• Посилання скопійовано

Доходи неприбуткової організації: що з бухобліком?

Які види доходів може отримувати неприбуткова організація? Коли вони визнаються доходами в бухгалтерському обліку?

Цільове фінансування та цільові надходження. Цільове фінансування та цільові надходження — це кошти чи майно, які надходять на фінансування та здійснення конкретних програм і заходів, і їх використання та забезпечення статутної діяльності обумовлені окремими законодавчими, нормативними актами, а також статутними документами. Цілі, на які мають використовуватись кошти неприбуткової організації, зазначаються в статутних документах та кошторисі неприбуткової організації.

Отримане цільове фінансування згідно з п. 17 П(С)БО 15 визнають доходом протягом тих періодів, в яких були визнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Відповідно до п. 18 П(С)БО 15, при отриманні фінансування на придбання капітальних інвестицій доходи визнають протягом строку корисного використання придбаних об'єктів інвестування, пропорційно сумі нарахованої амортизації.

Відповідно до п. 19 П(С)БО 15, цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, визнається дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу. Тобто оскільки йдеться не про заплановані, а вже понесені витрати, такий вид доходу визнається одночасно із отриманням коштів цільового фінансування.

Нецільове фінансування — це кошти, які неприбуткові організації отримують без цільового призначення, тобто без конкретно встановлених умов їх витрачання. Згідно з П(С)БО 15 та Інструкцією №291, їх відображають як безоплатно отримані кошти чи матеріальні цінності у загальному порядку. Тобто, як правило, визнають доходами у періоді отримання, використовуючи субрахунок 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».

Адже, згідно з п. 19 П(С)БО 15, фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання у майбутньому певних заходів визнаються дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу. Таким чином, при отримані саме нецільового фінансування, вважаємо, що субрахунок 484 не застосовується.

Зверніть увагу: це правило не застосовується при безоплатному отриманні ОЗ та інших необоротних активів. Так, згідно з Методрекомендаціями №561, при безоплатному отриманні ОЗ має робитися проведення Д-т 10 «Основні засоби» К-т 424 «Безоплатно отримані необоротні активи». Аналогічне проведення слід зробити і при безоплатному та нецільовому отриманні нематеріальних активів або інших НМА. Дохід від отримання таких активів визнаватиметься, але поступово, в сумі визнаних витрат при амортизації або вибутті цих активів.

Кошти від використання майна неприбуткової організації іншими особами. Це доходи, отримані неприбутковими організаціями у вигляді відсотків, дивідендів, роялті.

Правила відображення таких доходів визначені п. 20 П(С)БО 15:

1) відсотки визнаються доходами у тих звітних періодах, до яких вони відносяться, виходячи з бази їх нарахування і строку використання відповідних активів;

2) роялті фіксують у доходах за принципом нарахувань згідно з економічним змістом відповідної угоди. Тобто роялті визнається доходом не при отриманні коштів від контрагента, а за датою, коли згідно з договором виникає зобов'язання з їх сплати;

3) дивіденди визнаються у періоді прийняття рішення про їх виплату.

Страхові виплати. Суми страхових виплат відображають в інших доходах при визнанні страховою компанією сум відшкодування. Тобто на момент отримання від страхової компанії документів на підтвердження такого відшкодування робиться проведення: Д-т 377 К-т 746.

Інші доходи. Неприбуткові організації можуть отримувати доходи і з інших джерел, наприклад, від продажу товарів, послуг, здавання в оренду нерухомості, продажу основних засобів і т. д. У цьому випадку дохід визначають за загальними правилами, тобто коли виникають критерії його визнання (п. 5 П(С)БО 15).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556