• Посилання скопійовано

Як виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року?

Як правильно виправити помилки в бухобліку та фінзвітності за минулий рік та І квартал поточного року? Йдеться про суми не врахованих витрат за актами, не проведеними своєчасно. При цьому за минулий рік на підприємстві вже була податкова документальна перевірка

Порядку виправлення помилок в бухобліку, затвердженого нормативним актом, не існує. Однак порядок внесення змін до показників фінзвітності суворо регламентований П(С)БО 6. А оскільки фінзвітність будується на показниках бухобліку, доведеться йти від зворотного: робити виправлення в бухобліку так, щоб добитися результату, якого від підприємства вимагає чинне законодавство.  

За п. 45 П(С)БО 6 правила такі: 

  • виправлення помилок,  допущених при  складанні  фінзвітів  у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого  прибутку  на  початок  звітного  року,  якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого   прибутку (непокритого збитку);
  • виправлення   помилок,   які   відносяться  до  попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінзвітності.

Невраховані витрати за непроведеними в обліку актами на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) впливають.

Отже, за минулий рік доведеться скласти бухгалтерську довідку із проведеннями Дт 44 Кт 631 (в розрізі контрагентів) на суми таких витрат за отриманими послугами. При цьому датою складання довідки може бути й поточна дата, але датою проведень буде 1 січня поточного року.  

Щодо помилок за поточний рік, то вони виправляються проведенням неврахованих актів тією датою, коли вони були складені. 

Слід враховувати й те, що фінзвітність може бути, власне, звітною і проміжною. За загальним правилом фінзвітність складається за календарний рік. Але, якщо підприємство складає фінзвітність і за менший період (наприклад, щоквартально), то така звітність має статус проміжної.  А порядок виправлення помилок в них різний.

Фінзвітність за минулий рік перездавати не треба – наслідки виправлення станом на 1 січня відображаються в балансі за той звітний період, у якому помилка була знайдена. А ось проміжну фінзвітність потрібно буде перездати, оскільки таке виправлення вимагає повторного відображення порівняльної інформації.  

Щодо виправлення помилок у випадку, якщо підприємство складає фінзвітність відповідно то МСФЗ, читайте тут>> 

До того ж слід враховувати, що і в минулому році, і зараз платники податку на прибуток подають разом із декларацією з цього податку фінзвітність. І тут вже вимоги щодо складання такої фінзвітності висувають податківці. Ми про цю колізію писали тут>> 

Невраховані витрати викривили (завищили) фінансовий результат до оподаткування. А отже, доведеться виправити помилки в поданих раніше деклараціях з податку на прибуток. 

Наразі є два шляхи для цього за п. 50.1 ПКУ

  • виправити помилки шляхом подання уточнюючого розрахунку до декларації (тобто, самої декларації з поміткою «Уточнююча» щодо її форми);
  • виправити помилки у поточній декларації за той звітний період, коли вони були знайдені (шляхом складання додатку ВП до такої декларації).

Ми про це писали тут>>

Оскільки фінзвітність подається разом з декларацією з податку на прибуток, то у разі виправлення помилок у такій декларації та при поданні уточнюючого розрахунку необхідно також подати до контролюючого органу виправлену фінзвітність.

Оскільки в результаті виправлення сума податку до сплати не збільшиться, то штрафів за такі помилки в разі їх самостійного виправлення в декларації платник податку не сплачуватиме. 

Але тут слід враховувати, що звітний податковий період, у якому виявлено помилки, вже був перевірений податківцями. А подання уточнень до декларації за цей період дасть податківцям підставу для нової позапланової документальної перевірки такого періоду (пп. 78.1.3 ПКУ). З іншого боку, іншого шляху виправлення помилок в декларації та використання понесених витрат у платника податку немає – у поточному році він не зможе скористатися такими витратами для визначення об’єкту оподаткування. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік давальницької сировини у переробника, який передає її іншому переробнику на переробку
    Підприємство 1 отримало давальницьку сировину (Дт 022) для виготовлення металоконструкцій від підприємства 2. Зазначену сировину підприємство 1 хоче передати як давальницьку сировину підприємству 3. Після отримання металоконструкцій від підприємства 3, Підприємство 1 передасть дані металоконструкції підприємству 2. Які проведення у підприємства 1?
    Сьогодні 10:3023
  • Чи дисконтувати заборгованість, строк за якою періодично продовжується?
    Мале ТОВ орендує нежитлове приміщення, строк оренди неодноразово продовжувався додатковими угодами, забезпечувальний платіж частково повертався, в обліковій політиці визначено відображення довгострокової дебіторської заборгованості за теперішньою вартістю. Чи підлягає ця заборгованість дисконтуванню? Якщо так, з якої дати починати дисконтування? Чи потрібно застосовувати ретроспективний метод?
    Сьогодні 09:09104
  • Нюанси обліку залишку коштів ТОВ при визнанні банку неплатоспроможним
    На поточному рахунку ТОВ у банку, який визнали неплатоспроможним, є залишок коштів. Як обліковувати дані кошти? Чи потрібно обчислювати резерв? Чи треба визнавати та розраховувати на базі такого резерву відстрочений податок на прибуток?
    12.05.202526
  • Витрати на благодійний захід: як списати?
    Благодійний фонд реалізує різні проєкти (наприклад, вивчення мови, імідж українця тощо) для дітей, для жителів міста, інколи декілька днів, де пригощають кавою, чаєм, смаколиками. Як повинен виглядати бланк на списання та як часто потрібно його робити: щодня чи після закінчення проєкту? Ініціатива проведення таких проєктів може бути від фонду, чи потрібне прохання якоїсь організації або ж дозвіл місцевої влади?
    12.05.2025211
  • Продаж частки в дочірньому ТОВ: облік та податкові наслідки
    Розглянуто питання визначення собівартості фінансової інвестиції (частки в статутному капіталі дочірнього підприємства, що обліковується за методом участі в капіталі) для цілей оподаткування податком на прибуток при її продажу. Проаналізовано виникнення податкових різниць при такій операції та необхідність складання дочірньою компанією проміжної фінансової звітності на дату продажу частки
    09.05.202558