• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку витрати на ремонт і прибирання приміщень за дорученням нерезидента-довірителя

ТОВ "А" (повірений) уклало договір з нерезидентами (довірителями) про те, що за винагороду зобов'язується виконати дії з організації передачі в оренду приміщень та їх утримання. ТОВ "А" хоче укласти Договір з ТОВ "Б" на прибирання і ремонт цих приміщень нерезидентів. Як правильно відобразити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

ЗапитанняТОВ "А" (повірений), на загальній системі оподаткування, уклало договір з нерезидентами (довірителями) про те, що за винагороду зобов'язується виконати дії з організації передачі в оренду приміщень та їх утримання ( у т.ч. забезпечення сплати від імені та в інтересах довірителів всіх обов'язкових платежів щодо утриманням приміщень). Приміщення знаходяться в Україні. Кошти за оренду надходять на рахунок ТОВ "А". ТОВ "А" хоче укласти Договір з ТОВ "Б", яке теж на загальній системі оподаткування, на прибирання і ремонт цих приміщень нерезидентів. Як правильно відобразити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

Відповідь: Оскільки за ст. 1000 ЦКУ за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії, то витрати на ремонт та прибирання приміщень за дорученням нерезидента-довірителя резидент-повірений здійснює за рахунок такого довірителя. 

Навіть якщо такі витрати резидент несе до отримання відповідного фінансування, він має право на отримання компенсації (див. ст. 1007 ЦКУ). Можлива така компенсація за рахунок коштів, які надходять від оренди приміщень (шляхом утримання її з орендної плати). Але шлях, яким резидент отримуватиме кошти на виконання доручення, винагороди та компенсацію понесених власних витрат, має бути обов’язково встановлений договором доручення. Звісно, від такого шляху залежатиме і бухгалтерський облік зазначених витрат та коштів. 

При цьому слід врахувати норми ПСБО:

- П. 9.1 ПСБО 16, за яким не  визнаються  витратами  й  не  включаються до звіту про фінансові результати платежі  за  договорами комісії,  агентськими угодами та іншими аналогічними договорами на  користь  комітента,  принципала тощо. Оскільки зазначені витрати повірений несе за дорученням і за рахунок довірителя, він не визнає витрати в бухгалтерському обліку в сумі вартості послуг ремонту та прибирання приміщення;

- П. 6.2 ПСБО 15, за яким не визнаються доходами надходження від інших осіб за  договором  комісії,  агентським та іншим аналогічним договором на користь комітента, принципала тощо. Аналогічно не включається до доходу сума надходжень від довірителя для виконання доручень за договором доручення. 

Наприклад, можуть виникнути наступні проведення

Дт 631 Кт 311 – оплачено послуги третьої особи з прибирання та ремонту приміщення. Під час подання довірителю звіту про понесені витрати виникає дебіторська заборгованість – зобов’язання довірителя відшкодувати понесені повіреним витрати: Дт 377 Кт 631.

Якщо така третя особа є платником ПДВ, то у резидента-посередника виникає і ПК з ПДВ, сплаченого у вартості таких послуг: Дт 641 Кт 631. 

Але оскільки вартість таких послуг відшкодовуватиметься довірителем, то у повіреного виникне і ПЗ з ПДВ. Треба буде виписати податкову накладну на неплатника податку. Нагадаємо, що у разі постачання послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у рядку "Особа (платник податку) - покупець" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер покупця" відображається умовний ІПН "100000000000". Дт 949 Кт 641 – нараховано на суму послуг з ремонту та прибирання нерухомого майна ПДВ (оскільки місцем надання послуг є Україна, за пп. 186.2.2 ПКУ). Відповідно до п. 189.4 ПКУ, поставки послуг в межах договору доручення призводять до виникнення ПЗ з ПДВ у тих платників податку, які здійснюють такі поставки.  Зверніть увагу, що сума ПДВ сплачується резидентом за рахунок власних коштів. Фактично це податкове зобов’язання резидента.

Дт 685 Кт 377 – якщо витрати на такі послуги утримуються з суми орендної плати, яка належить нерезиденту.

Якщо договором передбачено, що орендну плату резидент повністю перераховує нерезиденту, а нерезидент відшкодовує повіреному витрати окремо, то здійснюються проведення:

Дт 311 (та/або 312) Кт 377 – на суму отриманої компенсації. Звісно, якщо компенсація надходитиме у іноземній валюті, то в обліку у повіреного – юрособи можуть виникнути як позитивні, так і від'ємні курсові різниці, а також дохід або збиток від обов’язкового продажу частини такої валюти через уповноважений банк на міжбанківському валютному ринку. 

Стосовно податку на прибуток, то об’єктом оподаткування для резидента буде фінансовий результат, визначений в бухгалтерському обліку. Як бачимо, до розрахунку такого фінансового результату за зазначеною операцією потраплять витрати зі сплати ПДВ, та доходи або витрати від курсових різниць (за наявності).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202544
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202524
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202519
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202532