• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку представництва нерезидента операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту

Як у податковому та бухгалтерському обліку платника податку на прибуток — постійного представництва нерезидента, який є платником ПДВ, відображаються операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту обладнання, якщо договір про ремонт, гарантійне та сервісне обслуговування укладений з нерезидентом?

Податковий і бухгалтерський облік таких операцій фактично залежить від того, як і від кого оформлюватимуться первинні документи щодо ремонту, гарантійного та сервісного обслуговування.  

Адже постійне представництво, як видно із запитання, є не тільки платником податку на прибуток, а і платником ПДВ. А об’єктом оподаткування цими податками є послуги/роботи, які надає/виконує саме платник податків (згідно з первинними документами), а не його засновник. Тобто, з метою оподаткування, діяльність постійних представництв на митній території України розглядається окремо від загальної діяльності нерезидента, інтереси якого воно представляє. 


Якщо договір про надання/виконання зазначених послуг/робіт укладено напряму із нерезидентом, але надавати/виконувати фактично їх буде інший платник податків – постійне представництво, це можливо на підставі розпорядження засновника. 

Якщо б постійне представництво було продавцем цього обладнання, то гарантійний ремонт, сервісне та гарантійне обслуговування за чинним законодавством мало б провадити саме воно. Такі ремонти і обслуговування є складовою реалізації товарів, встановленим законом і договором, з одного боку, правом покупця, з іншого – обов’язком продавця, і провадяться для покупця безкоштовно. Але вважаються оплатними, оскільки таке обладнання було продано, і гарантійні ремонти і обслуговування включені до ціни обладнання (хоча за ПКУ витрати на їх проведення розглядаються не у складі собівартості товарів, а як витрати на збут – п. «є» пп. 138.10.3 ПКУ). Тому, на думку деяких фахівців, включати їх вартість до оподаткованого доходу та/або до бази оподаткування ПДВ ще раз немає сенсу.  Інше питання щодо сервісного обслуговування, адже воно може оплачуватися покупцем окремо. Таке обслуговування оподатковується на загальних підставах

Але постійне представництво не є продавцем обладнання. Тому, оскільки платник податків оформлює відповідні акти, то вартість  наданих/виконаних послуг/робіт на підставі акту включатиметься до оподаткованого доходу/бази оподаткування за загальними правилами, встановленими для податку на прибуток і ПДВ в Україні. А ось права у платника податку-виконувача на податкові витрати і ПК з ПДВ у зв’язку із такими операціями, на нашу думку, не буде – якщо послуги/роботи надаються покупцю обладнання безоплатно (і без компенсації їх вартості нерезидентом). 

Бухгалтерський облік таких операцій залежатиме від факту оплати зазначених робіт/послуг.  Якщо, наприклад, сервісне обслуговування було оплатним, то в бухгалтерському обліку постійного представництва буде відображатися звичайна реалізація послуг/робіт. 

Що стосується безоплатного гарантійного обслуговування і ремонту, то продавець товарів їх вартість списує на збутові витрати (тобто, на рахунок 93). Але постійне представництво не є продавцем обладнання, тому облік цих витрат має бути іншим. Якщо нерезидент компенсуватиме постійному представництву ці витрати, то здійснення такого гарантійного обслуговування і ремонту теж варто, на нашу думку, відобразити як реалізацію послуг/робіт, а надходження компенсації – зарахувати як оплату за таку реалізацію. Якщо ж нерезидент не компенсуватиме вартість таких витрат окремо, то, на нашу думку, в бухгалтерському обліку постійного представництва слід відобразити операцію з безоплатного надання послуг/робіт. В такому випадку, як правило, витрати на надання послуг/ виконання робіт не збираються на рахунку 23, а прямо списуються на субрахунок 977. На цей субрахунок списуються і витрати з нарахування ПЗ з ПДВ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202532
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202514
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202526
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522