• Посилання скопійовано

Система забору води для свердловини: як відобразити на балансі та нарахувати амортизацію?

Керуюча компанія житлово-комунального господарства (платник податку на прибуток та ПДВ) придбала систему забору води для свердловини (свердловина є у власності), вартістю 2 млн грн. Як відобразити на балансі таку систему та нараховувати амортизацію? Які наслідки з ПДВ?

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби - матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Згідно з Інструкцією №291 придбання основних засобів відображають за дебетом рахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Коли такий основний засіб починає використовуватись, підприємство складає акт введення в експлуатацію основних засобів (наприклад, за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818). На підставі цього акту бухгалтер робить бухгалтерське проведення Дт 104 Кт 152.

Придбані (створені) основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю – п. 7 П(С)БО 7. При цьому така вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат (п. 8 П(С)БО 7):

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Методи нарахування амортизації перелічені у п. 26 П(С)БО 7:

  • прямолінійний;
  • зменшення залишкової вартості;
  • прискореного зменшення залишкової вартості;
  • кумулятивний;
  • виробничий.

Строк корисного використання встановлюється підприємством самостійно виходячи з очікуваного періоду часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватись. Але варто зважати на мінімально допустимі строки корисного використання, що наведені у пп. 138.3.3 ПКУ.

Нарахування амортизації такого ОЗ, як система забору води,  відображається записом Дт 23 або 91 (рахунки витрат) та Кт 131.

 

ПДВ

Згідно з п. 198.1 ПКУ, до податкового кредиту відносяться суми ПДВ, що сплачені у разі придбання (будівництва, спорудження, створення) необоротних активів. Підставою для такого податкового кредиту є правильно складена та зареєстрована постачальником в ЄРПН податкова накладна. Відповідно, якщо підприємство придбаває основний засіб у платника ПДВ, і в разі дотримання ним вимоги щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то відповідно таке підприємство відносить суму ПДВ до свого податкового кредиту. 

Однак, зверніть увагу, що відповідно до п. 198.5 ПКУ, що якщо придбані основні засоби починаюсь використовуватись не у господарській діяльності, то платник податків зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання на балансову вартість таких ОЗ та скласти і зареєструвати податкову накладну.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025143
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 266
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025418
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025131
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025180