• Посилання скопійовано

Нюанси бухобліку та ПДВ майна у заставі

Товариство (платник ПДВ) отримує кредит в банку. На забезпечення боргових зобов’язань укладаються договори застави товару та купівлі - продажу цих товарів (вартість придбання таких товарів нижче за їх балансову вартість). До моменту погашення кредиту заставне майно передається на зберігання до банку. Чи треба на таку передачу складати податкову накладну? Як це відобразити в бухобліку?

ПДВ

Згідно з п. «а» 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

В свою чергу визначення постачання наведено у пп. 14.1.191 ПКУ:  постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Так, якщо під час передачі товару банку як заставного майна, для його зберігання банком, не призводить до переходу власності на такий товар (перехід власності буде лише у разі невиконання умов кредитного договору), то така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ і відповідно необхідності складання податкової накладної на таку передачу немає.

Однак, варто зважати, що якщо позичальником умови кредитного договору виконані не будуть, відповідно договору купівлі-продажу право на такий товару перейде до банку і відповідно саме на цю дату боржник повинен буде скласти податкову накладну на постачання таких товарів.

При цьому, відповідно до п. 188.1 ПКУ база оподаткування при постачанні товарів не може бути нижчою за ціни придбання таких товарів (балансової вартості таких товарів). Якщо ж ціна постачання нижча за ціну придбання таких товарів, то постачальник на суму різниці складає податкову накладну, не пізніше останнього дня місяця в якому відбулось таке постачання. У податковій накладній (в тому числі зведеній), яка складена на суму перевищення, робиться позначка відповідно до п. 8 Порядку №1307 (15 – складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання). Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані. 

З урахуванням п. 16 Порядку №1307 до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 2 – номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця), у цій графі також зазначається, «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 ПКУ, над фактичною ціною постачання». 

У графі 7 такої податкової накладної зазначається ціна постачання одиниці товарів/послуг без урахування ПДВ, розрахована виходячи з перевищення ціни придбання/ звичайної ціни / балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною (тобто ціна придбання/звичайна ціна/балансова (залишкова) вартість), а у графі 10 відповідно сума перевищення обсягу постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ (тобто обсяги придбання/виготовлення). 

Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 при цьому не заповнюються. 

 

Бухоблік

Оскільки фактично, товари, що передаються до банку на зберігання, на термін дії кредитного договору, залишаються у власності позикоодержувача, відповідно це не призводить змін у його бухгалтерському обліку. Позикоодержувач може лише зробити бухгалтерське проведення Дт 281/склад банку Кт 281/склад. У банка в такому випадку такі товари обліковуються на позабалансовому рахунку. Оскільки Інструкцією №291 не передбачено спеціальних позабалансових рахунків для обліку заставного майна, що знаходиться на зберіганні у кредитонадавача, то можна за аналогією використовувати рахунок 023, так як фактично банк відповідає за збереження таких товарів позикоодержувача. Операції з приймання такого товару відображаються бухгалтерським проведенням Дт 023, а їх повернення Кт 023. Якщо ж умови кредитного договору не будуть виконані такі товари списуються з позабалансового рахунку і відображаються як постачання таких товарів боржником банку (Дт 361 Кт 702, Дт 902 Кт 281), з подальшим проведенням взаємозаліку заборгованостей з виплати кредиту та оплати товару між боржником та банком.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:438
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5523
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025208
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025215