• Посилання скопійовано

Квартира для працівників у відрядженні: нюанси бухобліку та ПДВ

Підприємство придбало квартиру, яка буде використовуватись виключно для проживання відряджених працівників. Чи можна нараховувати амортизацію на вартість квартири в податковому обліку? Як обліковувати оплату комунальних послуг? Чи буде право на кредит з ПДВ?

Бухоблік

Квартира як об’єкт бухобліку відноситься до матеріальних активів, а саме - основних засобів групи «Будинки та споруди». 

Придбання квартири відображається проведенням:

1) На вартість придбання квартири без ПДВ:

  • Дт 152 Придбання (виготовлення) основних засобів;
  • Кт 631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками.

2) На суму податкового кредиту з ПДВ (докладніше про це – далі):

  • Дт 641/ПДВ  Розрахунки за ПДВ;
  • Кт 631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками

Введення квартири в експлуатацію відображається проведенням:

  • Дт 103 Будинки та споруди;
  • Кт 152 Придбання (виготовлення) основних засобів

Порядок віднесення до витрат суми амортизації квартири та витрат на оплату комунальних послуг буде залежати від напрямку її експлуатації. Якщо квартира використовується для проживання працівників підприємства під час відряджень, суму її амортизації доцільніше відносити до складу адміністративних витрат:

  • Дт 92 Адміністративні витрати;
  • Кт 131 Знос основних засобів

Призначення квартири для проживання в ній відряджених працівників має бути зафіксовано в акті введення в експлуатацію основних засобів за формою, затвердженою Наказом  Мінфіну від 13.09.2016 р. №818 у висновку комісії.

 

Амортизація квартири для цілей оподаткування

Визначення ОЗ для цілей оподаткування міститься у пп. 14.1.138 ПКУ. Основні засоби – це матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік). Щодо квартири, що розглядається у запитанні, виконуються всі ці умови. 

Зокрема, факт використання квартири у господарській діяльності визнається на підставі того, що квартира призначена (що зафіксовано в акті введення її в експлуатацію) та використовується виключно для проживання відряджених працівників підприємства, що дає можливість не витрачатися на найм житла для таких працівників. У наказах про відрядження таких працівників слід зазначати, що під час відрядження вони будуть проживати в цій квартирі. Сам факт проживання варто зафіксувати у звіті про відрядження, який складається працівником та затверджується керівником підприємства. При виконанні цих умов на вартість квартири нараховується амортизація в податковому обліку згідно норм ст. 138 ПКУ.

Щодо витрат на оплату комунальних послуг та на побутове обслуговування квартири, то на такий випадок ніяких коригувань фінрезультату до оподаткування в ПКУ не передбачено. Ці витрати включаються до фінрезультату для цілей оподаткування.

 

Податковий кредит з ПДВ

Як ми вже з’ясували, квартира викорисовується підприємством в цілях, що відносяться до його господарської діяльності, і це підтверджено документально. Тому сума ПДВ, яка нарахована забудовником на вартість квартири згідно з пп. 197.1.14 ПКУ, включається до сподаткового кредиту підприємства – покупця квартири на загальних підставах. Для нарахування податкових зобов’язань згідно з  пп. «г» п. 198.5 ПКУ підстав немає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    Сьогодні 16:2622
  • Коли визнавати дохід при наданні пакету послуг з річного обслуговування авто?
    ТОВ реалізує річний комплексний пакет послуг з обслуговування вантажного авто за фіксованою ціною. Клієнт сплачує наперед і має право протягом року необмежено користуватись зазначеними послугами (діагностика, монтаж/демонтаж, балансування тощо) без додаткової оплати. Як у даному випадку визнати дохід та оподаткувати?
    Сьогодні 09:0740
  • Коли можна списати арештоване майно?
    Під час проведення виконавчих дій проведено опис та арешт рухомого майна (автомобіль), належного ТОВ-боржнику. Як боржнику списати автомобіль? Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ?
    09.04.202528
  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.202599
  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202546