• Посилання скопійовано

Безнадійна заборгованость у неприбуткової організації: нюанси бухобліку

У банку неприбуткової організації введено тимчасову адміністрацію з ліквідацією такого банку. На рахунку банку знаходились кошти. Підприємство не міститься у списку кредиторів, яким передбачається повернення втрачених коштів. Який бухоблік втрачених грошових коштів?

У тому випадку, якщо у обслуговуючому банку вводиться тимчасова адміністрація і підприємство втрачає можливість вільного розпоряджання своїми коштами на банківському рахунку, сума таких коштів повинна бути віднесена до сумнівної заборгованості. Так згідно з п. 4 П(С)БО 10 сумнівною вважається заборгованість, щодо якої існує невпевненість її погашення боржником. 

В бухобліку така операція, оформлюється проведенням Дт 37 "Розрахунки з різними дебіторами" Кт 31 "Рахунки в банках" (лист Мінфіну від 18.10.2010 р. №31-34020-20-10/28202). Так, як фактично банк повинен повернути дані кошти такому підприємству. Одночасно з цим підприємство повинно створити резерв сумнівних боргів розмір якого визначається згідно з п. 8 П(С)БО 10  (Дт 944 Кт 38). Документальним підтвердженням може бути лист банку чи публікація про введення тимчасової адміністрації.

В подальшому, якщо виникає впевненість у неповерненні таких коштів така сума за рахунок раніше створеного резерву (а у випадку його недостатності - за рахунок витрат) може біти списана з обліку такого підприємства. В такому випадку, сума в межах резерву сумнівних боргів списується проводкою Дт 38 Кт 37, а сума, що перевищує такий резерв проводкою -  Дт 944 Кт 37. При цьому, у листі ДФСУ від 04.10.2016 р. №21581/10/26-15-12-05-11 зазначено, що умовою для визнання заборгованості безнадійною відповідно до пп. 14.1.11 ПКУ є наявність постанови господарського суду про визнання боржника банкрутом, прийнятої у судовому засіданні за участі сторін, або припинення юрособи, що підтверджується записом у Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію припинення юрособи.

Зверніть увагу, на вимогу пп. 133.4.2 ПКУ, що доходи неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. А оскільки такі витрати (від списання безнадійної заборгованості) не відповідають вимогам вищезазначеного підпункту, то може виникнути ризик позбавлення такої організації статусу неприбутковості на підставі пп. 133.4.3 ПКУ.

Однак, оскільки такі витрати виникли не з вини такої організації, а внаслідок форс-мажорних обставин таке рішення податкової може бути оскаржене в судовому порядку. В такому випадку організації необхідно буде надати документи, що підтверджують форс-мажорність таких витрат, та намагання уникнути їх (листування з банком про повернення коштів, вимоги, судові позови).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:439
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5523
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025209
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025215