• Посилання скопійовано

Резерв сумнівних боргів в обліку фінансових установ

Який порядок формування та використання резерву сумнівних боргів фінансових компаній за кредитами, наданими фізособам? Як такий резерв відображається в податковому обліку згідно зі ст. 139 ПКУ?

Кредити, надані фінансовою компанією фізичним особам – це дебіторська заборгованість, яка є фінансовим активом, адже вона має бути повернена грошовими коштами. На таку заборгованість нараховується резерв сумнівних боргів.

З 01.01.2017 р. внесено зміни до порядку визначення податкових різниць при формуванні резерву сумнівних боргів, що визначений п. 139.2 ПКУ. Хоча, як і раніше, згідно із пп. 134.1.1 ПКУ, застосовувати ці різниці зобов’язані лише ті платники податку на прибуток, у яких сума річного доходу перевищує 20 млн грн.

Згідно з пп. 139.2.1 ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується:

  • на суму витрат на формування резерву сумнівних боргів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності; 
  • на суму витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів.

Тобто з витрат повністю виключається сума резерву сумнівних боргів, нарахованого у звітному періоді згідно з п. 7, п. 8 П(С)БО 10 «Дебіторська заборгованість» (або за правилами МСФО, якщо фінансова установа застосовує їх, а не П(С)БО).

Також виключається з витрат вся сума списаної дебіторської заборгованості понад суму цього резерву. 

Наступний підпункт 139.2.2 ПКУ визначає, на які суми зменшується фінансовий результат до оподаткування:

  • на суму коригування (зменшення) резерву сумнівних боргів, на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
  • на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам, визначеним пп. 14.1.11 ПКУ.

Коригування резерву сумнівних боргів здійснюється на кожну дату балансу, з тією метою, щоб сума резерву завжди відповідала реальному стану дебіторської заборгованості на дату балансу. Коригування може бути як в бік збільшення, так і в бік зменшення. У першому випадку таке збільшення буде враховано при збільшенні фінрезультату згідно з пп. 139.2.1 ПКУ. Якщо ми зменшуємо резерв, ми маємо врахувати цю суму у зменшення фінрезультату згідно з пп. 139.2.2 ПКУ.

З 01.01.2017 р. до пп. 139.2.2 ПКУ внесено зміни, згідно з якими фінрезультат зменшується на загальну суму списаної дебіторської заборгованості, яка відповідає нормам ПКУ, а саме - визначенню такої заборгованості, наданому в пп. 14.1.11 ПКУ.  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025123
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025207
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202587
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541