Реєстрація автомобіля час воєнного стану
Строки реєстрації
Дійсно, на період дії воєнного стану в Україні строки державної реєстрації транспортних засобів продовжено. Власники зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом 90 днів після припинення або скасування воєнного стану (див. пп. 7 Порядку №1388). Це означає, що негайної реєстрації нового автомобіля в сервісному центрі МВС під час воєнного стану не вимагається.
Експлуатація без постійних номерних знаків
За загальним правилом, експлуатація транспортних засобів, не зареєстрованих (не перереєстрованих) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають встановленим вимогам, забороняється (див. пп. 7 Порядку №1388). Хоча строки реєстрації продовжено, пряма норма, що дозволяє тривалу експлуатацію нового авто взагалі без будь-яких номерних знаків (включно з транзитними, термін дії яких обмежений), відсутня. Їзда без номерних знаків є адміністративним правопорушенням.
Чи можна ввести в експлуатацію незареєстрований автомобіль?
Введення автомобіля в експлуатацію в бухгалтерському обліку та його державна реєстрація в органах МВС є двома різними процесами, що регулюються різними нормативно-правовими актами.
Про держреєстрацію ми сказали вище.
Тепер щодо бухобліку
Згідно з НП(С)БО 7, автомобіль визнається активом, якщо:
- підприємство його контролює (зазвичай підтверджується набуттям права власності);
- від його використання очікуються економічні вигоди;
- його вартість можна достовірно визначити;
- він готовий до використання за призначенням, тобто доведений до стану, придатного для запланованої мети (п. 4, п. 6 НП(С)БО 7).
Введення в експлуатацію оформлюється первинним документом, наприклад, Актом введення в експлуатацію основних засобів. Це дозволяє розпочати нарахування амортизації з наступного місяця. Відсутність державної реєстрації не є прямою перешкодою для визнання автомобіля активом у бухгалтерському обліку, оскільки НП(С)БО 7 не пов’язує готовність до використання з реєстрацією в МВС.
Розмежування бухгалтерського обліку та держреєстрації базується на різних цілях: бухгалтерський облік фокусується на економічній сутності (контроль, вигоди, готовність), тоді як держреєстрація – на адміністративно-правовому регулюванні. НП(С)БО 7 забезпечує гнучкість для визнання активу, але практична експлуатація вимагає дотримання Порядку №1388, щоб уникнути порушень. Таким чином, якщо підприємство фактично використовує незареєстрований автомобіль, воно повинно ввести його в експлуатацію в бухгалтерському обліку. Хоча з точки зору Порядку №1388 таке використання буде порушенням.
Списання паливно-мастильних матеріалів (ПММ)
Умови списання ПММ
Списання ПММ можливе за умови, що автомобіль використовується в господарській діяльності підприємства та його експлуатація належним чином документально оформлена. Для списання палива підприємство повинно встановити норми витрат ПММ.
Списання ПММ на незареєстроване авто
Якщо автомобіль фактично введений в експлуатацію (є акт введення в експлуатацію) та використовується у господарській діяльності, то ПММ на нього списувати можна. Наявність державної реєстрації та постійних номерних знаків безпосередньо не є умовою для списання ПММ, головне – зв'язок з господарською діяльністю та належне документальне оформлення (подорожні листи або інші первинні документи, що фіксують пробіг та витрату палива).
Подання заяви за формою №20-ОПП
Форму №20-ОПП подають протягом 20 днів з моменту придбання (набуття права власності). Про це можна почитати тут.
Висновки:
Експлуатація незареєстрованого автомобіля: Під час воєнного стану строки реєстрації авто продовжено (90 днів після закінчення воєнного стану), але експлуатація без номерних знаків заборонена, що робить використання незареєстрованого авто порушенням;
Введення в експлуатацію та списання ПММ: Незареєстрований автомобіль можна ввести в експлуатацію для бухгалтерського обліку, якщо він відповідає критеріям НП(С)БО 7. Списання ПММ можливе за умови використання авто в господарській діяльності та належного документального оформлення;
Подання форми №20-ОПП: Заява за формою №20-ОПП подається протягом 20 днів з моменту набуття права власності на автомобіль, незалежно від його державної реєстрації чи введення в експлуатацію.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.
Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.
Зареєструватись