• Посилання скопійовано

Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?

Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?

В даній ситуації можна застосувати норми Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.

У вашій ситуації, коли первинний документ від контрагента (постачальника ФОП) отримано із запізненням і з неправильною датою, Положення передбачає конкретний механізм дій. Ось як вам слід вчинити, спираючись на Положення №88. 

 

1. Оформлення внутрішнього первинного документа (акта)

Для того, щоб відобразити господарську операцію (отримання будівельних матеріалів) у тому періоді, коли вона фактично відбулася (у липні), вам необхідно скласти внутрішній первинний документ (див. пп. 2.5 Положення):

  • Підстава для складання: Якщо правила документообігу вашого підприємства це дозволяють, то підставою для відображення господарської операції в обліку за звітний період (липень), за якою вчасно не отримано первинний документ від контрагента, є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт);
  • Хто складає: Такий акт має бути складений посадовою особою, відповідальною за приймання товарно-матеріальних цінностей на вашому підприємстві;
  • Оцінка операції: Господарські операції, зазначені у внутрішньому первинному документі, повинні бути оцінені в порядку, визначеному національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності. По суті це сума, яка має зазначатися згідно з договором.

Таким чином, доказом використання будівельних матеріалів у липні буде саме цей внутрішній акт, складений у липні, разом із вашими актами виконаних робіт та відомостями ресурсів. Цей внутрішній акт є повноцінною підставою для перенесення інформації про отримання матеріалів до регістрів бухгалтерського обліку за липень. Але для того, щоб його можна було скласти, на підприємстві мають бути затверджені правила документообігу, в яких подібний механізм документування має бути передбачений. 

 

2. Дії після отримання документів від постачальника

Коли ви отримали видаткову накладну від постачальника, датовану серпнем, вам необхідно зробити коригування в обліку (див. п. 3.4 Положення):

Коригування в обліку: У місяці надходження первинного документа від контрагента (тобто у серпні) до регістрів бухгалтерського обліку за цей звітний період (серпень) переноситься інформація про цю господарську операцію.

Сума коригування: Обсяг операції зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою, вказаною у вашому внутрішньому акті за липень, та сумою, зазначеною в первинному документі, отриманому від ФОП у серпні. Якщо такої різниці немає, то в обліку за серпень буде відображено лише накладна від постачальника, з сумою 0 грн. 

Отже, ваші дії мають бути такими:

  • У липні: Скласти внутрішній первинний документ (акт) на отримання будівельних матеріалів. Цей документ, разом із вашими актами виконаних робіт, буде підставою та доказом як отримання, так і використання матеріалів саме в липні. На підставі цього акту ви відображаєте операцію в бухгалтерському обліку липня;
  • У серпні: Після отримання видаткової накладної від ФОП, ви робите в обліку коригуючий запис на різницю між вашою оцінкою в липневому акті та фактичною вартістю, зазначеною в накладній постачальника, якщо різниця є. Якщо різниці немає, накладна відображається з сумою 0 грн.

Такий порядок дій повністю відповідає вимогам Положення і дозволяє коректно відобразити господарську операцію в тому періоді, коли вона фактично відбулася, навіть за відсутності вчасно наданого документа від контрагента.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Який період списання кредиторської заборгованості?
    За якими підставами та в якому звітному періоді у бухгалтерському обліку підлягає списанню кредиторська заборгованість?
    24.10.202551
  • Облік доходу ФОП-"єдинника" при безоплатному отриманні товару за гарантією
    Чи виникає дохід у ФОП – платника єдиного податку при безоплатному отриманні від нерезидента товару на заміну бракованого за претензією, якщо бракований товар не повертається постачальнику, а митна вартість у ВМД зазначена лише для статистики?
    23.10.202518
  • Продаж їжі через Glovo та Bolt Food: що в бухобліку?
    ФОП на ЄП ІІ групи реалізує готові страви з доставкою через Glovo та Bolt Food. Ці компанії отримують кошти від кінцевого споживача та раз на два тижні перераховують виручку підприємству зі свого розрахункового рахунку. Але сума заходить вже за вирахуванням комісії (42%). Як відображати доходи за такою операцію? Чи необхідно проводити такі операції через РРО або ПРРО?
    23.10.202534
  • Як відображати в бухобліку транспортні послуги?
    Підприємство за договором про організацію перевезень надає вантажні транспортні послуги своїми автомобілями, а іноді залучає інших превізників. Якщо є залучення інших перевізників, то це є транспортно-експедиційні послуги? Що в такому разі включати до доходів та витрат?
    22.10.2025815
  • Куди віднести в бухобліку витрати на перевезення врожаю з поля до місця зберігання?
    Підприємство – платник податку на прибуток займається вирощуванням сільгоспкультур. Для перевезення врожаю з поля на склад відповідального зберегання підприємство наймає сторонніх перевізників. На цьому складі продукція зберігатиметься до продажу покупцям. На який рахунок віднести витрати з перевезення урожаю – на 23-й чи на 93- й?
    22.10.202542