Перш за все нагадаємо, що на збільшення вартості ОЗ відносяться лише витрати на поліпшення таких ОЗ. Поліпшення – це роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції тощо об'єкта ОЗ, які приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта (у т. ч. до збільшення строку його корисної експлуатації) (пп. 14 П(С)БО 7).
Якщо ж роботи були спрямовані на підтримку об’єкта ОЗ в робочому стані й отримання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, то такі операції є ремонтом. До них відносяться операції з технічного огляду, нагляду, обслуговування і поточного ремонту ОЗ (пп. 15 П(С)БО 7).
Тобто витрати на звичайний ремонт відразу мали списуватись до витрат періоду. Але, оскільки в запитанні йдеться про збільшення вартості ОЗ, то вважатимемо, що це були витрати саме на поліпшення.
Отже, на момент списання ОЗ обліковуються за певною балансовою (залишковою) вартістю (що складається із недоамортизованих витрат на поліпшення). Тому в бухобліку робляться проводки, як при ліквідації «звичайного» ОЗ.
Якщо об’єкт ОЗ ліквідовано, то це означає, що такий об’єкт не відповідає критеріям активу підприємства. А тому в бухгалтерському обліку його списують з балансу (пп. 33 П(С)БО 7).
На підставі акта на списання об’єкта ОЗ в бухобліку виконують такі дії:
- припиняють нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем ліквідації об’єкта ОЗ (пп. 29 П(С)БО 7). Якщо застосовувався виробничий метод амортизації – з дати, наступної за датою ліквідації об’єкта ОЗ;
- зменшують первісну вартість об’єкта ОЗ на суму накопиченого зносу (Дт 13 – Кт 10) та списують його залишкову вартість на інші витрати періоду, в якому відбулася ліквідація об’єкта ОЗ (Дт 976 – Кт 10);
- всі витрати, пов’язані з ліквідацією об’єкта ОЗ (зарплата, ЄСВ, послуги сторонніх організацій з демонтажу), списують на інші витрати періоду (Дт 976 – Кт 66, 65, 631 тощо);
- оприбутковують ТМЦ, утворені від ліквідації об’єкта ОЗ (Дт 20, 22, 28 – Кт 746): або за чистою вартістю реалізації (якщо підприємство планує їх продавати), або за ціною можливого використання (якщо підприємство планує використовувати їх у своїй господарській діяльності).
Отже, при ліквідації ОЗ потрібно списати його з обліку. При цьому робляться такі проведення:
- Дт 13 – Кт 10 –на суму накопиченого зносу;
- Дт 976 – Кт 10 – списуються залишкову вартість на витрати періоду.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити