необоротних активів, які не використовуються при виконанні будівельного контракту.

Адміністративні витрати можуть бути визнані витратами за будівельним контрактом, якщо:

  • ці витрати безпосередньо пов'язані з виконанням цього будівельного контракту;
  • окреме відшкодування цих витрат за умовами цього будівельного контракту покладено на замовника.

До витрат за будівельним контрактом включаються витрати за період від дати його укладення до дати завершення.

До витрат за будівельним контрактом також включаються витрати, яких зазнав підрядник при укладенні такого контракту, якщо існує імовірність його підписання і достовірної оцінки цих витрат.

Витрати, зазнані при укладенні будівельного контракту, які були визнані витратами звітного періоду, не включаються надалі до витрат за будівельним контрактом, який підписано в наступних звітних періодах (п. 16 П(С)БО 18).

Також зазначимо, що Методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт затверджено наказом Мінрегіонбуду від 31.12.2010 р. №573.

У п. 8 розд. II Методрекомендацій №573 наведена класифікація витрат щодо договору підряду на виконання робіт з будівництва, а саме:

  • витрати за договором підряду;
  • витрати періоду.

При цьому витрати за договором підряду (собівартість робіт за договором підряду) – це витрати на виконання будівельно-монтажних робіт, які безпосередньо пов'язані з конкретним договором підряду (прямі витрати), а також витрати будівельної організації щодо управління, організації та обслуговування будівельного виробництва (розподілені загальновиробничі витрати).

Витрати періоду – це витрати операційної діяльності будівельної організації, які неможливо прямо пов'язати з виконанням конкретного договору підряду і, відповідно, з доходом за цим договором підряду.

Відповідно до п. 5 розд. IV Методрекомендацій №573 не належать до витрат за договором підряду і не включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт, а відображаються у складі витрат операційної діяльності будівельної організації у тому звітному періоді, у якому вони були здійснені:

  • адміністративні витрати;
  • витрати на збут (в т. ч. витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування, витрати на страхування ризиків будівельної організації, пов'язаних з виконанням будівельно-монтажних робіт);
  • інші операційні витрати;
  • витрати на утримання незадіяних для виконання договору підряду будівельних машин, механізмів та інших необоротних активів.

Виходячи з викладеного зазначимо, що витрати підприємства у зимовий період з січня до березня кожного року, коли діяльність підприємства призупиняється у зв’язку з відсутністю об’єктів будівництва, є витратами звітного періоду, тобто вони відносяться до витрат січня – березня.

На думку автора, з метою оптимізації витрат зимового періоду, можна планувати відпустки директора, бухгалтера, головного інженера, а також технічне обслуговування та поточний ремонт основних засобів, зокрема будівельних механізмів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025235
  • Коли визнавати дохід при наданні пакету послуг з річного обслуговування авто?
    ТОВ реалізує річний комплексний пакет послуг з обслуговування вантажного авто за фіксованою ціною. Клієнт сплачує наперед і має право протягом року необмежено користуватись зазначеними послугами (діагностика, монтаж/демонтаж, балансування тощо) без додаткової оплати. Як у даному випадку визнати дохід та оподаткувати?
    10.04.2025111
  • Коли можна списати арештоване майно?
    Під час проведення виконавчих дій проведено опис та арешт рухомого майна (автомобіль), належного ТОВ-боржнику. Як боржнику списати автомобіль? Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ?
    09.04.202535
  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.2025103
  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202547