• Посилання скопійовано

«Не вкладаємось» у норми витрат палива, розроблені ДП «ДержавтотрансНДІпроект»: що робити?

Комунальне підприємство отримало гуманітарну допомогу – автомобіль Volkswagen Caddy, 2009 р. Норми витрат палива для даного авто визначено ДП "ДержавтотрансНДІпроект" - 5,9 л на 100 км. Наказом по підприємству норму підвищено на 0,3 л за роботу в міських умовах (5%) та на 0,5 л - для автомашин, які експлуатуються більше 14 років (9%). За цією нормою 6,7 л списувалося паливо 4 місяці. Фактичні витрати значно вищі – після перевірки комісією визначено витрату палива 8,3 л на 100 км. Як списувати паливо в цьому випадку?

Є чотири варіанти встановлення норм списання пального:

  1. довідково використовувати Норми №43 – традиційний варіант;
  2. замовити розрахунок норми у ДержавтотрансНДIпроекті;
  3. самостійно розрахувати і затвердити норми;
  4. встановити на автомобіль GPS-трекер із контролем витрат пального. Більш детально про це ми писали тут.

Підприємство обрало третій варіант – уклало договір та замовило розрахунок тимчасової індивідуальної норми у ДержавтотрансНДIпроєкті.

Пунктом 1.2 Договору приєднання (оферти) про надання послуг/виконання робіт «ДержавтотрансНДІпроєкт» визначено, що тимчасові індивідуальні норми встановлюють на визначений ДП «ДержавтотрансНДІпроект» період апробації, що триває до двох років. Після закінчення встановленого періоду апробації, розробленої для підприємства тимчасової індивідуальної норми та надання підприємством розробникові за визначеною ДП «ДержавтотрансНДІпроект» формою даних щодо її апробації з наведенням експлуатаційних умов термін дії норми продовжується (безкоштовно), при цьому встановлюється наступний період апробації з можливим її коригуванням за обґрунтованої необхідності з урахуванням централізовано зібраних даних щодо апробації тимчасових індивідуальних норм в різноманітних природнокліматичних, дорожніх та інших умовах різних підприємств та установ (суб’єктів господарювання).

Звертаємо увагу, що тимчасова індивідуальна норма, яка розроблена для підприємства,  апробується протягом певного часу. Тобто така норма є оціночною величиною, що буде коригуватися після проведення відповідних вимірювань, тобто відхилення при її застосуванні будуть.

Також Методрекомендації та Базові норми, які використовуються Інститутом для розрахунку тимчасової індивідуальної норми, не мають сили нормативного документа, обов’язкового до виконання. Тому їх використання – це право, а не обов’язок підприємства.

Якщо підприємство й надалі планує використовувати тимчасові індивідуальні норми, то в даній ситуації можна вчинити наступним чином:

  • виключити можливість негосподарських операцій. Витрати мають бути документально підтверджені подорожнім листом, чи іншим розробленим підприємством документом та мати відношення до господарської діяльності;
  • провести вимірювання декілька разів щодо фактичних витрат палива та зафіксувати це документально. Чим більше вибірка, тим менша похибка, одного разу однозначно недостатньо.
  • звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» щодо коригування норми.

На нашу думку, відповідно до наведених умов, витрати пального проведено в межах господарської діяльності, хоча вони і вищі норми, адже така перевитрата може бути зумовлена технічним станом авто, стилем водіння, станом доріг та іншими факторами. Тому, на нашу думку, паливо може списуватися в загальному порядку в дебет рахунків 23, 91, 92, 93 без донарахування ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ.

Звичайно, підприємство самостійно визначає напрямок списання пального за результатами аналізу ситуації та причин його перевитрати.

За обережної позиції перевищення норми може бути списано так:

  • Дт 949 Кт 203 – списання понаднормових витрат пального як таких, що не підтверджені документально;
  • Дт 949 Кт 643 – нараховано ПЗ з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ;
  • Дт 643 Кт 641 – зареєстровано ПН на ПЗ з ПДВ.

Отже, в цьому випадку можливі такі варіанти виходу із ситуації:

  • відкоригувати тимчасові індивідуальні норми ДП «ДержавтотрансНДІпроект» з урахуванням результатів апробації норми;
  • провести ремонт та ТО автомобіля, якщо це дозволить зменшити витрати палива;
  • самостійно провести вимірювання витрат палива і затвердити власну норму наказом керівника;
  • списувати понаднормові витрати пального так само, як і витрати в межах норми, підтвердивши господарський характер таких витрат. При цьому є ризик того, що податківці при перевірці будуть вимагати донарахування ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ;
  • самостійно донараховувати на понаднормові витрати пального ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ.

- обираємо інший варіант списання пального, наприклад самостійно затверджуємо норми на основі хронометражів;

- ремонтуємо авто;

- коригуємо тимчасові індивідуальні норми ДП «ДержавтотрансНДІпроект» з урахуванням результатів апробації.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»