• Посилання скопійовано

Як виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року?

Як правильно виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року? Йдеться про суми не врахованих витрат за актами, не проведеними своєчасно. При цьому за минулий рік на підприємстві вже була податкова документальна перевірка

Порядку виправлення помилок в бухобліку, затвердженого нормативним актом, не існує. Однак порядок внесення змін до показників фінзвітності суворо регламентований П(С)БО 6. А оскільки фінзвітність будується на показниках бухобліку, доведеться йти від зворотного: робити виправлення в бухобліку так, щоб добитися результату, якого від підприємства вимагає чинне законодавство.  

За п. 45 П(С)БО 6 правила такі: 

  • виправлення помилок,  допущених при  складанні  фінзвітів  у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого  прибутку  на  початок  звітного  року,  якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого   прибутку (непокритого збитку);
  • виправлення   помилок,   які   відносяться  до  попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінзвітності.

Невраховані витрати за непроведеними в обліку актами на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) впливають.

Отже, за минулий рік доведеться скласти бухгалтерську довідку із проведеннями Дт 44 Кт 631 (в розрізі контрагентів) на суми таких витрат за отриманими послугами. При цьому датою складання довідки може бути й поточна дата, але датою проведень буде 1 січня поточного року.  

Щодо помилок за поточний рік, то вони виправляються проведенням неврахованих актів тією датою, коли вони були складені. 

Слід враховувати й те, що фінзвітність може бути, власне, звітною і проміжною. За загальним правилом фінзвітність складається за календарний рік. Але, якщо підприємство складає фінзвітність і за менший період (наприклад, щоквартально), то така звітність має статус проміжної.  А порядок виправлення помилок в них різний.

Фінзвітність за минулий рік перездавати не треба – наслідки виправлення станом на 1 січня відображаються в балансі за той звітний період, у якому помилка була знайдена. А ось проміжну фінзвітність потрібно буде перездати, оскільки таке виправлення вимагає повторного відображення порівняльної інформації.  

Щодо виправлення помилок у випадку, якщо підприємство складає фінзвітність відповідно то МСФЗ, читайте тут>> 

До того ж слід враховувати, що і в минулому році, і зараз платники податку на прибуток подають разом із декларацією з цього податку фінзвітність. І тут вже вимоги щодо складання такої фінзвітності висувають податківці. Ми про цю колізію писали тут>> 

Невраховані витрати викривили (завищили) фінансовий результат до оподаткування. А отже, доведеться виправити помилки в поданих раніше деклараціях з податку на прибуток. 

Наразі є два шляхи для цього за п. 50.1 ПКУ

  • виправити помилки шляхом подання уточнюючого розрахунку до декларації (тобто, самої декларації з поміткою «Уточнююча» щодо її форми);
  • виправити помилки у поточній декларації за той звітний період, коли вони були знайдені (шляхом складання додатку ВП до такої декларації).

Ми про це писали тут>>

Оскільки фінзвітність подається разом з декларацією з податку на прибуток, то у разі виправлення помилок у такій декларації та при поданні уточнюючого розрахунку необхідно також подати до контролюючого органу виправлену фінзвітність.

Оскільки в результаті виправлення сума податку до сплати не збільшиться, то штрафів за такі помилки в разі їх самостійного виправлення в декларації платник податку не сплачуватиме. 

Але тут слід враховувати, що звітний податковий період, у якому виявлено помилки, вже був перевірений податківцями. А подання уточнень до декларації за цей період дасть податківцям підставу для нової позапланової документальної перевірки такого періоду (пп. 78.1.3 ПКУ). З іншого боку, іншого шляху виправлення помилок в декларації та використання понесених витрат у платника податку немає – у поточному році він не зможе скористатися такими витратами для визначення об’єкту оподаткування. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442