• Посилання скопійовано

Чи створювати забезпечення під витрати на релокацію підприємства?

У зв’язку із бойовими діями підприємство планує релокацію в інший регіон України на початку 2025 р. Будуть проведені демонтаж ОЗ, їх упаковка, транспортування до нового місця (транспорт власний та найманий); розпакування, установка та налагодження із залученням сторонніх організацій на новому місці тощо. У 2024 році вірогідніше всього дохід підприємства перевищить 40 млн. Чи можна створити забезпечення під такі витрати?

Забезпечення - це зобов'язання з невизначеними сумою або часом погашення на дату балансу  (п. 4 П(С)БО 11).

Перелік створюваних забезпечень майбутніх витрат і платежів підприємство визначає в наказі про облікову політику (п. 2.1 розд. ІІ Методрекомендацій №635).  

Пунктом 13 НП(С)БО 11 визначено, що забезпечення створюється якщо:

  • внаслідок минулих подій виникає зобов'язання;

Зобов’язання - заборгованість підприємства, яка виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, призведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі економічні вигоди (п.3 розд. І НП(С)БО 1).

  • є імовірність того, що погашення зобов’язання призведе до зменшення ресурсів, що втілюють в собі економічні вигоди;
  • оцінка  зобов’язання може бути розрахунково визначена.

І ці три пункти мають бути виконані одночасно.

Так, щоб створити забезпечення на релокацію, на момент його створення у підприємства має бути зобов’язання, що призведе до майбутніх витрат. Таке зобов’язання може бути законодавчо закріплене або ж взяте підприємством самостійно за умовами договору тощо. Витрати на релокацію – це заплановані витрати, які будуть понесені підприємством в певний період. При цьому дата переїзду вже запланована, тобто підприємство знає чітко період понесення витрат. А при створенні забезпечення період витрат достеменно не відомий.

Такі витрати є вимушеними і не передбачають виникнення зобов’язання щодо переїзду. І навіть за умови, якщо підприємство вже має укладені договори з підрядними організаціями на демонтаж, наладку, транспортування та встановлення обладнання, то ці контракти визначають суму майбутньої заборгованості, а не зобов’язання щодо релокації. На нашу думку, підстав створювати забезпечення немає.

Витрати на релокацію будуть визнаватися в періоді їх виникнення, як інші витрати діяльності відповідно до п. 29 НП(С)БО 16 (рах. 977), і не залежно від того, чи буде підприємство застосовувати податкові різниці, ці витрати зменшать фінрезультат у повній сумі. ПКУ не містить податкових різниць щодо витрат на релокацію підприємства.

 ***

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202539
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202565
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517