• Посилання скопійовано

Безоплатно отримані ОЗ: що в бухобліку?

Підприємством були безоплатно отримані ОЗ. Під час використання ці ОЗ ремонтувались, витрати на ремонт відносились на їх балансову вартість. Тепер такі ОЗ списуються. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському обліку?

Перш за все нагадаємо, що на збільшення вартості ОЗ відносяться лише витрати на поліпшення таких ОЗ.  Поліпшення – це роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції тощо об'єкта ОЗ, які приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта (у т. ч. до збільшення строку його корисної експлуатації) (пп. 14 П(С)БО 7). 

Якщо ж  роботи були спрямовані на підтримку об’єкта ОЗ в робочому стані й отримання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, то такі операції є  ремонтом. До них відносяться операції з технічного огляду, нагляду, обслуговування і поточного ремонту ОЗ (пп. 15 П(С)БО 7). 

Тобто витрати на звичайний ремонт відразу мали списуватись до витрат періоду. Але, оскільки в запитанні йдеться про збільшення вартості ОЗ, то вважатимемо, що це були витрати саме на поліпшення.

Отже, на момент списання ОЗ обліковуються за певною балансовою (залишковою) вартістю (що складається із недоамортизованих витрат на поліпшення). Тому в бухобліку робляться проводки, як при ліквідації «звичайного» ОЗ.

Якщо об’єкт ОЗ ліквідовано, то це означає, що такий об’єкт не відповідає критеріям активу підприємства. А тому в бухгалтерському обліку його списують з балансу (пп. 33 П(С)БО 7).

На підставі акта на списання об’єкта ОЗ в бухобліку виконують такі дії:

  • припиняють нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем ліквідації об’єкта ОЗ (пп. 29 П(С)БО 7). Якщо застосовувався виробничий метод амортизації – з дати, наступної за датою ліквідації об’єкта ОЗ;
  • зменшують первісну вартість об’єкта ОЗ на суму накопиченого зносу (Дт 13 – Кт 10) та списують його залишкову вартість на інші витрати періоду, в якому відбулася ліквідація об’єкта ОЗ (Дт 976 – Кт 10);
  • всі витрати, пов’язані з ліквідацією об’єкта ОЗ (зарплата, ЄСВ, послуги сторонніх організацій з демонтажу), списують на інші витрати періоду (Дт 976 – Кт 66, 65, 631 тощо);
  • оприбутковують ТМЦ, утворені від ліквідації об’єкта ОЗ (Дт 20, 22, 28 – Кт 746): або за чистою вартістю реалізації (якщо підприємство планує їх продавати), або за ціною можливого використання (якщо підприємство планує використовувати їх у своїй господарській діяльності).

Отже, при ліквідації ОЗ потрібно списати його з обліку. При цьому робляться такі проведення:

  • Дт 13 – Кт 10 –на суму накопиченого зносу;
  • Дт 976 – Кт 10 – списуються залишкову вартість на витрати періоду.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    Сьогодні 14:5716
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    Сьогодні 13:1042
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    Сьогодні 10:1032
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    Сьогодні 07:5750
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.202581