• Посилання скопійовано

Система забору води для свердловини: як відобразити на балансі та нарахувати амортизацію?

Керуюча компанія житлово-комунального господарства (платник податку на прибуток та ПДВ) придбала систему забору води для свердловини (свердловина є у власності), вартістю 2 млн грн. Як відобразити на балансі таку систему та нараховувати амортизацію? Які наслідки з ПДВ?

Відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби - матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Згідно з Інструкцією №291 придбання основних засобів відображають за дебетом рахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Коли такий основний засіб починає використовуватись, підприємство складає акт введення в експлуатацію основних засобів (наприклад, за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818). На підставі цього акту бухгалтер робить бухгалтерське проведення Дт 104 Кт 152.

Придбані (створені) основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю – п. 7 П(С)БО 7. При цьому така вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат (п. 8 П(С)БО 7):

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Методи нарахування амортизації перелічені у п. 26 П(С)БО 7:

  • прямолінійний;
  • зменшення залишкової вартості;
  • прискореного зменшення залишкової вартості;
  • кумулятивний;
  • виробничий.

Строк корисного використання встановлюється підприємством самостійно виходячи з очікуваного періоду часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватись. Але варто зважати на мінімально допустимі строки корисного використання, що наведені у пп. 138.3.3 ПКУ.

Нарахування амортизації такого ОЗ, як система забору води,  відображається записом Дт 23 або 91 (рахунки витрат) та Кт 131.

 

ПДВ

Згідно з п. 198.1 ПКУ, до податкового кредиту відносяться суми ПДВ, що сплачені у разі придбання (будівництва, спорудження, створення) необоротних активів. Підставою для такого податкового кредиту є правильно складена та зареєстрована постачальником в ЄРПН податкова накладна. Відповідно, якщо підприємство придбаває основний засіб у платника ПДВ, і в разі дотримання ним вимоги щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то відповідно таке підприємство відносить суму ПДВ до свого податкового кредиту. 

Однак, зверніть увагу, що відповідно до п. 198.5 ПКУ, що якщо придбані основні засоби починаюсь використовуватись не у господарській діяльності, то платник податків зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання на балансову вартість таких ОЗ та скласти і зареєструвати податкову накладну.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 402
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025536