• Посилання скопійовано

Помилка в експрес-накладній: нюанси обліку та оподаткування

Підприємство, платник податку на прибуток, ПДВ, купує товар через Нову пошту. Оплата доставки за рахунок підприємства. В експрес-накладній дані відправника не відповідають даним постачальника товару. Які податкові наслідки такої невідповідності?

ТОВ «Нова пошта» є оператором поштового зв’язку відповідно до даних Єдиного державного реєстру операторів поштового зв'язку. 

Підприємство-експедитор не здійснює оформлення ТТН, тому що Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не регламентують перевезення пошти, що має свої особливості.

Приймання поштових відправлень здійснюється в порядку, що визначається оператором поштового зв’язку.

Первинним документом при відправленні вантажу є експрес-накладна. Експрес-накладна (ЕН) має унікальний код з 14 цифр, який присвоюється Новою поштою кожному відправленню.

Пунктом 9.5 Публічного договору з ТОВ «Нова пошта» визначено, що відправник надає інформацію для оформлення відправлення і саме він відповідальний за правильність заповнення даних в експрес-накладній (ЕН). 

Змінити дані в ЕН можна у відділенні (в регіоні Відправника або Одержувача; дізнатись про перелік населених пунктів, що входять до певного регіону, можна, зателефонувавши до контакт-центру) або шляхом самостійного внесення змін у бізнес-кабінеті / мобільному додатку / API; зателефонувавши до контактцентру.

Виключення, коли дані не можна змінити:

  • одержувач отримав відправлення;
  • дані намагаються змінити в момент, коли відправлення передано кур’єру для доставки на адресу одержувача;
  • одержувач оплатив відправлення онлайн, та посилка прибула у поштомат. Якщо протягом 3 днів відправлення не заберуть, посилку перемістять до найближчого відділення Нової пошти: після цього дані можна буде змінити.

Тому якщо помилку в ЕН виявлено вже після отримання посилки, то експедитор не може внести зміни в систему.

І в нас є первинний документ, який не відповідає суті господарської операції.

Помилка є суттєвою – неправильно визначено відправника, що не дозволяє ідентифікувати об’єкт обліку, на який буде розподілено витрати на доставку.

Виправити її можна лише анулювавши помилковий первинний документ і склавши новий, але це технічно не можливо. 

У даному випадку, якщо в ЕН ідентифіковано товар та реквізити документа, видаткова накладна, що дозволяє визначити фактичного відправника, то підприємство-отримувач може запросити письмове пояснення від відправника. Це дозволить визначити,чи є це помилкою, чи можливо відправник, наведений у ЕН, виступає комісіонером в даному випадку між покупцем та продавцем.

 

Бухгалтерський облік

На нашу думку, оскількивиправлення неможливе технічно, і помилка допущена в основному реквізиті, то такі витрати є витратами періоду і можуть обліковуватися на рахунку 94 «Інші витрати операційної діяльності».

Позиція податківців щодо даного питання наступна. Так, у разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у тому числі товарно-транспортних накладних, які відносяться до первинних документів та на підставі яких ведеться бухгалтерський облік, платник податків при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку не має підстав для врахування вартості таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Документ з суттєвою помилкою, звичайно податківці можуть наполягати на тому, що йогоможна вважати відсутнім і питання скоріше всього вирішуватиметься в судовому порядку. Та, на нашу думку, якщо б можливість була, то помилку б виправили і лист тому доказ. Порядок ведення та виправлення ЕН не регламентовано законодавством, тому в даній ситуації доцільно отримати ІПК.

 

Податок на прибуток

Об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається відповідно до норм пп. 134.1.1 ПКУ шляхом коригування бухгалтерського фінрезультату на різниці, що передбачені ПКУ. Оскільки витрати зменшують бухгалтерський прибуток або збільшують збиток, вони таким чином зменшують і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Якщо підприємство не коригує фінрезультат з причини недосягнення обсягу доходу за минулий рік 40 млн грн, його не стосуються норми розділу ІІІ ПКУ про коригування фінрезультату для цілей оподаткування. Таким чином, абсолютно всі його витрати будуть враховані при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток. Про це говорять і податківці.

Навіть якщо в документах допущено помилку.

 

ПДВ

А тут дещо складніше. ДПС в ІПК від 15.04.2021 р. №1563/ІПК/99-00-21-03-02-06 визначає формування витрат підприємства, у зв'язку з придбанням товарів/послуг з метою їх використання в межах господарської діяльності, реалізується за наявності у платника належно оформлених підтверджуючих проведення господарських операцій первинних документів. Але, неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Господарська операція щодо придбання товару підтверджена видатковою накладною і відсутність ЕН по аналогії з ТТН не може бути самостійною підставою вважати господарську операцією такою, що не відбулася. Про це ми писали тут.

Послуга перевезення надана і в даній ситуації – Нова пошта виконала свої зобов’язання, ЕН наявната акт складено. Та от з ПК є питання. Тут є два варіанти. Перший, включаємо в кредит, додаємо лист-пояснення від контрагента відправника і готуємося до суду. Адже в умовах відсутності технічної можливості виправлення помилки, лише так можна буде засвідчити факт здійснення операціїза помилковою ЕН. Також можна надати запит до Нової пошти щодо виправлення помилки. Другий варіант: нараховуємо ПЗ з ПДВ відповідно пп. 198.5 ПКУ і включаємо до вартості послуг транспортування.

 Таким чином, оскільки витрати в межах господарської діяльності, але проблема пов’язана саме з відсутністю технічної можливості виправлення даних в ЕН, то необхідно буде підтвердити, що виправити помилку неможливо, подавши запит на Нову пошту та ідентифікувати помилку контрагента або ж засвідчити що це не помилка, а є договір комісії щодо поставки даного товару. В іншому випадку вірогідніше всього покупець повинен буде нарахувати ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік резерву знецінення запасів: чи критичний вибір субрахунку?
    Підприємство, що веде облік за МСФЗ, для обліку нарахованого резерву під знецінення запасів використовує субрахунок 382, що зафіксовано в обліковій політиці. В балансі запаси відображаються за чистою реалізаційною вартістю. Проведення: нарахування (сторнування) резерву Дт 946 Кт 382; списання запасів за рахунок резерву Дт 382 Кт 20, 21, 28, 26. Чи має критичне значення для бухгалтерського та податкового обліку, на якому саме субрахунку обліковувати нарахований резерв?
    14.07.202515
  • Заміна лічильника електроенергії: які відобразити в обліку?
    У підприємства на рекламних конструкціях встановлені прилади розрахункового обліку електроенергії, які складаються з кабеля, троса, автоматів, лічильника, бокса монтажного, метизів. Прилади обліковуються як основні засоби. Згідно з приписом Обленерго підприємство здійснює заміну лічильників на більш сучасні та при необхідності боксів. Як підприємству відобразити в обліку таку заміну: як ремонт чи модернізацію?
    14.07.202549
  • Перепродаж паливних талонів: термін дії та облік
    Підприємство у листопаді 2021 року придбало паливні талони з метою перепродажу, але не реалізувало їх. Чи має воно право продати ці талони зараз і чи залежить це право від терміну їх дії, зазначеного в договорах з постачальниками?
    14.07.202519
  • Безоплатна передача авто волонтерам: податки та облік
    Фізособа, яка також є ФОП, планує безоплатно передати у власність (подарувати) особистий вантажний автомобіль волонтерській організації з повним переоформленням. Які податкові наслідки виникають для фізособи-дарувальника? Чи потрібно відображати цю операцію у звітності ФОП, враховуючи, що автомобіль не є його підприємницьким активом? Які документи необхідно отримати від організації для підтвердження цільового характеру передачі?
    11.07.2025163
  • Як вести облік облігації внутрішньої державної позики?
    Компанія придбала ОВДП (облігації внутрішньої державної позики) через свій обслуговуючий банк за ціною 1050 грн за 1 шт, в той час як номінал цих облігацій – 1000 грн. Як відобразити такі операції, а також отримання відсотків за ОВДП в бухобліку?
    11.07.202520