ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Реалізація продукції методом самозбирання: як відобразити в бухобліку?

Сільськогосподарське підприємство планує здійснювати реалізацію вирощеної продукції методом самозбирання. Як це відобразити в обліку?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Система самозбирання сільськогосподарської продукції (на Заході вона називається  U-pick) полягає в тому, що покупці самостійно збирають на полі вирощену продавцем сільськогосподарську продукцію, яка потім зважується та проводиться розрахунок з покупцем. Зазвичай таким чином реалізуються ягідні та овочеві культури. Покупець отримує свіжу продукцію, зібрану власноруч та без збільшення ціни на вартість збирання та доставки такої продукції на ринок. Продавець отримує економію щодо витрат на тару, оплату праці за збирання, зберігання та доставку продукції на ринок.

Саме на ту дату, коли готова продукція пропонується для продажу за системою самозбирання, вона оцінюється згідно з П(С)БО 30. Відповідно до п. 4 П(С)БО 30 сільськогосподарська продукція – це актив, одержаний в результаті відокремлення від біологічного активу, призначений для продажу, переробки або внутрішньогосподарського споживання. В даному контексті рослини, що дають таку продукцію – це поточні біологічні активи, які здатні давати сільськогосподарську продукцію протягом періоду, що не перевищує 12 місяців (п. 4 П(С)БО 30).

Біологічний актив та сільськогосподарська продукція визнаються активом, якщо існує імовірність отримання підприємством у майбутньому економічних вигід, пов'язаних з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена (п. 5 П(С)БО 30). 

Відповідно до п. 12 П(С)БО 30 сільськогосподарська продукція при її первісному визнанні оцінюється за справедливою вартістю, зменшеною на очікувані витрати на місці продажу або за виробничою собівартістю відповідно до П(С)БО 16 "Витрати". Первісне визнання сільськогосподарської продукції відображається у тому звітному періоді, у якому вона відокремлена від біологічного активу. Далі, сільськогосподарську продукцію після її первісного визнання оцінюють та відображають відповідно до П(С)БО 9 "Запаси".

Таким чином, сільськогосподарську продукцію можна оцінити або за справедливою вартістю, або за виробничою собівартістю на дату її збирання. В даному випадку справедлива вартість буде дорівнювати ціні продажу, за якою продукція продається прямо на полі. 

Більш звичним та простим буде спосіб оцінки с.-г. продукції за виробничою собівартістю. Отже, на дату самозбирання продукції:

  • На рахунку 23 «Виробництво» вже накопичені витрати на її вирощування: Дт 23 Кт 13, 20, 22, 26, 27, 65, 66, 631;
  • Зібрана покупцями продукція оприбутковується як готова продукція: Дт 27 Продукція сільськогосподарського виробництва Кт 23;
  • Одночасно продукція списується на собівартість реалізації: Дт 901 "Собівартість реалізованої готової продукції" Кт 27.

Розрахунки з покупцями можуть провадитись як готівкою, так і безготівково шляхом перерахування коштів на рахунок підприємства у банку: Дт 301, 311  Кт 701. Відповідно до ст. 9 Закону про РРО реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при  здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва  підприємствами, установами і організаціями усіх  форм власності, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ  і  організацій  з оформленням  прибуткових  і видаткових касових  ордерів  та  видачею  відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку.

Якщо підприємство – платник ПДВ, то на дату першої події (попередня оплата або збирання продукції – п. 187.1 ПКУ) нараховуються ПЗ з ПДВ: Дт 701 Кт 641. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    06.10.2026318
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202646
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664