• Посилання скопійовано

Авансова орендна плата: облік та оподаткування

Як підприємству, платнику податку на прибуток та ПДВ, відобразити авансову сплату в сумі 240 000 грн, в т.ч. ПДВ - 40 000 грн в листопаді 2025 року орендної плати за увесь рік (з листопада 2025 по жовтень 2026 рр.) у бухгалтерському та податковому обліках, якщо акт на повну суму надається орендодавцем у кінці строку дії договору (у жовтні 2026 року)?

Підприємство-орендар, платник податку на прибуток та ПДВ, у листопаді 2025 року сплачує авансом орендну плату за увесь рік (з листопада 2025 по жовтень 2026 рр.) у сумі 240 000 грн, у т.ч. ПДВ - 40 000 грн. Оскільки фінансова звітність складається за календарний рік, частина орендної плати відноситься до 2025 року, а частина — до 2026 року. У зв'язку з цим необхідно оформити два окремі акти: перший — за листопад-грудень 2025 року, другий — за січень-жовтень 2026 року.​

 

Бухгалтерський облік

Згідно з пп. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.​

Водночас витрати майбутніх періодів — це витрати поточного або попередніх звітних періодів, що належать до наступних звітних періодів. Їм властиві такі ознаки: понесені у звітному періоді (є оплата та документальне підтвердження) та належать до майбутніх періодів. Витрати майбутніх періодів обліковуються на рахунку 39.​

Орендну плату, сплачену авансом, підприємство спочатку обліковує за дебетом рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів»: Дт 39 — Кт 311 (240 000 грн). Причому ПДВ на підставі зареєстровано в ЄРПН ПН відносить до ПК: Дт 641 Кт 39 (40 000 грн). Далі частину орендної плати, яка відноситься до 2025 року (за листопад та грудень), підприємство включає до витрат у поточному році, решту суми відносить до витрат протягом 2026 року у міру настання відповідних періодів.​

 

Податковий облік ПДВ

Податкові зобов'язання з ПДВ у орендодавця виникають за датою першої події (пп. 187.1 ПКУ): або отримання коштів (авансу), або надання послуг (оформлення акту). Датою отримання авансу (оскільки це перша подія) орендодавець має оформити податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН.​

У орендаря право на податковий кредит з ПДВ виникає на дату першої події (сплати авансу), але тільки за умови реєстрації податкової накладної орендодавцем у ЄРПН (пп. 198.2, 198.6 ПКУ). Таким чином, орендар має право відобразити податковий кредит у сумі 40 000 грн на підставі зареєстрованої податкової накладної.​

 

Податковий облік податку на прибуток

У податковому обліку податку на прибуток орендар відображає витрати за бухгалтерськими правилами — коригувань фінансового результату ПКУ не передбачає.​

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202517
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202533
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202566
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025468
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025330