• Посилання скопійовано

Акти №КБ-2в та №КБ-3 застосовуються на добровільних засадах та відображають фактичні витрати

Підрядник уклав договір будівельного підряду з замовником. Виконані роботи оформлються актами №КБ-2в та №КБ-3. Сума фактично понесених витрат при підрахунку виявилася більшою від суми, розрахованої за нормативами програми АВК на певні види робіт. Чи має право підрядник відобразити всі витрати у тому періоді, у якому вони були нараховані?

Договірні відносини за договором будівельного підряду регулюються, зокрема, ЦКУ та Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затвердженими постановою КМУ від 01.08.2005 р. №668 (далі — Загальні умови).

Приймання-передача закінчених робіт (об'єкта будівництва) проводиться у порядку, встановленому цими Загальними умовами, іншими нормативними актами та договором підряду (п. 88 Загальних умов). Таким чином, оформлення форм первинних облікових документів у будівництві генпідрядними організаціями у випадку залучення субпідрядних організацій регулюється договором підряду та Загальними умовами.

Свого часу у будівництві для оформлення виконаних будівельних робіт між сторонами використовувалися специфічні форми первинної облікової документації, затверджені наказом №554:

  • №КБ-2в "Акт приймання виконаних будівельних робіт";
  • №КБ-3 "Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати".

Такі форми були типовими та використовувалися усіма зацікавленими будівельними підприємствами і організаціями. Причому нагадаємо, що Наказ №554 не був зареєстрований у Мін'юсті, а отже, не є обов'язковим для застосування.   Про необов'язковість реєстрації будівельних норм та правил, форм звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інших, зазначено у пп. "е" п. 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади. Згодом цю помилку було виправлено, і з 19.09.2011 р. типові форми №КБ-2в та №КБ-3 стали примірними (було внесено зміни до Наказу №554).

Такі примірні форми первинних облікових документів у будівництві залишилися складовою частиною Правил визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000).

Проте, як зазначає Мінрегіонбуд у листі від 12.01.2012 р. №7/15-488, їх застосування рекомендоване під час взаєморозрахунків за виконані роботи між замовниками та виконавцями робіт з будівництва, що здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій. Хоча відповідні локальні акти міністерств та відомств можуть перетворити такі рекомендації на обов'язкові.

Щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється за рахунок інших джерел фінансування, то застосування таких форм обумовлюється лише договором підряду.

Отже, на сьогодні маємо ситуацію, коли будівельні організації зобов'язані оформляти первинні документи одним із вказаних нижче способів:

1) застосовувати ці примірні форми №КБ-2в та №КБ-3, якщо це обумовлено  договором підряду;

2) застосовувати форми №КБ-2в та №КБ-3, у т. ч. дороблені та перероблені, без будь-якої обумовленості у договорі;

3) розробити самостійно форми актів приймання-передачі виконаних підрядних робіт у будівництві.

Такі самостійно розроблені форми мають містити обов'язкові реквізити первинних документів, передбачені ст. 9 Закону про бухоблік і Положенням про документальне забезпечення записів у бухобліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.

Отже, у первинних документах, що оформлюються для закриття актів виконаних робіт, слід зазначати фактично здійснені витрати, які замовник повинен відшкодувати підряднику.

Нормативи, які закладені у кошторисну програму, не можуть бути підставою для бухобліку фактично понесених витрат.  Отже, підрядник має право відобразити всі витрати у тому періоді, у якому вони були нараховані.

Під час податкової перевірки будуть враховуватись первинні документи, які ведуться та зберігаються підрядником відповідно до ст. 44 ПКУ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи потрібно дисконтувати заборгованість за відсотками, яка не виплачується кілька років?
    У 2020 р. юрособа-резидент отримала від засновника юрособи-нерезидента, який володіє 80% акцій, відсоткову позику строком на 1 рік. Кожний рік договір продовжувався ще на рік. Позика досі не повернута. Відсотки нараховуються, але не перераховуються позичальнику згідно з п. 17 Постанови НБУ від 24.02.2022 р. №18. Чи правомірно заборгованість з виплати відсотків вважати довгостроковою та дисконтувати?
    Сьогодні 14:1197
  • Які витрати включаються до 50% витрат за пп. 14.1.159 ПКУ?
    Підприємство, основним видом діяльності якого є торгівля, закуповує в одного нерезидента товар обсягом понад 75% усього імпорту. Які операції, пов'язані з придбанням, включаються до 50% загальної вартості продукції (товарів, робіт, послуг) за нормами пп. 14.1.159 ПКУ? Чи враховуються тут інші статті витрат, наприклад, заробітна плата тощо?
    Сьогодні 13:4022
  • Особливості бухгалтерського обліку неприбуткової організації
    Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити в бухобліку неприбуткової організації: оприбуткування благодійної та безповоротної фіндопомоги; грошову допомогу членам організації; списання витрат на проведення благодійних заходів (в т.ч. чай, каву тощо); видачу продуктових наборів, придбаних за благодійні внески? Чи потрібно проводити підзвітні кошти через субрахунок 372, чи можна одразу списати на витрати?
    Сьогодні 12:0124
  • Облік тари: чи можна перевести зворотну тару в обліку зі складу запасів до складу необоротних активів?
    На підприємстві є металеві контейнери, які вже не один рік обліковуються на рахунку 204. В цих контейнерах транспортується готова продукція, вони є зворотною тарою, строк їх використання перевищує 1 рік. Чи можна перевести ці контейнери в обліку до складу інвентарної тари (рах. 115) або МНМА (рах.112)? Як це зробити?
    Сьогодні 11:0035
  • Як обліковуються курсові різниці за коштами цільового фінансування?
    Як обліковують курсові різниці (залишок валюти на рахунку) при отриманні цільового валютного фінансування неприбутковою організацією? Як обліковують від’ємну та додатну курсову різницю при закритті звітного періоду? Чи впливають суми курсових різниць на рахунок обліку цільового фінансування, якщо так, то як це відображати у бухобліку? У якій сумі визнавати дохід та в якому рядку Звіту відображати, в який період?
    Сьогодні 10:2512