• Посилання скопійовано

Чи можна списати товар на відповідальному зберіганні на окупованій території?

Підприємство знаходиться на тимчасово окупованій території і на складі відповідального зберігання має протермінований товар/продукцію. Чи можна списати цей товар, покладаючись на термін зберігання?

Продукція, строк придатності якої до споживання або використання закінчився, відноситься до неякісної та небезпечної продукції (ст.1 Закону №1393).

Власник продукції зобов'язаний вилучити з обігу неякісну та небезпечну продукцію, привести її, при можливості, у відповідність з вимогами відповідних нормативно-правових актів або забезпечити переробку, утилізацію чи знищення.

Вилучення з обігу здійснюється власником цієї продукції шляхом недопущення можливості її реалізації, споживання чи використання за призначенням, а також шляхом повернення її суб'єктами підприємницької діяльності, в яких ця продукція знаходиться на підставі договорів доручення, схову, перевезення та інших цивільно-правових договорів, що не передбачають передачі прав власності на продукцію (ст. 8 Закону №1393).

Відповідно до наведеної умови продукція знаходиться на відповідальному зберіганні. Сторонами договору зберігання є поклажодавець та зберігач. За цим договором зберігач зобов'язується зберігати річ, передану йому поклажодавцем, та повернути її поклажодавцеві у схоронності (ч. 1 ст. 936 ЦКУ).

Тобто зберігач має повернути прострочену продукцію. Для підтвердження кількості та стану продукції підприємство проводить інвентаризацію, яка є обов’язковою у разі псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства (п. 7 Положення про інвентаризацію).

За результатами інвентаризації керівник приймає рішення, зокрема, відправити продукцію на переробку, утилізацію або знищення. Оскільки продукція вже не відповідає визначенню активів і не може бути використана у господарській діяльності наступним кроком буде її списання. Більш детально див. у ДК №36 від 02.09.2024 р.

Проте є нюанс: підприємство не може забезпечити доступ до продукції і, відповідно, повернути її та провести інвентаризацію.

Зауважимо, що виключень немає навіть для підприємств, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах).

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду» (п. 8 Положення про інвентаризацію, лист Мінфіну від 12.01.2015  №31-11420-08-10/558).

Щодо відображення таких активів в обліку та звітності Мінфін у листі від 10.10.2022 р. №41010-06-62/23254 зазначив:

«Необоротні активи та запаси, які відображалися в бухгалтерському обліку до введення воєнного стану та які на дату складання фінансової звітності фактично перебувають на тимчасово окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій, продовжують обліковуватись у складі активів підприємства.

Інформація про відсутність доступу до активів та первинних документів підприємства зазначається у примітках до фінансової звітності».

На необхідності інвентаризації наголошує також ДПС див. лист ДПСУ від 05.05.2022 р. №3781/7/99-00-04-01-03-07.

Враховуючи зазначене, немає інвентаризації – немає списання. І це зрозуміло, тому що дані інвентаризації будуть підґрунтям для підтвердження інформації щодо визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Тож якщо підприємство обере обережний підхід і врахує позицію податківців, то без інвентаризації та/або підтвердних документів щодо пошкодження/знищення зі сторони зберігача продукцію не списати. Тому, як варіант, щодо даних активів можна створити резерв під уцінення запасів – про це див. наші матеріал тут. Або зафіксувати сплив строку зберігання та знищення продукції зберігачем і вже в межах договірних відносин вирішувати це питання.

Якщо підприємство все ж зафіксує той факт, що продукція не відповідає визначенню активів і спише її за рішенням керівника, то треба бути готовими відстоювати своє право на витрати в суді, адже податківці свою позицію не змінили – без інвентаризації не можна списати. І вона більш однозначна, ніж у Мінфіну, який зазначає, що листи міністерств не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.

Щодо ПДВ, то за рішенням керівника можна визначити продукцію як таку, що не буде використовуватися в господарській діяльності і скласти компенсуючу ПН відповідно до пп. «г» пп. 198.5 ПКУ: Дт 947 Кт 641. Тут питань у податківців не виникне, адже у госпдіяльності продукцію вже не будуть використовувати, незважаючи на те, що вона все ще обліковується на балансі.

Таким чином, виникає певна колізія: для об’єкта оподаткування ПДВ достатньо рішення про нарахування компенсуючих ПЗ, а ось для списання продукції на витрати потрібна ціла процедура. Тож підприємство на власний розсуд вирішує, чи списати продукцію без інвентаризації, чи обрати обережний підхід без ризиків невизнання витрат.

 ***

Читайте також: Списання прострочених товарів: правила бухобліку

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202513
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202529
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025222
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025663
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202542