• Посилання скопійовано

Облік та оподаткування електроенергії від СЕС при компенсації орендарям

Які особливості податкового та бухобліку операцій з постачання електроенергії орендарям від власної сонячної електростанції, якщо оплата оформлюється як компенсація за тарифами зовнішнього постачальника? Як правильно оформити документи для підтвердження такої компенсації (акт розподілу, рахунок/акт, податкова накладна)?

Бухгалтерський облік

Всі витрати, пов’язані з виробництвом електроенергії (амортизація обладнання, витрати на ремонт, зарплата з нарахуваннями працівників, які обслуговують обладнання тощо) сонячною електростанцією (далі - СЕС) накопичуються на рахунку 23 (СЕС). А в кінці звітного періоду всі витрати списуються за напрямками використання. Наприклад, електроенергія, використана для адмінпотреб, списується на рахунок 92 (Дт 92 Кт 23), для власних виробничих потреб: Дт 23 (виробництво) Кт 23 (СЕС).

Якщо надання приміщень в оренду є одним з основних видів діяльності, то доходи і пов’язана з цим собівартість реалізації відображаються на субрахунках 701 і 901 відповідно. Якщо ж оренда не є основним видом діяльності, то доходи обліковуються на субрахунку 719, в витрати на 949.

Таким чином, дохід від компенсації витрат відображається на субрахунках 701 чи 719, а витрати на субрахунках 901 чи 949.

 

ПДВ та оформлення документів

Це питання розглянуто в окремій консультації. В загальному порядку на суму компенсації вартості електроенергії, яка виставляється орендареві, складається податкова накладна. Причому договором можуть встановлюватися різні варіанти компенсації, розрахунку компенсації. Наприклад, може визначатися, що за наслідками місяця робиться один для всіх комунальних послуг розрахунок витрат орендодавця, і на підставі цього розрахунку виставляється, наприклад, рахунок-фактура, або акт приймання-передачі. 

В цих документах для різних видів комунальних послуг зазначається окремий рядок, і в кінці підсумок.

Але і розрахунок, і приймання-передачі може оформлятися одним документом, наприклад, рахунком-фактурою (про рахунки-фактури можна почитати тут). В такому разі в одному документі (рахунку-фактурі), який складається на підставі договору, робиться розрахунок, підсумовується результат за кожним видом послуг і в кінці робиться загальний підсумок, окрім того, нараховується ПДВ і визначається загальна сума з ПДВ. Рахунок-фактура підписується орендодавцем і передається орендареві. На підставі отриманого рахунку-фактури здійснюється оплата. Причому орендар окремо рахунок-фактуру не підписує. В рахунку-фактурі буде лише підпис орендодавця. Оплачений рахунок-фактура буде повноцінним первинним документом, який підтверджує і передання витрат для компенсації, і їх отримання орендарем.

Замість рахунку-фактури сторони можуть скласти акт приймання-передачі, в якому навести всі розрахунки і підбити підсумки. В такому разі на підставі рахунку-фактури чи акту приймання-передачі виписуватиметься одна податкова накладна, де різними рядками відображатимуться різні види комунальних послуг, витрати на які компенсуються.

 

Податок на прибуток

Доходи від суми компенсації збільшують, а витрати комунальних послуг зменшують фінрезультат до оподаткування. Податкових різниць тут немає.

Висновки:

1. Бухгалтерський облік: Витрати на виробництво електроенергії від СЕС накопичуються на рахунку 23, списуються за напрямками використання (напр., Дт 92 Кт 23 для адмінпотреб). Дохід від компенсації відображається на субрахунках 701 (основна діяльність) або 719 (неосновна), витрати — на 901 або 949;

2. ПДВ та документообіг: На суму компенсації електроенергії виписується податкова накладна. Розрахунок витрат оформлюється рахунком-фактурою або актом приймання-передачі, де окремо зазначаються комунальні послуги, ПДВ та загальна сума. Оплачений документ підтверджує передачу витрат;

3. Податок на прибуток: Компенсація збільшує фінансовий результат, витрати на комунальні послуги його зменшують. Податкових різниць не виникає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік виплати аліментів готівкою з каси: кореспонденція рахунків
    Якими бухгалтерськими проведеннями (кореспонденцією рахунків) оформлюється виплата аліментів співробітнику чи стягувачу готівкою безпосередньо з каси підприємства?
    Сьогодні 07:072
  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555