• Посилання скопійовано

Дооцінка ОЗ, внесених до статутного капіталу

Учасником, якому належить 100% частки статутного капіталу ТОВ, були внесені ОЗ (нерухоме майно) як внесок до СК. Нерухомість на даний час не використовується, тому не введена в експлуатацію. ТОВ пізніше провело оцінку майна і дооцінило цю нерухомість. Як така дооцінка відображається в бухобліку?

Внесення ОЗ до статутного капіталу

Первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу    підприємства,    визнається   погоджена   засновниками (учасниками)  підприємства  їх  справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених пунктом 8 НП(С)БО 7 (див. п. 10 НП(С)БО 7).

Своєю черго, в п. 8 НП(С)БО 7 наведені різні витрати, пов’язані з придбанням (отриманням) ОЗ, наприклад, витрати, пов’язані з реєстрацією об’єкта тощо.

Справедлива вартість - сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (п. 4 НП(С)БО 7).

Бухгалтерське проведення з отримання ОЗ як внеску до СК наведена в п. 18 додатку до Методрекомендацій №561:

  • Дт 10 Кт 46 – на справедливу вартість ОЗ.

Тобто, при отриманні внеску до СК рахунок 15 не застосовується, ОЗ відразу оприбутковуються в складі ОЗ.

Якщо, крім того, емітент самостійно здійснив реєстраційні та інші подібні витрати, пов’язані з отриманням ОЗ, то вони вже відображаються у складі капітальних інвестицій:

  • Дт 15 Кт 685 тощо – на суму таких витрат;
  • Дт 641 Кт 685 – на суму ПДВ, якщо у витратах є ПДВ і підприємство отримувач є платником ПДВ.

Надалі на суму таких витрат збільшується первісна вартість ОЗ, внесеного до СК:

  • Дт 10 Кт 15.

 

Чи потрібно нараховувати амортизацію таких ОЗ?

Згідно з пп. 23 НП(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання (див. пп. 29 НП(С)БО 7).

Тобто, якщо отриманий об’єкт ОЗ придатний для використання, він починає амортизуватися, незалежно від того, чи використовується фактично цей об’єкт.

Виходячи з наведених норм НП(С)БО 7 отриманий на баланс об’єкт нерухомості повинен амортизуватися, на наш погляд, починаючи з місяця, наступного за місяцем отримання об’єкта на баланс.

Але для уникнення непорозумінь з цього питання можна отримати консультацію від Мінфіну, який згідно з ч. 2 ст. 6 Закону про бухоблік, є в Україні державним органом, який регулює питання методології бухобліку.

 

Дооцінка ОЗ

Детально особливості переоцінки ОЗ ми розглядали тут.

Особливості переоцінки не залежать від того, яким чином ОЗ потрапили на баланс підприємства, наприклад, незалежно від того, такі ОЗ придбані підприємством за плату чи отримані як внесок до СК. В обох випадках особливості переоцінки будуть однакові.

Сума дооцінки залишкової вартості об'єкта основних засобів включається до складу капіталу у дооцінках (див. п. 19 НП(С)БО 7). Тобто, сума дооцінки збільшує субрахунок 411.

Залишок на субрахунку 411 включають до складу нерозподіленого прибутку (Дт 411 Кт 441), згідно з обліковою політикою підприємства:

  • пропорційно до нарахованої амортизації дооціненого ОЗ (щомісяця, щокварталу чи раз на рік) або
  • один раз під час вибуття об’єкта ОЗ.

На статутний капітал дооцінка ОЗ, внесеного до СК, не впливає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Самовільно збудований виробничий об'єкт: облік та легалізація
    Є самовільно збудоване приміщення. В ньому проводяться роботи: електрика, сантехніка, вода тощо. Як бути з витратами? Що робити з амортизацією? Як це все привести у відповідність? Будівля функціонує і використовується у виробництві
    Сьогодні 15:57
  • Облік та оподаткування повернення та гарантійної заміни експортної продукції
    Як виробничому підприємству відобразити в обліку та оподатковувати операції з повернення бракованої продукції від нерезидента, її розбирання, та подальшої гарантійної заміни на нову продукцію з іншою собівартістю, якщо резерв на гарантійні заміни не створювався?
    13.06.202526
  • Пролонгована позика від засновника: облік та оподаткування
    Підприємство, платник податку на прибуток, отримало відсоткову позику від фінансової установи, яка є засновником, на 12 місяців. По закінченню терміну договору позику було пролонговано ще на 1 рік. Чи можна відносити відсотки на витрати? Чи потрібно дисконтувати зобов'язання, та яка відповідальність за недисконтування, враховуючи, що дисконт мав би відображатися у капіталі, а не в доходах/витратах?
    13.06.2025227
  • Відображення заборгованості за послуги зберігання: виправлення помилок минулих періодів
    Підприємство (зберігач) зберігало паливо Держрезерву у 2018-2022 роках. Держрезерв мав відшкодувати витрати на зберігання, але не зробив цього. Зберігач не відображав цю заборгованість в обліку. У 2025 році зберігач звернувся до суду. Чи потрібно відобразити борг Держрезерву в обліку, в який період та якими проведеннями?
    12.06.202532
  • Облік та документи для ФОПа - "єдинника" ІІІ групи: виробництво та продаж 3D-виробів
    Фізособа-підприємець на ЄП ІІІ групи, неплатник ПДВ, планує продавати через інтернет вироби, надруковані на власному 3D-принтері. Які первинні документи необхідно мати на виготовлений товар? Чи обов'язково купувати 3D-принтер та витратні матеріали (філамент) з рахунку ФОПа? Як правильно вести діяльність та які документи завжди мати при собі?
    12.06.202533