• Посилання скопійовано

Особливості нарахування амортизації приміщення, яке надається в оренду

ТОВ надає послуги оренди власних нежитлових приміщень. В одному з приміщень (торговий центр, 9000 кв.м.) багато орендарів, один з них звільнив частину приміщення (1170 кв.м.) в лютому, а через три місяці приміщення орендували інші орендарі. Окрім того, кілька місяців робився ремонт в коридорах і на сходових клітинах, який в обліку проведено як поліпшення приміщення, хоча ТЦ працював. Як нараховувати амортизацію?

Розгляд ситуації:

У даній ситуації надання приміщень в оренду є основним або одним з основних видів діяльності підприємства. Це означає, що дохід від таких операцій відображається на субрахунку 703 "Дохід від реалізації послуг", а собівартість - на субрахунку 903 "Собівартість реалізованих послуг". Відтак, виробнича собівартість наданих послуг, до складу якої відноситься і амортизація приміщень, відноситься на рахунок 23 "Виробництво".

 

Як відображаються витрати на рахунку 23?

Витрати на рахунку 23 можуть відображатися в розрізі кожного окремого орендаря або в цілому за всім торговим центром.

Згідно з пп. 4 НП(С)БО 16, об'єкт витрат - це продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства, які потребують визначення пов'язаних з їх виробництвом (виконанням) витрат. Прямі витрати - це витрати, що можуть бути віднесені безпосередньо до конкретного об'єкта витрат економічно доцільним шляхом. Об'єкт витрат визначається обліковою політикою підприємства.

 

Варіанти обліку витрат:

  1. За видом діяльності: Якщо ТОВ власною обліковою політикою визначило об'єктом витрат з оренди вид діяльності (надання послуг з оренди), то на рахунку 23 воно не виділяє витрати на кожного окремого орендаря. В такому разі на рахунку 23 обліковуються всі витрати з оренди за одним об'єктом - "Послуги з оренди". Або можуть встановлюватися об'єкти витрат за кожним окремим торговим центром тощо. В такому разі, якщо торгових центрів, приміром, два, на рахунку 23 будуть два об'єкти витрат - перший і другий торговий центр. Для таких випадків вся нарахована орендна плата, в тому числі за приміщення, які тимчасово простоюють, і за приміщення, які ремонтуються, списується на рахунок 23. В кінці місяця вся виробнича собівартість, включаючи амортизацію за приміщення, які простоюють чи ремонтуються, списується на собівартість реалізованих послуг оренди: Дт 903 Кт 23;
  2. За кожним окремим приміщенням: Підприємство може встановити об'єктом витрат кожне окреме приміщення, яке орендується. В такому разі, якщо таких приміщень, приміром, 100, на рахунку 23 буде 100 окремих об'єктів витрат (фактично 100 окремих рядків). В такому разі амортизація таких приміщень нараховується за кожним об'єктом окремо. А амортизація приміщень загального використання (сходових клітин тощо) списується на рахунок 91 "Інші витрати", звідки розподіляється на прямі витрати - на кожен об'єкт витрат, який відображений на рахунку 23.

Амортизація окремих приміщень під час тимчасового простою, якщо облік ведеться за кожним окремим приміщенням:

Чинні НП(С)БО прямої відповіді на це питання не дають. У консультаціях фахівців з бухгалтерського обліку наводяться два можливі варіанти:

  • списувати витрати на рахунок 91 і розподіляти на інші об'єкти витрат;
  • списувати витрати на рахунок 949 "Інші витрати операційної діяльності".

На наш погляд, у даній ситуації доречніший перший варіант. Тому що всі окремі приміщення є частиною одного великого об'єкта, і оскільки об'єкт в цілому функціонує, приносить дохід, то і амортизація таких окремих приміщень має враховуватися в загальній собівартості діяльності з оренди всього приміщення (торгового центру).

 

Рекомендації

Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України. Тому може бути доречним для вирішення цього питання звернутися за консультацією до Мінфіну.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Коли проставляти позначку про прийняття рішення про незастосування коригувань фінансового результату?
    Підприємство у 2023 р. коригувало фінансовий результат на всі різниці. У 2024 р. дохід менше 40 млн. Підприємство приймає рішення про незастосування коригування фінансового результату. В якому періоді проставляти позначку щодо незастосування коригувань?
    Сьогодні 11:05224
  • Чи потрібно дисконтувати заборгованість за відсотками, яка не виплачується кілька років?
    У 2020 р. юрособа-резидент отримала від засновника юрособи-нерезидента, який володіє 80% акцій, відсоткову позику строком на 1 рік. Кожний рік договір продовжувався ще на рік. Позика досі не повернута. Відсотки нараховуються, але не перераховуються позичальнику згідно з п. 17 Постанови НБУ від 24.02.2022 р. №18. Чи правомірно заборгованість з виплати відсотків вважати довгостроковою та дисконтувати?
    20.02.2025267
  • Які витрати включаються до 50% витрат за пп. 14.1.159 ПКУ?
    Підприємство, основним видом діяльності якого є торгівля, закуповує в одного нерезидента товар обсягом понад 75% усього імпорту. Які операції, пов'язані з придбанням, включаються до 50% загальної вартості продукції (товарів, робіт, послуг) за нормами пп. 14.1.159 ПКУ? Чи враховуються тут інші статті витрат, наприклад, заробітна плата тощо?
    20.02.202538
  • Особливості бухгалтерського обліку неприбуткової організації
    Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити в бухобліку неприбуткової організації: оприбуткування благодійної та безповоротної фіндопомоги; грошову допомогу членам організації; списання витрат на проведення благодійних заходів (в т.ч. чай, каву тощо); видачу продуктових наборів, придбаних за благодійні внески? Чи потрібно проводити підзвітні кошти через субрахунок 372, чи можна одразу списати на витрати?
    20.02.202539
  • Облік тари: чи можна перевести зворотну тару в обліку зі складу запасів до складу необоротних активів?
    На підприємстві є металеві контейнери, які вже не один рік обліковуються на рахунку 204. В цих контейнерах транспортується готова продукція, вони є зворотною тарою, строк їх використання перевищує 1 рік. Чи можна перевести ці контейнери в обліку до складу інвентарної тари (рах. 115) або МНМА (рах.112)? Як це зробити?
    20.02.2025159