• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку представництва нерезидента операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту

Як у податковому та бухгалтерському обліку платника податку на прибуток — постійного представництва нерезидента, який є платником ПДВ, відображаються операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту обладнання, якщо договір про ремонт, гарантійне та сервісне обслуговування укладений з нерезидентом?

Податковий і бухгалтерський облік таких операцій фактично залежить від того, як і від кого оформлюватимуться первинні документи щодо ремонту, гарантійного та сервісного обслуговування.  

Адже постійне представництво, як видно із запитання, є не тільки платником податку на прибуток, а і платником ПДВ. А об’єктом оподаткування цими податками є послуги/роботи, які надає/виконує саме платник податків (згідно з первинними документами), а не його засновник. Тобто, з метою оподаткування, діяльність постійних представництв на митній території України розглядається окремо від загальної діяльності нерезидента, інтереси якого воно представляє. 


Якщо договір про надання/виконання зазначених послуг/робіт укладено напряму із нерезидентом, але надавати/виконувати фактично їх буде інший платник податків – постійне представництво, це можливо на підставі розпорядження засновника. 

Якщо б постійне представництво було продавцем цього обладнання, то гарантійний ремонт, сервісне та гарантійне обслуговування за чинним законодавством мало б провадити саме воно. Такі ремонти і обслуговування є складовою реалізації товарів, встановленим законом і договором, з одного боку, правом покупця, з іншого – обов’язком продавця, і провадяться для покупця безкоштовно. Але вважаються оплатними, оскільки таке обладнання було продано, і гарантійні ремонти і обслуговування включені до ціни обладнання (хоча за ПКУ витрати на їх проведення розглядаються не у складі собівартості товарів, а як витрати на збут – п. «є» пп. 138.10.3 ПКУ). Тому, на думку деяких фахівців, включати їх вартість до оподаткованого доходу та/або до бази оподаткування ПДВ ще раз немає сенсу.  Інше питання щодо сервісного обслуговування, адже воно може оплачуватися покупцем окремо. Таке обслуговування оподатковується на загальних підставах

Але постійне представництво не є продавцем обладнання. Тому, оскільки платник податків оформлює відповідні акти, то вартість  наданих/виконаних послуг/робіт на підставі акту включатиметься до оподаткованого доходу/бази оподаткування за загальними правилами, встановленими для податку на прибуток і ПДВ в Україні. А ось права у платника податку-виконувача на податкові витрати і ПК з ПДВ у зв’язку із такими операціями, на нашу думку, не буде – якщо послуги/роботи надаються покупцю обладнання безоплатно (і без компенсації їх вартості нерезидентом). 

Бухгалтерський облік таких операцій залежатиме від факту оплати зазначених робіт/послуг.  Якщо, наприклад, сервісне обслуговування було оплатним, то в бухгалтерському обліку постійного представництва буде відображатися звичайна реалізація послуг/робіт. 

Що стосується безоплатного гарантійного обслуговування і ремонту, то продавець товарів їх вартість списує на збутові витрати (тобто, на рахунок 93). Але постійне представництво не є продавцем обладнання, тому облік цих витрат має бути іншим. Якщо нерезидент компенсуватиме постійному представництву ці витрати, то здійснення такого гарантійного обслуговування і ремонту теж варто, на нашу думку, відобразити як реалізацію послуг/робіт, а надходження компенсації – зарахувати як оплату за таку реалізацію. Якщо ж нерезидент не компенсуватиме вартість таких витрат окремо, то, на нашу думку, в бухгалтерському обліку постійного представництва слід відобразити операцію з безоплатного надання послуг/робіт. В такому випадку, як правило, витрати на надання послуг/ виконання робіт не збираються на рахунку 23, а прямо списуються на субрахунок 977. На цей субрахунок списуються і витрати з нарахування ПЗ з ПДВ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556