• Посилання скопійовано

Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?

Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?

Отриманий дозвіл на використання котла, що є обладнанням підвищеної небезпеки, є важливим документом, який потребує належного відображення в обліку підприємства. Розглянемо детально бухгалтерський та податковий аспекти цього питання.

 

Бухгалтерський облік дозволу

Відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку (НП(С)БО) та міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ), дозвіл на право здійснення певного виду діяльності або на використання певного об'єкта, та від якого очікується отримання економічних вигод у майбутньому, визнається нематеріальним активом (НМА). 

 

Рахунок обліку

Витрати, пов'язані з отриманням такого дозволу (наприклад, оплата державних мит, послуг експертних організацій тощо), слід капіталізувати та відображати на субрахунку 127 "Інші нематеріальні активи" Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій. 

 

Амортизація

Вартість нематеріального активу (дозволу) підлягає амортизації протягом строку його корисного використання. У вашому випадку строк корисного використання становить 5 років. Метод амортизації підприємство обирає самостійно (наприклад, прямолінійний метод). Нарахування амортизації відображається за дебетом рахунків витрат (23 "Виробництво", 91 "Загальновиробничі витрати", 92 "Адміністративні витрати" тощо, залежно від напрямку використання котла) та кредитом субрахунку 133 "Накопичена амортизація нематеріальних активів".

 

Податковий облік дозволу (податок на прибуток)

Група в податковому обліку

У податковому обліку, згідно з Податковим кодексом України (ПКУ), дозволи та ліцензії на право провадження діяльності, використання економічних та інших привілеїв, за умови, що вони відповідають критеріям нематеріального активу, класифікуються як нематеріальні активи групи 6 "Інші нематеріальні активи". 

 

Строк амортизації в податковому обліку

Відповідно до пп. 138.3.4 ПКУ, для групи 6 нематеріальних активів встановлюється строк корисного використання відповідно до правовстановлюючого документа. Якщо в правовстановлюючому документі (тобто у вашому дозволі) строк дії не встановлено, то такий строк платник податку визначає самостійно, але не менше двох та не більше десяти років. Оскільки у вашому випадку дозвіл видано на 5 років, саме цей строк і буде використовуватися для нарахування податкової амортизації.

Важливо зазначити:

  • Котел (обладнання, що працює під тиском) є окремим об'єктом основних засобів. У податковому обліку він, швидше за все, буде належати до групи 4 "Машини та обладнання" з мінімально допустимим строком корисного використання 5 років (або 2 роки за певних умов, передбачених пп. 43-1 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). Дозвіл Держпраці є окремим нематеріальним активом, пов'язаним з можливістю експлуатації цього котла;
  • Для цілей податкового обліку амортизація нараховується відповідно до правил, встановлених статтею 138 ПКУ

Висновки:

1. Бухгалтерський облік: Отриманий дозвіл Держпраці на експлуатацію котла терміном на 5 років слід обліковувати як нематеріальний актив на субрахунку 127 "Інші нематеріальні активи". Його вартість підлягає амортизації протягом 5 років;

2. Податковий облік: У податковій декларації з податку на прибуток такий дозвіл відноситься до групи 6 нематеріальних активів. Строк амортизації для податкових цілей відповідатиме строку дії дозволу – 5 років.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202538
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202517
  • Облік неповоротної тари: списання та договірні умови
    Виробник паливних гранул (платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, високодохідник) використовує для затарювання продукції безпосередньо в процесі виробництва поліпропіленові мішки (біг-беги). Вартість мішків в договорі планується включати до ціни гранул, не виділяючи її окремо. В обліку вартість мішків списується на рахунок 93 «Витрати на збут» у момент виробництва. Чи є такий підхід правильним та як коректно прописати відповідні умови в договорі?
    14.08.202517
  • Заміна лізингоодержувача: облік та оподаткування у першого лізингоотрумувача
    Компанія "А" (первісний лізингоодержувач) за тристороннім договором з лізингодавцем та Компанією "Б" (новий лізингоодержувач) передає право користування автомобілями, отриманими у фінансовий лізинг. Виникають питання щодо документального оформлення, податкових наслідків (зокрема, ПДВ) та порядку відображення операції в бухобліку первісного лізингоодержувача – Компанії "А"
    14.08.202510
  • База розподілу ЗВВ між послугами та сільгоспвиробництвом
    ТОВ виконує роботи на сторону (обробка земель) та вирощує зернові. Яку базу розподілу взяти для загальновиробничих витрат?
    14.08.202530