• Посилання скопійовано

Як виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року?

Як правильно виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року? Йдеться про суми не врахованих витрат за актами, не проведеними своєчасно. При цьому за минулий рік на підприємстві вже була податкова документальна перевірка

Порядку виправлення помилок в бухобліку, затвердженого нормативним актом, не існує. Однак порядок внесення змін до показників фінзвітності суворо регламентований П(С)БО 6. А оскільки фінзвітність будується на показниках бухобліку, доведеться йти від зворотного: робити виправлення в бухобліку так, щоб добитися результату, якого від підприємства вимагає чинне законодавство.  

За п. 45 П(С)БО 6 правила такі: 

  • виправлення помилок,  допущених при  складанні  фінзвітів  у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого  прибутку  на  початок  звітного  року,  якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого   прибутку (непокритого збитку);
  • виправлення   помилок,   які   відносяться  до  попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінзвітності.

Невраховані витрати за непроведеними в обліку актами на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) впливають.

Отже, за минулий рік доведеться скласти бухгалтерську довідку із проведеннями Дт 44 Кт 631 (в розрізі контрагентів) на суми таких витрат за отриманими послугами. При цьому датою складання довідки може бути й поточна дата, але датою проведень буде 1 січня поточного року.  

Щодо помилок за поточний рік, то вони виправляються проведенням неврахованих актів тією датою, коли вони були складені. 

Слід враховувати й те, що фінзвітність може бути, власне, звітною і проміжною. За загальним правилом фінзвітність складається за календарний рік. Але, якщо підприємство складає фінзвітність і за менший період (наприклад, щоквартально), то така звітність має статус проміжної.  А порядок виправлення помилок в них різний.

Фінзвітність за минулий рік перездавати не треба – наслідки виправлення станом на 1 січня відображаються в балансі за той звітний період, у якому помилка була знайдена. А ось проміжну фінзвітність потрібно буде перездати, оскільки таке виправлення вимагає повторного відображення порівняльної інформації.  

Щодо виправлення помилок у випадку, якщо підприємство складає фінзвітність відповідно то МСФЗ, читайте тут>> 

До того ж слід враховувати, що і в минулому році, і зараз платники податку на прибуток подають разом із декларацією з цього податку фінзвітність. І тут вже вимоги щодо складання такої фінзвітності висувають податківці. Ми про цю колізію писали тут>> 

Невраховані витрати викривили (завищили) фінансовий результат до оподаткування. А отже, доведеться виправити помилки в поданих раніше деклараціях з податку на прибуток. 

Наразі є два шляхи для цього за п. 50.1 ПКУ

  • виправити помилки шляхом подання уточнюючого розрахунку до декларації (тобто, самої декларації з поміткою «Уточнююча» щодо її форми);
  • виправити помилки у поточній декларації за той звітний період, коли вони були знайдені (шляхом складання додатку ВП до такої декларації).

Ми про це писали тут>>

Оскільки фінзвітність подається разом з декларацією з податку на прибуток, то у разі виправлення помилок у такій декларації та при поданні уточнюючого розрахунку необхідно також подати до контролюючого органу виправлену фінзвітність.

Оскільки в результаті виправлення сума податку до сплати не збільшиться, то штрафів за такі помилки в разі їх самостійного виправлення в декларації платник податку не сплачуватиме. 

Але тут слід враховувати, що звітний податковий період, у якому виявлено помилки, вже був перевірений податківцями. А подання уточнень до декларації за цей період дасть податківцям підставу для нової позапланової документальної перевірки такого періоду (пп. 78.1.3 ПКУ). З іншого боку, іншого шляху виправлення помилок в декларації та використання понесених витрат у платника податку немає – у поточному році він не зможе скористатися такими витратами для визначення об’єкту оподаткування. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202521
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202522
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025317