• Посилання скопійовано

ТОВ ліквідували, не попередивши одного з засновиників: що в обліку у засновника?

ТОВ 1 є учасником ТОВ 2, внесок до СК - 100 тис. грн. У вересні 2023 р.ТОВ 2 ліквідували, не попередивши ТОВ 1. Як відобразити цю операцію в обліку ТОВ 1? Чи є різниця для ТОВ 1 між самостійною ліквідацією або визнанням ТОВ 2 банкрутом?

Юридична особа ліквідується:

  • за рішенням її учасників, суб’єкта управління державної або комунальної власності або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами. Однією з додаткових причин  є невиконання ліміту по чистим активам (ч. 3 ст. 31 Закону про ТОВ);
  • за рішенням суду. Причина - допущені при її створенні порушення, які не можна усунути. Ініціатор - учасник юридичної особи або відповідний орган державної влади (ст. 110 ЦКУ);
  • за рішенням суду або учасника при банкрутстві підприємства. Мета -задоволення вимог кредиторів. Відомості щодо підприємств відносно яких порушено провадження у справі про банкрутство, можна отримати у міжрегіональних управліннях Міністерства юстиції України у формі інформаційних листів. Більш детально тут.

Зауважимо, що для прийняття рішення щодо ліквідації необхідно  заручитися 3/4 голосів усіх учасників товариства, які мають право голосу з відповідних питань, в тому числі питання щодо ліквідації (ч. 2 ст. 34 Закону про ТОВ).

Основною різницею при самостійному прийнятті рішення про ліквідацію та ліквідації при банкрутстві є те, що в першому випадку мета та результат саме припинення діяльності, а при банкрутстві мета - задоволення вимог кредиторів шляхом продажу майна підприємства, а результат не обов’язково ліквідація. Якщо юридичній особі вистачить майна для погашення зобов’язань перед кредиторами, то воно може продовжити свою діяльність або бути ліквідоване.

Майно юридичної особи, що залишилося після задоволення вимог кредиторів (у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування), передається учасникам юридичної особи, якщо інше не встановлено установчими документами юридичної особи або законом (ч.12 ст. 111 ЦКУ).

Тобто якщо після виконання зобов’язань перед кредиторами залишились грошові кошти, вони підлягають розподілу пропорційно між його учасниками (акціонерами, власниками) в порядку, визначеному статутом суб’єкта господарювання. Майно ліквідованого суб’єкта господарювання, що залишається після проведення розрахунків з усіма кредиторами, або розподіляється між його учасниками (акціонерами, власниками), або продається, а виручені від його продажу кошти також розподіляються між його учасниками (акціонерами, власниками). Більш детально див. тут.

Якщо ТОВ не вистачає майна для задоволення вимог кредиторів, то учасники нічого не отримують, включаючи і внески. І в цьому випадку інвестору залишається лише визнати витрати.

 

Відображення в обліку інвестора ліквідації емітента корпоративних прав

Підтвердженням закінчення юридичної процедури ліквідації суб’єкта господарювання є державна реєстрація припинення такої юридичної особи в результаті її ліквідації. Про це на підставі поданих ліквідатором документів робиться відповідна відмітка в ЄДР (про припинення та виключення такої юридичної особи з ЄДР).

Якщо ТОВ1 має факт ліквідації ТОВ2, то фінансова інвестиція втрачає ознаки активу, а тому її слід списати з балансу. В загальному порядку робляться проводки Дт 96 (якщо облік інвестиції ведеться за методом участі в капіталі) чи Дт 977 Кт 14 – 100 тис. грн.

Наслідки з податку на прибуток для ТОВ1: вартість списаної інвестиції (Дт 79 Кт 96 чи 977) зменшить фінрезультат до оподаткування, а відтак і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Якщо ТОВ1 коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, може застосовуватися різниця за пп. 140.5.3 ПКУ.

Згідно з пп. 140.5.3 ПКУ  ПКУ, фінрезультат до оподаткування збільшується на суму втрат від інвестицій в асоційовані, дочірні та спільні підприємства, розрахованих за методом участі в капіталі або методом пропорційної консолідації.

Тобто якщо ТОВ1 застосовує коригування на податкові різниці і воно вело облік інвестицій за методом участі в капіталі, воно має збільшити фінрезультат до оподаткування на 100 тис. грн згідно з пп. 140.5.3 ПКУ.

Якщо ж ТОВ 1 вело бухоблік не за методом участі в капіталі, податкову різницю за пп. 140.5.3 ПКУ воно не застосовує. Інших різниць в розглядуваній ситуації немає.

Оскільки ТОВ2 ліквідовано в 2023 р., то ТОВ1 необхідно буде зробити виправлення цієї помилки, яка належить до минулого періоду: Дт 44 Кт 14 – списано фінансову інвестицію, що втратила ознаки активу, після ліквідації ТОВ2.

Якщо ТОВ1 не застосовує податкові різниці, то потрібно буде ще зменшити податкові зобов’язання з податку на прибуток: Дт 641/2 Кт 44.

Якщо ТОВ1 повинно було застосовувати податкові різниці у 2023 році, то зараз коригувати податок на прибуток не потрібно. У 2023 році витрати від списання інвестиції повинні були зменшити фінансовий результат до оподаткування, а податкова різниця за пп. 140.5.3 ПКУ повинна була збільшити об’єкт оподаткування.

Отже, у разі підтвердження ліквідації ТОВ2, ТОВ1 необхідно скласти :

  • бухдовідку датою виправлення помилки– наприклад, це серпень 2024 р.;
  • баланс на 01.01.2024 року зі зміненими даними графи 3 (показники на початок 2024 року);

 

Щодо звітності

Факт таких виправлень за минулі періоди у фінансовій звітності треба буде розкрити у примітках до фінансової звітності, а також навести інформацію про помилку: її зміст і суму, зазначити статті, які були перераховані внаслідок виправлення помилок та з метою повторного подання порівняльної інформації.

На відміну від органів статистики, яким можна подати уточнену фінзвітність на добровільній основі, до органів ДПС подати повторну фінансову звітність з правильними показниками потрібно буде обов’язково.

Якщо виправлення помилок у фінансовій звітності впливає на фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток) та як наслідок на показник об’єкта оподаткування податком на прибуток, то платник податків здійснює виправлення показників податкової декларації з податку на прибуток шляхом подання або уточнюючого розрахунку, або у складі податкової декларації з податку на прибуток за відповідний податковий (звітний) період за чинною на день їх подання формою (лист ДФСУ від 26.05.2016 №11515/6/99-99-15-02-01-15). Як подати уточнюючу з податку на прибуток див. тут і тут.

 ***

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»