• Посилання скопійовано

Квартира для працівників у відрядженні: нюанси бухобліку та ПДВ

Підприємство придбало квартиру, яка буде використовуватись виключно для проживання відряджених працівників. Чи можна нараховувати амортизацію на вартість квартири в податковому обліку? Як обліковувати оплату комунальних послуг? Чи буде право на кредит з ПДВ?

Бухоблік

Квартира як об’єкт бухобліку відноситься до матеріальних активів, а саме - основних засобів групи «Будинки та споруди». 

Придбання квартири відображається проведенням:

1) На вартість придбання квартири без ПДВ:

  • Дт 152 Придбання (виготовлення) основних засобів;
  • Кт 631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками.

2) На суму податкового кредиту з ПДВ (докладніше про це – далі):

  • Дт 641/ПДВ  Розрахунки за ПДВ;
  • Кт 631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками

Введення квартири в експлуатацію відображається проведенням:

  • Дт 103 Будинки та споруди;
  • Кт 152 Придбання (виготовлення) основних засобів

Порядок віднесення до витрат суми амортизації квартири та витрат на оплату комунальних послуг буде залежати від напрямку її експлуатації. Якщо квартира використовується для проживання працівників підприємства під час відряджень, суму її амортизації доцільніше відносити до складу адміністративних витрат:

  • Дт 92 Адміністративні витрати;
  • Кт 131 Знос основних засобів

Призначення квартири для проживання в ній відряджених працівників має бути зафіксовано в акті введення в експлуатацію основних засобів за формою, затвердженою Наказом  Мінфіну від 13.09.2016 р. №818 у висновку комісії.

 

Амортизація квартири для цілей оподаткування

Визначення ОЗ для цілей оподаткування міститься у пп. 14.1.138 ПКУ. Основні засоби – це матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік). Щодо квартири, що розглядається у запитанні, виконуються всі ці умови. 

Зокрема, факт використання квартири у господарській діяльності визнається на підставі того, що квартира призначена (що зафіксовано в акті введення її в експлуатацію) та використовується виключно для проживання відряджених працівників підприємства, що дає можливість не витрачатися на найм житла для таких працівників. У наказах про відрядження таких працівників слід зазначати, що під час відрядження вони будуть проживати в цій квартирі. Сам факт проживання варто зафіксувати у звіті про відрядження, який складається працівником та затверджується керівником підприємства. При виконанні цих умов на вартість квартири нараховується амортизація в податковому обліку згідно норм ст. 138 ПКУ.

Щодо витрат на оплату комунальних послуг та на побутове обслуговування квартири, то на такий випадок ніяких коригувань фінрезультату до оподаткування в ПКУ не передбачено. Ці витрати включаються до фінрезультату для цілей оподаткування.

 

Податковий кредит з ПДВ

Як ми вже з’ясували, квартира викорисовується підприємством в цілях, що відносяться до його господарської діяльності, і це підтверджено документально. Тому сума ПДВ, яка нарахована забудовником на вартість квартири згідно з пп. 197.1.14 ПКУ, включається до сподаткового кредиту підприємства – покупця квартири на загальних підставах. Для нарахування податкових зобов’язань згідно з  пп. «г» п. 198.5 ПКУ підстав немає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202540
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202566
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202518