• Посилання скопійовано

Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?

Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?

В даній ситуації можна застосувати норми Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.

У вашій ситуації, коли первинний документ від контрагента (постачальника ФОП) отримано із запізненням і з неправильною датою, Положення передбачає конкретний механізм дій. Ось як вам слід вчинити, спираючись на Положення №88. 

 

1. Оформлення внутрішнього первинного документа (акта)

Для того, щоб відобразити господарську операцію (отримання будівельних матеріалів) у тому періоді, коли вона фактично відбулася (у липні), вам необхідно скласти внутрішній первинний документ (див. пп. 2.5 Положення):

  • Підстава для складання: Якщо правила документообігу вашого підприємства це дозволяють, то підставою для відображення господарської операції в обліку за звітний період (липень), за якою вчасно не отримано первинний документ від контрагента, є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт);
  • Хто складає: Такий акт має бути складений посадовою особою, відповідальною за приймання товарно-матеріальних цінностей на вашому підприємстві;
  • Оцінка операції: Господарські операції, зазначені у внутрішньому первинному документі, повинні бути оцінені в порядку, визначеному національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності. По суті це сума, яка має зазначатися згідно з договором.

Таким чином, доказом використання будівельних матеріалів у липні буде саме цей внутрішній акт, складений у липні, разом із вашими актами виконаних робіт та відомостями ресурсів. Цей внутрішній акт є повноцінною підставою для перенесення інформації про отримання матеріалів до регістрів бухгалтерського обліку за липень. Але для того, щоб його можна було скласти, на підприємстві мають бути затверджені правила документообігу, в яких подібний механізм документування має бути передбачений. 

 

2. Дії після отримання документів від постачальника

Коли ви отримали видаткову накладну від постачальника, датовану серпнем, вам необхідно зробити коригування в обліку (див. п. 3.4 Положення):

Коригування в обліку: У місяці надходження первинного документа від контрагента (тобто у серпні) до регістрів бухгалтерського обліку за цей звітний період (серпень) переноситься інформація про цю господарську операцію.

Сума коригування: Обсяг операції зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою, вказаною у вашому внутрішньому акті за липень, та сумою, зазначеною в первинному документі, отриманому від ФОП у серпні. Якщо такої різниці немає, то в обліку за серпень буде відображено лише накладна від постачальника, з сумою 0 грн. 

Отже, ваші дії мають бути такими:

  • У липні: Скласти внутрішній первинний документ (акт) на отримання будівельних матеріалів. Цей документ, разом із вашими актами виконаних робіт, буде підставою та доказом як отримання, так і використання матеріалів саме в липні. На підставі цього акту ви відображаєте операцію в бухгалтерському обліку липня;
  • У серпні: Після отримання видаткової накладної від ФОП, ви робите в обліку коригуючий запис на різницю між вашою оцінкою в липневому акті та фактичною вартістю, зазначеною в накладній постачальника, якщо різниця є. Якщо різниці немає, накладна відображається з сумою 0 грн.

Такий порядок дій повністю відповідає вимогам Положення і дозволяє коректно відобразити господарську операцію в тому періоді, коли вона фактично відбулася, навіть за відсутності вчасно наданого документа від контрагента.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    Сьогодні 09:05112
  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202540
  • Компенсація за працевлаштування ВПО: облік та оподаткування
    Підприємство отримує від центру зайнятості компенсацію за працевлаштування ВПО. Як її відображати в бухобліку? Які особливості її оподаткування?
    05.09.202549
  • Заміна шин на орендованому автомобілі ТОВ: як облікувати?
    ТОВ орендувало авто та здійснило заміну шин у зв'язку із закінченням строку старих шин. Як відображати в бухгалтерському обліку ТОВ заміну шин на орендованому автомобілі?
    05.09.2025533
  • Особливості обліку гарантійного забезпечення
    ТОВ, яка звітується поквартально, серед 2025 року прийняло рішення створювати гарантійне забезпечення при здійсненні операцій продажу двигунів, коробок, запчастин і і використання забезпечення при виконанні ремонтів двигунів, коробок. Нарахування забезпечення виконати наприкінці 2025 р. як відсоток від продажу товарів та виконаних ремонтів за 2025 р. Чи можна нарахувати забезпечення у розрізі кожного договору і кожен квартал коригувати ці забезпечення?
    03.09.202529