Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби - матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Згідно з Інструкцією №291 придбання основних засобів відображають за дебетом рахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Коли такий основний засіб починає використовуватись, підприємство складає акт введення в експлуатацію основних засобів (наприклад, за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818). На підставі цього акту бухгалтер робить бухгалтерське проведення Дт 104 Кт 152.
Придбані (створені) основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю – п. 7 П(С)БО 7. При цьому така вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат (п. 8 П(С)БО 7):
- суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
- реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
- суми ввізного мита;
- суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
- витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
- витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
- інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Методи нарахування амортизації перелічені у п. 26 П(С)БО 7:
- прямолінійний;
- зменшення залишкової вартості;
- прискореного зменшення залишкової вартості;
- кумулятивний;
- виробничий.
Строк корисного використання встановлюється підприємством самостійно виходячи з очікуваного періоду часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватись. Але варто зважати на мінімально допустимі строки корисного використання, що наведені у пп. 138.3.3 ПКУ.
Нарахування амортизації такого ОЗ, як система забору води, відображається записом Дт 23 або 91 (рахунки витрат) та Кт 131.
ПДВ
Згідно з п. 198.1 ПКУ, до податкового кредиту відносяться суми ПДВ, що сплачені у разі придбання (будівництва, спорудження, створення) необоротних активів. Підставою для такого податкового кредиту є правильно складена та зареєстрована постачальником в ЄРПН податкова накладна. Відповідно, якщо підприємство придбаває основний засіб у платника ПДВ, і в разі дотримання ним вимоги щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то відповідно таке підприємство відносить суму ПДВ до свого податкового кредиту.
Однак, зверніть увагу, що відповідно до п. 198.5 ПКУ, що якщо придбані основні засоби починаюсь використовуватись не у господарській діяльності, то платник податків зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання на балансову вартість таких ОЗ та скласти і зареєструвати податкову накладну.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити