• Посилання скопійовано

Гарантійна заміна імпортних запчастин: облік, ПДВ та повернення нерезиденту

Як офіційному дилеру нерезидента в Україні оформити та відобразити в обліку гарантійну заміну запчастини для клієнта (що придбав імпортну техніку), зокрема, отримання дефектної деталі, її повернення нерезиденту-постачальнику, а також які податкові наслідки таких операцій?

Облік та документальне оформлення надходження дефектних запчастин

При отриманні дефектної запчастини від клієнта для подальшої передачі нерезиденту, важливо правильно задокументувати цю операцію. Оскільки право власності на цю запчастину до вас не переходить, її слід обліковувати на позабалансовому рахунку, наприклад, на субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».

Про документальне оформлення ми писали тут та тут. Наприклад, може складатися рекламаційний акт про виявлені дефекти обладнання між покупцем та офіційним представником. А факт безоплатної заміни оформляють актом заміни запчастин. В цьому останньому і може відображатися інформація про отримані дефектні запчастини. Встановлених нормативними документами типових форм цих документів немає. Тому ці форми розробляються самостійно підприємством, і вони мають містити всі обов’язкові реквізити первинних документів, встановлені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік

 

Облік гарантійної заміни запчастини

Вартість нової запчастини, встановленої клієнту, списується на витрати, якщо вона обліковується на балансі підприємства. В такому разі якщо підприємство створює забезпечення (резерв) гарантійних зобов'язань (що є вимогою НП(С)БО 11 "Зобов'язання"), то вартість запчастини списується за рахунок цього резерву:

  • Дт 473 "Забезпечення гарантійних зобов'язань" Кт 207 "Запасні частини".

Якщо резерв не створювався, вартість запчастини включається до витрат на збут:

  • Дт 93 "Витрати на збут" Кт 207 "Запасні частини".

Так само відображаються всі інші витрати, пов’язані із заміною. 

Якщо ж нові запчастини відображаються на позабалансовому обліку, наприклад, на позабалансовому рахунку 02, при встановленні клієнту вони списуються з цього рахунку.

Але якщо вартість здійсненого ремонту відшкодовується нерезидентом, то облік ремонту здійснюється в порядку, прийнятому для надання послуг нерезиденту. Тобто, всі витрати списуються на рахунок 23. Дохід від наданих послуг відображається на субрахунку 703, собівартість списується на субрахунок 903 (Дт 903 Кт 23). Детально про бухоблік таких послуг можна прочитати тут, про оподаткування тут.

Згідно з пп. «г» пп. 186.2.1 ПКУ, місцем постачання послуг, пов’язаних з рухомим майном (що включає ремонт обладнання), є місце їх фактичного постачання. Оскільки ремонт здійснюється на території України, така операція є об'єктом оподаткування ПДВ за основною ставкою 20%.

 

Щодо митного оформлення безоплатного повернення дефектних деталей

Рекомендуємо з цього питання звернутися до митних органів чи до митного брокера. Відповідь на нього залежить від особливостей кожної конкретної ситуації. В принципі може бути застосовано режим експорту чи реекспорту.

Ставка ПДВ для експорту – 0% (див. пп. «а» пп. 195.1.1 ПКУ). А операції реекспорту звільняються від оподаткування на умовах п. 206.5 ПКУ.

При експорті (реекспорті) дефектної запчастини нерезиденту необхідно задекларувати її митну вартість. Оскільки продажу не відбувається, метод за ціною договору застосувати неможливо.

Митна вартість у такому випадку може визначатися за резервним методом (див. ст. 64 Митного кодексу України). 

 

Взаємозалік між імпортом та експортом та наслідки безоплатної відправки

Взаємозалік: Провести взаємозалік між вартістю імпортованої нової запчастини та експортованої дефектної неможливо. Тому що безоплатна відправка не створює грошового зобов'язання з боку нерезидента, яке можна було б зарахувати.

Наслідки безоплатної відправки: Про ПДВ ми сказали вище. Інші наслідки залежать від особливостей кожної конкретної ситуації. Якщо повертаються деталі, які обліковані на позабалансовому рахунку, то жодних наслідків не буде. Якщо повертаються деталі, які обліковуються на балансі, вони списуються до складу витрат з ремонту.

Висновки:

Облік дефектних запчастин: Дефектні запчастини, отримані від клієнта для повернення нерезиденту, обліковуються на позабалансовому рахунку (напр., 023), оскільки право власності не переходить. Оформлення здійснюється через рекламаційний акт та акт заміни запчастин із обов’язковими реквізитами первинних документів;

Облік гарантійної заміни та ПДВ: Нова запчастина списується на витрати (з резерву гарантійних зобов’язань, якщо створений, або на витрати на збут). При відшкодуванні нерезидентом ремонт обліковується як надання послуг (дохід на 703, собівартість на 903). Послуги ремонту в Україні оподатковуються ПДВ за ставкою 20%;

Повернення дефектних запчастин: Повернення нерезиденту оформлюється як експорт (ПДВ 0%) або реекспорт (звільнення від ПДВ). Митна вартість визначається за резервним методом. Взаємозалік між імпортом та експортом неможливий через відсутність грошового зобов’язання.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202523
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025321