• Посилання скопійовано

Заборгованість за авансами: як відобразити в бухобліку?

Підприємство в 2017 р. подало в суд позов щодо стягнення з підприємства "Х" всієї суми передоплати в зв’язку з наданням неякісних послуг та недосягнення мети договору. Підписано мирову угоду, в якій підприємство "Х" визнає заборгованість в сумі 250 тис. грн та зобов’язується повернути її згідно з графіком до кінця року. Як відобразити в обліку такі зміни?

Запитання:

В вересні 2015 р. підприємство «Х» уклали Договір про надання консультаційних послуг,  згідно з яким перераховано передоплату (500 тис. грн). Підписано акти виконаних робіт на суму 400 тис. грн. Заборгованість ТОВ «Х» перед підприємством 100 тис. грн за отриманими авансами. Підприємство в вересні 2017 р. подало в суд позов щодо стягнення з підприємства "Х" всієї суми передоплати в зв’язку з наданням неякісних послуг та недосягнення мети договору. Підписано Мирову угоду, в якій підприємство "Х" визнає заборгованість в сумі 250 тис. грн та зобов’язується повернути її згідно з графіком до кінця року. Як відобразити в обліку зазначені зміни?

Відповідь:

Оскільки підприємство не є платником ПДВ, то зазначені операції впливатимуть лише на фінрезультат до оподаткування. Покажемо всі операції у таблиці та надамо необхідні  коментарі.

Бухоблік заборгованості за договором про надання консультаційних послуг:

№з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

 

Операції 2015 року

 

 

 

1.

Перерахування передоплати виконавцю

371

311

500000,00

2.

Підписано акти виконаних робіт. Рахунок обліку витрат обирається в залежності від напрямку використання отриманих робіт.

23, 91, 92, 93, 94

631

400000,00

3.

Взаємозалік заборгованостей. Після цього взаємозаліку на Дт 371 сформувалася заборгованість в сумі 500000 грн – 400000 грн = 100000 грн.

631

371

400000,00

4.

Списання витрат, понесених на придбання консультаційних послуг, на фінансовий результат 2015 року. Якщо у проведенні 2 вартість послуг була віднесена до виробничих або загальновиробничих витрат, то надалі вони потрапляють до фінрезультату у складі собівартості реалізованої продукції, робіт, послуг (Дт 791 Кт 90).

791

90, 92, 93, 94

400000,00

5.

Реформація банасу в кінці річного циклу облікових робіт та визначення суми нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) на 31.12.2015 р.

441 (або 442)

791

400000,00

 

Операції 2017 року

 

 

 

6.

Перегляд якості наданих послуг та подання позову не відображається в бухобліку, поки не буде винесено судове рішення або не підписано мирову угоду

---

---

---

7.

Підписано мирову угоду, у зв’язку з чим внесено зміни до бухгалтерських записів 2015 р.  – шляхом коригування показника нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) на кінець 2016 р. (який є одночасно показником на початок 2017 р.), на різницю між раніше визнаними витратами та сумою визнаної заборгованості: 400000 – 250000 = 150000 грн. Після цієї операції на Дт субрахунку 371 сформується сума заборгованості 100000 + 150000 = 250000 грн, яка і підлягає погашенню.

 371

 441 (або 443)

150000,00

8.

Погашення боржником суми заборгованості

311

371

150000,00

Звертаємо увагу на операцію коригування показника нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) у рядку 7 таблиці. На нашу думку, відкоригувати вартість отриманих констультаційних послуг доречно саме таким способом. 

Ця думка грунтується на тому, що згідно з ч. 3 ст. 632 ЦКУ зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Суди вбачають перегляд ціни після виконання договору й у тому випадку, якщо замовник робіт прийняв їх без будь-яких застережень, оплатив, а згодом виявив недоліки та забажав повернути частину вартості (див. постанови ВГСУ від 27.12.2016 р. у справі №916/1828/16, від 11.05.2017 р. у справі №922/3093/16). Отож, переглянути ціну після того, як договір виконано, не можна навіть тоді, коли для цього є вагомі об’єктивні передумови. 

Але в даному випадку було досягнуто мирової угоди щодо зміни ціни у договорі, виконаному у 2015 році, тому і зміни у сумі витрат слід відносити до звітного періоду 2015 року.

Якщо ці витрати були включені до фінрезультату з метою оподаткування, що був відображений у декларації з податку на прибуток за 2015 р., то і до цієї декларації слід внести зміни відповідно до ст. 50 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4320
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025221
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217