• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку витрати на ремонт і прибирання приміщень за дорученням нерезидента-довірителя

ТОВ "А" (повірений) уклало договір з нерезидентами (довірителями) про те, що за винагороду зобов'язується виконати дії з організації передачі в оренду приміщень та їх утримання. ТОВ "А" хоче укласти Договір з ТОВ "Б" на прибирання і ремонт цих приміщень нерезидентів. Як правильно відобразити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

ЗапитанняТОВ "А" (повірений), на загальній системі оподаткування, уклало договір з нерезидентами (довірителями) про те, що за винагороду зобов'язується виконати дії з організації передачі в оренду приміщень та їх утримання ( у т.ч. забезпечення сплати від імені та в інтересах довірителів всіх обов'язкових платежів щодо утриманням приміщень). Приміщення знаходяться в Україні. Кошти за оренду надходять на рахунок ТОВ "А". ТОВ "А" хоче укласти Договір з ТОВ "Б", яке теж на загальній системі оподаткування, на прибирання і ремонт цих приміщень нерезидентів. Як правильно відобразити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?

Відповідь: Оскільки за ст. 1000 ЦКУ за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії, то витрати на ремонт та прибирання приміщень за дорученням нерезидента-довірителя резидент-повірений здійснює за рахунок такого довірителя. 

Навіть якщо такі витрати резидент несе до отримання відповідного фінансування, він має право на отримання компенсації (див. ст. 1007 ЦКУ). Можлива така компенсація за рахунок коштів, які надходять від оренди приміщень (шляхом утримання її з орендної плати). Але шлях, яким резидент отримуватиме кошти на виконання доручення, винагороди та компенсацію понесених власних витрат, має бути обов’язково встановлений договором доручення. Звісно, від такого шляху залежатиме і бухгалтерський облік зазначених витрат та коштів. 

При цьому слід врахувати норми ПСБО:

- П. 9.1 ПСБО 16, за яким не  визнаються  витратами  й  не  включаються до звіту про фінансові результати платежі  за  договорами комісії,  агентськими угодами та іншими аналогічними договорами на  користь  комітента,  принципала тощо. Оскільки зазначені витрати повірений несе за дорученням і за рахунок довірителя, він не визнає витрати в бухгалтерському обліку в сумі вартості послуг ремонту та прибирання приміщення;

- П. 6.2 ПСБО 15, за яким не визнаються доходами надходження від інших осіб за  договором  комісії,  агентським та іншим аналогічним договором на користь комітента, принципала тощо. Аналогічно не включається до доходу сума надходжень від довірителя для виконання доручень за договором доручення. 

Наприклад, можуть виникнути наступні проведення

Дт 631 Кт 311 – оплачено послуги третьої особи з прибирання та ремонту приміщення. Під час подання довірителю звіту про понесені витрати виникає дебіторська заборгованість – зобов’язання довірителя відшкодувати понесені повіреним витрати: Дт 377 Кт 631.

Якщо така третя особа є платником ПДВ, то у резидента-посередника виникає і ПК з ПДВ, сплаченого у вартості таких послуг: Дт 641 Кт 631. 

Але оскільки вартість таких послуг відшкодовуватиметься довірителем, то у повіреного виникне і ПЗ з ПДВ. Треба буде виписати податкову накладну на неплатника податку. Нагадаємо, що у разі постачання послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у рядку "Особа (платник податку) - покупець" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер покупця" відображається умовний ІПН "100000000000". Дт 949 Кт 641 – нараховано на суму послуг з ремонту та прибирання нерухомого майна ПДВ (оскільки місцем надання послуг є Україна, за пп. 186.2.2 ПКУ). Відповідно до п. 189.4 ПКУ, поставки послуг в межах договору доручення призводять до виникнення ПЗ з ПДВ у тих платників податку, які здійснюють такі поставки.  Зверніть увагу, що сума ПДВ сплачується резидентом за рахунок власних коштів. Фактично це податкове зобов’язання резидента.

Дт 685 Кт 377 – якщо витрати на такі послуги утримуються з суми орендної плати, яка належить нерезиденту.

Якщо договором передбачено, що орендну плату резидент повністю перераховує нерезиденту, а нерезидент відшкодовує повіреному витрати окремо, то здійснюються проведення:

Дт 311 (та/або 312) Кт 377 – на суму отриманої компенсації. Звісно, якщо компенсація надходитиме у іноземній валюті, то в обліку у повіреного – юрособи можуть виникнути як позитивні, так і від'ємні курсові різниці, а також дохід або збиток від обов’язкового продажу частини такої валюти через уповноважений банк на міжбанківському валютному ринку. 

Стосовно податку на прибуток, то об’єктом оподаткування для резидента буде фінансовий результат, визначений в бухгалтерському обліку. Як бачимо, до розрахунку такого фінансового результату за зазначеною операцією потраплять витрати зі сплати ПДВ, та доходи або витрати від курсових різниць (за наявності).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202414
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202424
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442