Їдальня належить до виробничих структурних підрозділів (див. ч. 1 ст. 64 ГКУ). Згідно з ч. 2 ст. 64 ГКУ функції, права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами.
Отже, організаційні моменти роботи їдальні повинні визначатися відповідним Положенням, яке має розробити підприємство. Положення може складатися з таких розділів:
- Загальні положення. Визначається назва ("Їдальня"), тип (структурний невідокремлений підрозділ), хто очолює (завідувач їдальні), підпорядкування (безпосередньо керівнику підприємства);
- Основні завдання. Основне призначення їдальні — надання послуг харчування працівникам підприємства;
- Функції. Організація приготування готових страв у кількості, що забезпечує внутрішні потреби працівників підприємства; організація місця надання харчування (приміщення їдальні), доставки страв на робочі місця (наприклад, у поле або на будмайданчик); планування і здійснення закупок продуктів, сировини, посуду, інвентарю тощо для забезпечення безперебійного функціонування протягом усього календарного року роботи підприємства та ін.;
- Права й обов'язки. Має право самостійно планувати власну діяльність, здійснювати закупівлі продукції. Має обов'язки забезпечувати надання послуг харчування працівникам підприємства.
Окремі технологічні й організаційні вимоги
Їдальня — це один із можливих типів закладу ресторанного господарства (див. п. 1.5 Правил №219).
Особливість і відмінність їдальні від інших подібних закладів зазначені у п. 5.9 ДСТУ 3862-99 (Ресторанне господарство. Терміни та визначення). Їдальня – це заклад ресторанного господарства для обслуговування певного контингенту споживачів із різноманітним асортиментом продукції власного виробництва й закупних товарів, у якому страви можуть надавати у вигляді скомплектованих раціонів харчування. Функціонує, як правило, за місцем роботи споживачів тощо.
Бухоблік у їдальні підприємства
Єдиної схеми бухобліку в їдальнях немає. На практиці найпоширенішою є схема, запропонована Методрекомендаціями №157. Наприклад, у своєму листі від 24.06.2016 р. №3631-04/19071-07 Мінекономіки зазначило, що Методрекомендації мають виключно рекомендаційний характер і не є обов'язковими до застосування суб'єктами господарювання. З нашого погляду, запропонована Методрекомендаціями схема обліку в їдальнях є виваженою й гармонійною, ув'язаною з технічними особливостями застосування збірників рецептур, калькулювання ціни реалізації страв. Тому ми наведемо бухгалтерські записи обліку в їдальні, запропоновані в Методрекомендаціях №157. Проте наголосимо, що наведена нами схема не є єдиною можливою.
Особливості обліку, передбачені Методрекомендаціями №157:
- всі витрати, понесені на приготування страв (зарплата з нарахуваннями працівників, амортизація обладнання тощо), крім матеріальних, не включаються до виробничої собівартості продукції, а належать до складу витрат на збут (рах. 93);
- методом калькуляції розраховують тільки ціну реалізації кожної страви чи виробу. В основу складання калькуляції покладено норми закладки сировини, встановлені діючими збірниками рецептур;
- собівартість страв, виробів взагалі не розраховується, у бухобліку вартість страв відображається за вартістю продуктів, сировини, з яких їх виготовлено, — як правило, за продажними цінами, рідше — за цінами придбання.
У таблиці покажемо бухгалтерські записи з придбання продуктів, приготування страв у їдальні підприємства, реалізації страв за готівку або шляхом утримання вартості страв із зарплати. Зауважимо, що для приймання готівки вже потрібен касовий апарат, незважаючи на те, що їдальня продає власну продукцію – це виняток з п. 1 ст. 9 Закону про РРО на підприємства громадського харчування не поширюється.
Таблиця
Придбання продуктів, приготування страв у їдальні підприємства, реалізація страв за готівку
№ |
Зміст господарської операції |
Бухгалтерський облік |
Сума,грн |
||||
Д-т |
К-т |
||||||
1. |
Придбано продукти в комору |
281 |
631, 372 |
1000,00 |
|||
2. |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
641 |
631, 372 |
200,00 |
|||
3. |
З комори на кухню передано продукти для приготування страв |
23 |
281 |
1000,00 |
|||
4. |
Нараховано націнку в розмірі суми ПДВ |
23 |
285 |
200,00 |
|||
5. |
Нараховано націнку їдальні в розмірі 100% (на вартість продуктів з урахуванням ПДВ) (1200,00 х 100%) |
23 |
285 |
1200,00 |
|||
6. |
Понесено витрати на приготування страв (амортизація обладнання, оплата електроенергії, водопостачання, зарплата з нарахуваннями працівників) |
93 |
13, 63, 66, 65 |
800,00 |
|||
7. |
Готові страви передано до буфету для реалізації |
282 |
23 |
2400,00 |
|||
8. |
Реалізовано готові страви за готівку або їхня вартість утримано із зарплати працівників |
301 661 |
702 |
2400,00 |
|||
9. |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
702 |
641 |
400,00 |
|||
10. |
Списано на собівартість реалізації реалізовану продукцію за цінами продажу |
902 |
282 |
2400,00 |
|||
11. |
Списано торгову націнку, що належить до реалізованої продукції (сторно) |
|
|
|
|||
12. |
Віднесено до складу фінансових результатів: |
702 |
791 |
2000,00 |
|||
— собівартість реалізованих страв; |
791 |
902 |
1000,00 |
||||
— витрати на збут |
791 |
93 |
800,00 |