• Посилання скопійовано

Витрати за договором оренди – відображення в бухобліку

Підприємство надає в операційну оренду частину приміщення, а за іншими договорами - обладнання. Чи обов'язково в бухобліку враховувати витрати на утримання приміщення, з метою обчислення собівартості оренди? За обладнанням, переданим в оренду, витрати складаються тільки з амортнарахувань?

ЗапитанняПідприємство надає в операційну оренду частину приміщення будівлі. За іншими договорами в оренду передано обладнання. Чи обов'язково в бухбліку враховувати витрати на утримання приміщення (комунальні платежі), з метою обчислення собівартості оренди, чи можна зазначені витрати відносити на рахунок 92? За обладнанням, переданим в оренду, витрати складаються тільки з амортизаційних нарахувань? Чи потрібно такі витрати відображати у складі собівартості послуг?

Відповідь:

Згідно з п. 17 П(С)БО 14 дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду. Відображається такий дохід на субрахунку 713 "Дохід від операційної оренди активів.

Однак, якщо у підприємства надання майна в оренду це основний вид діяльності, використовується субрахунок 703 "Дохід від реалізації робіт і послуг" (лист Мінфіну від  22.09.2010 р. №31-34020-20-27/25329).

Якщо плата за оренду отримується за декілька періодів, слід спочатку суму орендної плати відобразити на рахунку 69 «Доходи майбутніх періодів».

Такий облік доходів від оренди напряму впливає на облік витрат, пов’язаних із наданням майна в оренду.

Амортизація щодо переданого в оренду майна, яке в обліку орендодавця є ОЗ продовжує нараховуватись з установленими для таких активів правилами згідно з П(С)БО 7. Крім того, за договором орендодавець може нести витрати з утримання, ремонту, покращення майна, і витрати в сумі комунальних платежів.  

За домовленістю сторін орендар може оплачувати (компенсувати) орендодавцю вартість понесених ним витрат. Компенсація може здійснюватися:

1) у складі орендної плати,

2) або окремим платежем.

За першим варіантом, в разі, якщо для орендодавця послуги оренди це основний вид діяльності, понесені у зв’язку із наданням таких послуг витрати орендодавець відображає у складі собівартості орендної послуги (за рахунком 23 "Виробництво").

За другим варіантом, або якщо надання таких послуг не є його основним видом діяльності, понесені у зв’язку із наданням майна в оренду витрати орендодавець відображає у складі інших операційних витрат (субрахунок 949). А отриману від орендаря суму відшкодування у складі іншого доходу (субрахунок 719 «Інші доходи від операційної діяльності»).

Але слід врахувати, що, виходячи з останніх роз’яснень податківців, компенсація комунальних послуг (аналогічно й інших послуг та матеріалів, витрати на придбання яких відшкодовуватиме орендар) підпадає під визначення постачання.

Якщо така компенсація буде включена до складу орендної плати, вона оподатковуватиметься як орендна плата. Але навіть якщо компенсація сплачуватиметься окремим платежем (не входитиме до складу орендної плати за договором оренди), податківці наполягають: якщо компенсуються товари, послуги, виникає об’єкт оподаткування ПДВ (додатково див. абз. 6 п. 188.1 ПКУ, зокрема, коли орендодавцем є бюджетна установа). Порядок складання податкової накладної (номенклатури товару, послуги, яку слід в ній зазначити) залежатиме від того, чи включено пункт щодо компенсації вартості комунальних послуг до умов договору оренди, чи укладено окремий договір щодо відшкодування вартості комунальних послуг (див. лист ДФСУ від 04.08.2016 р. №26595/7/99-99-15-03-02-17).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442