• Посилання скопійовано

Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?

Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?

Отриманий дозвіл на використання котла, що є обладнанням підвищеної небезпеки, є важливим документом, який потребує належного відображення в обліку підприємства. Розглянемо детально бухгалтерський та податковий аспекти цього питання.

 

Бухгалтерський облік дозволу

Відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку (НП(С)БО) та міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ), дозвіл на право здійснення певного виду діяльності або на використання певного об'єкта, та від якого очікується отримання економічних вигод у майбутньому, визнається нематеріальним активом (НМА). 

 

Рахунок обліку

Витрати, пов'язані з отриманням такого дозволу (наприклад, оплата державних мит, послуг експертних організацій тощо), слід капіталізувати та відображати на субрахунку 127 "Інші нематеріальні активи" Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій. 

 

Амортизація

Вартість нематеріального активу (дозволу) підлягає амортизації протягом строку його корисного використання. У вашому випадку строк корисного використання становить 5 років. Метод амортизації підприємство обирає самостійно (наприклад, прямолінійний метод). Нарахування амортизації відображається за дебетом рахунків витрат (23 "Виробництво", 91 "Загальновиробничі витрати", 92 "Адміністративні витрати" тощо, залежно від напрямку використання котла) та кредитом субрахунку 133 "Накопичена амортизація нематеріальних активів".

 

Податковий облік дозволу (податок на прибуток)

Група в податковому обліку

У податковому обліку, згідно з Податковим кодексом України (ПКУ), дозволи та ліцензії на право провадження діяльності, використання економічних та інших привілеїв, за умови, що вони відповідають критеріям нематеріального активу, класифікуються як нематеріальні активи групи 6 "Інші нематеріальні активи". 

 

Строк амортизації в податковому обліку

Відповідно до пп. 138.3.4 ПКУ, для групи 6 нематеріальних активів встановлюється строк корисного використання відповідно до правовстановлюючого документа. Якщо в правовстановлюючому документі (тобто у вашому дозволі) строк дії не встановлено, то такий строк платник податку визначає самостійно, але не менше двох та не більше десяти років. Оскільки у вашому випадку дозвіл видано на 5 років, саме цей строк і буде використовуватися для нарахування податкової амортизації.

Важливо зазначити:

  • Котел (обладнання, що працює під тиском) є окремим об'єктом основних засобів. У податковому обліку він, швидше за все, буде належати до групи 4 "Машини та обладнання" з мінімально допустимим строком корисного використання 5 років (або 2 роки за певних умов, передбачених пп. 43-1 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). Дозвіл Держпраці є окремим нематеріальним активом, пов'язаним з можливістю експлуатації цього котла;
  • Для цілей податкового обліку амортизація нараховується відповідно до правил, встановлених статтею 138 ПКУ

Висновки:

1. Бухгалтерський облік: Отриманий дозвіл Держпраці на експлуатацію котла терміном на 5 років слід обліковувати як нематеріальний актив на субрахунку 127 "Інші нематеріальні активи". Його вартість підлягає амортизації протягом 5 років;

2. Податковий облік: У податковій декларації з податку на прибуток такий дозвіл відноситься до групи 6 нематеріальних активів. Строк амортизації для податкових цілей відповідатиме строку дії дозволу – 5 років.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202516
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202542
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202518
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025225
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 752