• Посилання скопійовано

Переводимо облік продукції з тон в кілограми

Маслоекстракційний завод виробляє олію соняшникову, шрот та лушпиння. Продукція продається на експорт та на території України. Облік готової продукції ведеться в тонах. З 01.12.2024 р. облік ведеться в кілограмах (кг). При переведенні в кг, розрахункова ціна має 5 знаків після коми. Чи припустиме таке значення в первинних документах? Як документально зафіксувати перехід на облік в кілограмах? У жовтні була отримана авансова оплата і складена ПН в тонах, відвантаження у грудні. Чи змінювати одиниці виміру?

Переводимо кілограми в тони

У зв’язку з введенням РЕЗ для виробників продукції, яка входить до переліку окремих видів товарів нагальним питанням є перехід на облік продукції в кілограмах, а не тонах.

У своєму останньому роз’ясненні в  ЗІР (101.29), відповідаючи на питання: «Чи може бути вказана у графі 4 табличної частини податкової накладної (у т.ч. податкової накладної за операціями з експорту окремих видів товарів) умовне позначення одиниці виміру товару «кг», якщо у первинних документах (видатковій накладній, ТТН, інших документах) зазначено одиниці виміру товару «т»?», податківці зазначили:

«У податкових накладних, що складатимуться з 01.12.2024 р. як за операціями з постачання на митній території України окремих видів товарів, так і за операціями з їх вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту, одиниці виміру товарів повинні зазначатись у кілограмах, незалежно від того, які одиниці виміру використані для такого товару в первинних бухгалтерських документах».

І трохи несподівано та враховуючи роз’яснення, перший раз податківці  визначили, що не важливо, яка одиниця виміру в первинних документах щодо окремих видів товару, головне, щоб в ПН були кг. Але може бути недоцільно в первинних документах вказувати одну одиницю виміру, а в ПН іншу. Тож з 01.12.2024 р. для окремих видів товарів доведеться вести облік в кілограмах.

Правила бухгалтерського обліку готової продукції встановлюють П(С)БО 9 та Методрекомендації з бухобліку запасів. За ними готова продукція належать до запасів підприємства і оприбутковуються за первісною вартістю,  яка є їх виробничою собівартістю, та визначається за НП(С)БО 16.

З метою організації бухгалтерського обліку запасів розпорядчим документом, затвердженим (схваленим) власником (уповноваженим органом), визначається одиниця натурального виміру запасів для кожної одиниці бухгалтерського обліку (див. п. 1.4. Методрекомендації з бухобліку запасів).

Форму розпорядчого документа, яким визначається одиниця натурального виміру запасів, нормативно не встановлено. На практиці найчастіше такий документ складається у формі наказу керівника підприємства.

Таким чином, підприємство має право самостійно визначити одиницю виміру, у якій готова продукція оприбутковуватиметься та/або обліковуватиметься при її подальшій реалізації. А за потреби — змінити таку одиницю виміру.

Обсяг господарської операції та одиниця виміру господарської операції є обов’язковим реквізитом первинного документа ( див. ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік).

При цьому одиниця виміру має бути виражена у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках (абз. 1 п. 2.3 Положення №88). Про це більш детально див. «ДК» №46 від 15.11.2021 р.

Вимог до кількості знаків в ціні чи кількості нормативні документи не містять. На практиці ціну найчастіше визначають з двома знаками після коми, тому що гривня ділиться на 100 копійок. Якщо конкретних вимог тут немає, то давайте подивимося, що нам каже ДПС з цього приводу, як скласти ПН.

 

Складаємо ПН

Дивимося роз’яснення щодо округлення показників у ЗІР (101.16): «Який порядок скорочення та округлення вартісних і кількісних показників податкової накладної?».

Податківці відповідають: «вартісні показники податкової накладної повинні містити не більше двох знаків після коми (крім окремих випадків щодо показників граф 7 та 11). Необхідною кількістю знаків після коми у кількісному показнику вважається така кількість, якої достатньо для вірного розрахунку вартісного показника у графі 10 податкової накладної та рядків I-XI розділу А податкової накладної».

Тобто при складанні ПН ми маємо вийти на суму господарської операції, оперуючи показником «кількість». І в тому випадку, якщо не вийде, то можна коригувати за допомогою показника «ціна постачання», адже Порядком №1307 не визначено обмеження щодо кількості знаків, яку можуть містити після коми кількісні показники, що зазначаються у графі 6 податкової накладної, а також правила округлення як вартісних так і кількісних показників, отриманих внаслідок розрахунку – на це теж звертають увагу податківці у вищезазначеній консультації.

 

Чи потрібно робити РК?

Оскільки одиниці виміру товарів в ПН повинні зазначатись у кілограмах за операціями з постачання  з 01.12.2024 р, то підприємству в цьому випадку можна зробити наступне:

  • за умови, що не було перегляду цін та кількості, зробити виключення і первинні документи скласти відповідно до ПН в тонах;
  • якщо підприємство не буде робити виключення для цієї операції, то потрібно скласти РК до цієї ПН;
  • якщо був перегляд цін чи кількості, тоді теж треба скласти РК та відповідно первинні документи надати покупцю в кг.

 

Підсумуємо:

  1. Підприємство самостійно визначає одиницю виміру, у якій буде обліковуватися готова продукція, а закріпити це можна наказом керівника;
  2. Нормативними документами не визначено, яка саме кількість знаків має бути при визначенні показників ціни та кількості. Звичайно в обліку ми будемо орієнтуватися, щоб вартісні показники мали не більше двох знаків, тому що грошовою одиницею є гривня, яка поділена на 100 копійок;
  3. При заповненні графи 6 ПН «Кількість» необхідною кількістю знаків після коми вважається така кількість, якої достатньо для правильного розрахунку вартісного показника у графі 10 «Обсяги постачання». Податківці зазначили, що за необхідності показник ціни може мати більше двох знаків після коми.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік та ПДВ при передачі матеріалів для маскувальних сіток
    ТОВ - платник податку на прибуток за листом – проханням від ОТГ планує надати безкоштовно матеріали для виготовлення маскувальних сіток. Частину матеріалів куплено у ФОПа без ПДВ, частина з ПДВ. Як документально оформити передачу матеріалів? Чи потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ?
    Сьогодні 09:1121
  • Облік витрат благодійного фонду за відсутності цільових надходжень
    Благодійний фонд отримав послуги з електроенергії у грудні з актом виконаних робіт, які було віднесено до витрат (Дт 949 Кт 685) з одночасним проведенням (Дт 48 Кт 718). Оплата за послуги не здійснювалася, що призвело до кредиторської заборгованості. Після закриття місяця виникло дебетове сальдо за рахунком 48 через відсутність цільових надходжень. Які госпоперації потрібно було провести у випадку, коли витрати понесені в одному році, а кошти від благодійників для їх оплати не надходили?
    01.04.202560
  • Чи може підприємець-"загальносистемник" використати експертну оцінку для нарахування амортизації ОЗ?
    Підприємець-платник ЄП перейшов на загальну систему оподаткування. Документи на основні засоби (вантажні автомобілі), які безпосередньо використовуються у госпдіяльності, не збереглися. Чи правомірно використовувати оціночну вартість незалежного експерта для нарахування амортизації?
    01.04.202529
  • Облік придбання державного підприємства на аукціоні
    ТОВ на загальній системі придбало держпідприємство через аукціон з умовою погашення всіх боргів ДП. Підприємство отримало майно та зобов'язання ДП за передавальними актами з балансовими сумами. Як ТОВ має відобразити в бухобліку отримані активи та зобов'язання ДП? Яку кореспонденцію рахунків слід застосувати при оприбуткуванні майна та зобов'язань? Як відобразити в обліку погашення частини боргів, що вже сплачені, та непогашені зобов'язання?
    31.03.202517
  • Прискорена амортизація автомобіля, отриманого у фінлізинг
    Підприємство, платник податку на прибуток, що коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці з розділу ІІІ ПКУ, отримало у фінансовий лізинг на 5 років автомобіль (за програмою кредитування 5-7-9). Чи можна застосувати до такого автомобіля прискорену амортизацію, як в податковому обліку, так і в бухгалтерському (2 роки)?
    31.03.2025143