• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування електроенергії від СЕС при компенсації орендарям

Які особливості податкового та бухобліку операцій з постачання електроенергії орендарям від власної сонячної електростанції, якщо оплата оформлюється як компенсація за тарифами зовнішнього постачальника? Як правильно оформити документи для підтвердження такої компенсації (акт розподілу, рахунок/акт, податкова накладна)?

Бухгалтерський облік

Всі витрати, пов’язані з виробництвом електроенергії (амортизація обладнання, витрати на ремонт, зарплата з нарахуваннями працівників, які обслуговують обладнання тощо) сонячною електростанцією (далі - СЕС) накопичуються на рахунку 23 (СЕС). А в кінці звітного періоду всі витрати списуються за напрямками використання. Наприклад, електроенергія, використана для адмінпотреб, списується на рахунок 92 (Дт 92 Кт 23), для власних виробничих потреб: Дт 23 (виробництво) Кт 23 (СЕС).

Якщо надання приміщень в оренду є одним з основних видів діяльності, то доходи і пов’язана з цим собівартість реалізації відображаються на субрахунках 701 і 901 відповідно. Якщо ж оренда не є основним видом діяльності, то доходи обліковуються на субрахунку 719, в витрати на 949.

Таким чином, дохід від компенсації витрат відображається на субрахунках 701 чи 719, а витрати на субрахунках 901 чи 949.

 

ПДВ та оформлення документів

Це питання розглянуто в окремій консультації. В загальному порядку на суму компенсації вартості електроенергії, яка виставляється орендареві, складається податкова накладна. Причому договором можуть встановлюватися різні варіанти компенсації, розрахунку компенсації. Наприклад, може визначатися, що за наслідками місяця робиться один для всіх комунальних послуг розрахунок витрат орендодавця, і на підставі цього розрахунку виставляється, наприклад, рахунок-фактура, або акт приймання-передачі. 

В цих документах для різних видів комунальних послуг зазначається окремий рядок, і в кінці підсумок.

Але і розрахунок, і приймання-передачі може оформлятися одним документом, наприклад, рахунком-фактурою (про рахунки-фактури можна почитати тут). В такому разі в одному документі (рахунку-фактурі), який складається на підставі договору, робиться розрахунок, підсумовується результат за кожним видом послуг і в кінці робиться загальний підсумок, окрім того, нараховується ПДВ і визначається загальна сума з ПДВ. Рахунок-фактура підписується орендодавцем і передається орендареві. На підставі отриманого рахунку-фактури здійснюється оплата. Причому орендар окремо рахунок-фактуру не підписує. В рахунку-фактурі буде лише підпис орендодавця. Оплачений рахунок-фактура буде повноцінним первинним документом, який підтверджує і передання витрат для компенсації, і їх отримання орендарем.

Замість рахунку-фактури сторони можуть скласти акт приймання-передачі, в якому навести всі розрахунки і підбити підсумки. В такому разі на підставі рахунку-фактури чи акту приймання-передачі виписуватиметься одна податкова накладна, де різними рядками відображатимуться різні види комунальних послуг, витрати на які компенсуються.

 

Податок на прибуток

Доходи від суми компенсації збільшують, а витрати комунальних послуг зменшують фінрезультат до оподаткування. Податкових різниць тут немає.

Висновки:

1. Бухгалтерський облік: Витрати на виробництво електроенергії від СЕС накопичуються на рахунку 23, списуються за напрямками використання (напр., Дт 92 Кт 23 для адмінпотреб). Дохід від компенсації відображається на субрахунках 701 (основна діяльність) або 719 (неосновна), витрати — на 901 або 949;

2. ПДВ та документообіг: На суму компенсації електроенергії виписується податкова накладна. Розрахунок витрат оформлюється рахунком-фактурою або актом приймання-передачі, де окремо зазначаються комунальні послуги, ПДВ та загальна сума. Оплачений документ підтверджує передачу витрат;

3. Податок на прибуток: Компенсація збільшує фінансовий результат, витрати на комунальні послуги його зменшують. Податкових різниць не виникає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Враховуємо первинку після перевірки: нюанси обліку
    ДПС було проведено перевірку за 2024 р. та виявлено відсутність оригіналів первинних документів щодо послуг (рахунок 63, 68). Витрати було знято і, відповідно, проведено виправлення в обліку. У поточному періоді ТОВ отримало оригінали документів за 2024 р. Як відобразити дану операцію в обліку?
    21.07.202560
  • Облік та документація при будівництві СЕС з давальницьких матеріалів
    Які документи необхідно оформити та які бухгалтерські проведення слід зробити замовнику та виконавцю під час будівництва сонячної електростанції (СЕС), якщо замовник передає виконавцю матеріали та обладнання? Як правильно обліковувати збудовану СЕС на балансі замовника?
    21.07.202519
  • Поворотна фіндопомога при оплаті третьою особою: нюанси обліку
    На рахунок фермерського господарства (платника ЄП ІІІ групи) надійшла поворотна фінопомога за договором з Хоменком Ігорем. Фактично платіж здійснила керівник ФГ Хоменко Тетяна, але у призначенні платежу вказала: «Фіндопомога від Хоменка Ігора згідно з договором». Як правильно обліковувати цю операцію: на кого оформити борг? Чи включати до доходу та чи сплачувати єдиний податок із суми 3400 грн?
    21.07.2025103
  • Продаж та монтаж сонячних панелей: облік та податки
    ТОВ на загальній системі та платник ПДВ планує займатися продажем та монтажем сонячних панелей. Як правильно відображати в бухобліку та оподатковувати операції з продажу та монтажу, в тому числі, коли покупець для оплати залучає банківський кредит і кошти надходять від банку?
    18.07.202531
  • Списання знищених товарів внаслідок війни: облік та оподаткування
    Які податкові наслідки з ПДВ та податку на прибуток виникають у підприємства при списанні товарних запасів, повністю знищених 10.06.2025 р. внаслідок пожежі через військову агресію РФ, та в якому звітному періоді можна відобразити ці втрати у складі витрат, маючи Акт про пожежу від ДСНС та інші докази, включаючи матеріали проведеної інвентаризації 10.06.2025 р.?
    18.07.2025456