• Посилання скопійовано

Підприємство самостійно вирішує, чи відображати новий актив датою акцепту вимоги, чи ні

Банк, що знаходиться у процесі ліквідації, акцептував грошові вимоги підприємства шляхом включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів. Вимоги будуть задовольнятись у 7 чергу. Як і коли показувати ці вимоги підприємству в його обліку, враховуючи, що процедура розтягнеться у часі на роки, і задоволення цих вимог безнадійне?

Нажаль, в запитанні не сказано, які саме грошові вимоги (про що і за яких обставин вони виникли) висунуло підприємство  до банку, що ліквідується. Це можуть бути як вимоги повернути суми коштів, які перебували на рахунках підприємства, відкритих  у такому банку. А, можливо, йдеться про кошти, які за платіжними дорученнями підприємства були списані з таких рахунків, але так і не надійшли до їх адресатів-отримувачів. 


 

Коли виникає грошова вимога і вона визнається боржником, то, на нашу думку, в бухгалтерському обліку підприємства зявляється новий актив – дебіторська заборгованість. Але в наведеному випадку вирішити, чи відображати такий новий актив датою акцепту вимоги (переведенням на нього залишки інших активів, зокрема, залишків на рахунках у такому банку), чи ні, вирішувати самому підприємству. Адже, облік грошових коштів має свої особливості. І сума коштів на рахунку в банку, яку банк за вимогою власника або за умовами договору, законодавства має видати, фактично обліковується не як заборгованість банку перед підприємством, а як кошти у такому банку..    

Безнадійною дебіторська заборгованість визнається лише тоді, якщо існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позовної давності (п. 4 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»). Якщо банк знаходиться в процесі ліквідації і вимоги підприємства як кредитора включено до акцептованих (тобто, визнаних банком) вимог, говорити про сплив позовної давності або про впевненість у тому, що така заборгованість не буде хоча б частково, в межах активів банку погашена, наразі немає підстав. Тож, списувати такі активи як залишки коштів в банку або дебіторська заборгованість банку із повернення цих коштів, на дату визнання вимог банком неможна. Зараз така заборгованість банку перед підприємством може отримати за рішенням підприємства і відповідно до його облікової політики статус сумнівного боргу - дебіторської заборгованості,  щодо якої існує невпевненість її погашення боржником (п. 4 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»). Звісно, такий статус може отримати лише поточна дебіторська заборгованість -  яка має бути погашена протягом дванадцяти місяців з дати балансу (згідно із вимогами закону та домовленістю із банком).  

Однак зазначений статус не змінює порядку відображення такої заборгованості у бухгалтерському або податковому обліку. Водночас, якщо підприємство визнає наявність в нього дебіторської заборгованості, на суму сумнівного боргу підприємство може створити забезпечення – резерв сумнівних боргів, у порядку, встановленому п. 8-9 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість».

Нарахування суми резерву сумнівних боргів за звітний період відображається у звіті про фінансові результати у складі інших операційних витрат (п. 10 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).

І в фінансовій звітності підприємство відображає залишок поточної дебіторської заборгованості у сумі чистої реалізаційної вартості -  тобто, сумі поточної дебіторської заборгованості за вирахуванням резерву сумнівних боргів (п. 7 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).

Лише коли після закінчення процедури банкрутства стане зрозуміло і документально підтверджено, що дебіторська заборгованість або її частка не будуть погашені внаслідок недостатності активів, така заборгованість (частка) отримає статус безнадійної. Виключення безнадійної дебіторської заборгованості з активів здійснюється з одночасним зменшенням величини резерву сумнівних боргів. У разі недостатності суми нарахованого резерву сумнівних боргів безнадійна дебіторська заборгованість списується з активів на інші операційні витрати. Так само на інші операційні витрати в бухгалтерському обліку списується безнадійна дебіторська заборгованість у разі, якщо резерв сумнівних боргів на підприємстві не створювався (п. 11 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025113
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 322
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025525