• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку представництва нерезидента операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту

Як у податковому та бухгалтерському обліку платника податку на прибуток — постійного представництва нерезидента, який є платником ПДВ, відображаються операції з гарантійного, поточного та сервісного ремонту обладнання, якщо договір про ремонт, гарантійне та сервісне обслуговування укладений з нерезидентом?

Податковий і бухгалтерський облік таких операцій фактично залежить від того, як і від кого оформлюватимуться первинні документи щодо ремонту, гарантійного та сервісного обслуговування.  

Адже постійне представництво, як видно із запитання, є не тільки платником податку на прибуток, а і платником ПДВ. А об’єктом оподаткування цими податками є послуги/роботи, які надає/виконує саме платник податків (згідно з первинними документами), а не його засновник. Тобто, з метою оподаткування, діяльність постійних представництв на митній території України розглядається окремо від загальної діяльності нерезидента, інтереси якого воно представляє. 


Якщо договір про надання/виконання зазначених послуг/робіт укладено напряму із нерезидентом, але надавати/виконувати фактично їх буде інший платник податків – постійне представництво, це можливо на підставі розпорядження засновника. 

Якщо б постійне представництво було продавцем цього обладнання, то гарантійний ремонт, сервісне та гарантійне обслуговування за чинним законодавством мало б провадити саме воно. Такі ремонти і обслуговування є складовою реалізації товарів, встановленим законом і договором, з одного боку, правом покупця, з іншого – обов’язком продавця, і провадяться для покупця безкоштовно. Але вважаються оплатними, оскільки таке обладнання було продано, і гарантійні ремонти і обслуговування включені до ціни обладнання (хоча за ПКУ витрати на їх проведення розглядаються не у складі собівартості товарів, а як витрати на збут – п. «є» пп. 138.10.3 ПКУ). Тому, на думку деяких фахівців, включати їх вартість до оподаткованого доходу та/або до бази оподаткування ПДВ ще раз немає сенсу.  Інше питання щодо сервісного обслуговування, адже воно може оплачуватися покупцем окремо. Таке обслуговування оподатковується на загальних підставах

Але постійне представництво не є продавцем обладнання. Тому, оскільки платник податків оформлює відповідні акти, то вартість  наданих/виконаних послуг/робіт на підставі акту включатиметься до оподаткованого доходу/бази оподаткування за загальними правилами, встановленими для податку на прибуток і ПДВ в Україні. А ось права у платника податку-виконувача на податкові витрати і ПК з ПДВ у зв’язку із такими операціями, на нашу думку, не буде – якщо послуги/роботи надаються покупцю обладнання безоплатно (і без компенсації їх вартості нерезидентом). 

Бухгалтерський облік таких операцій залежатиме від факту оплати зазначених робіт/послуг.  Якщо, наприклад, сервісне обслуговування було оплатним, то в бухгалтерському обліку постійного представництва буде відображатися звичайна реалізація послуг/робіт. 

Що стосується безоплатного гарантійного обслуговування і ремонту, то продавець товарів їх вартість списує на збутові витрати (тобто, на рахунок 93). Але постійне представництво не є продавцем обладнання, тому облік цих витрат має бути іншим. Якщо нерезидент компенсуватиме постійному представництву ці витрати, то здійснення такого гарантійного обслуговування і ремонту теж варто, на нашу думку, відобразити як реалізацію послуг/робіт, а надходження компенсації – зарахувати як оплату за таку реалізацію. Якщо ж нерезидент не компенсуватиме вартість таких витрат окремо, то, на нашу думку, в бухгалтерському обліку постійного представництва слід відобразити операцію з безоплатного надання послуг/робіт. В такому випадку, як правило, витрати на надання послуг/ виконання робіт не збираються на рахунку 23, а прямо списуються на субрахунок 977. На цей субрахунок списуються і витрати з нарахування ПЗ з ПДВ

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202413
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442