• Посилання скопійовано

Зміна вартості вже наданих послуг: відображення в обліку

ТОВ надає послуги ФОПу. ФОП не має змоги погасити борг, тому що служить в ЗСУ. Вирішили зменшити вартість послуг на 50%, вже за існуючими актами. Як можна здійснити перерахунок? Як оформити та відобразити цю операцію в обліку?

Зміна вартості послуг

Положеннями ч. 2-3 ст. 632 ЦКУ встановлено, що зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. При цьому зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Договір вважається виконаним у разі виконання предмета договору, тобто в момент, коли зобов'язання сторін за договором припиняються.

Зобов’язання припиняються відповідно до ст. 598-609 ЦКУ:

  • частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом;
  • виконанням, проведеним належним чином;
  • за згодою сторін внаслідок передання боржником кредиторові відступного (грошей, іншого майна тощо);
  • зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги;
  • у разі заміни кредитора боржник має право пред'явити проти вимоги нового кредитора свою зустрічну вимогу до первісного кредитора;
  • за домовленістю сторін;
  • припинення зобов'язання прощенням боргу;
  • поєднання боржника і кредитора в одній особі;
  • припинення зобов'язання смертю фізичної особи;
  • ліквідацією юридичної особи.

Через те що покупець не виконав свого обов'язку з оплати за надані послуги, факту виконання договору немає. Підприємство вирішило зменшити вартість послуг. Це можливо за рахунок зміни ціни.

Підставою для зміни ціни є зміни, внесені до первісного договору та первинний документ, яким зафіксовано власне факт зміни ціни. Зміна ціни в бухобліку відображається датою документування таких змін. 

Така зміна не потребує коригування первинних актів, адже зміна ціни послуги є окремою подією, яка потребує оформлення відповідним первинним документом. Таким документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін у договір (або інших підстав зміни ціни) складається сторонами. 

Якщо підприємство не дійшло згоди з ФОП і не уклало додаткову угоду до договору щодо зміни ціни, то ще одним варіантом припинення договірних зобов’язань є прощення боргу. В цьому випадку заборгованість визнається безнадійною. Списання безнадійної заборгованості проводиться в загальному порядку. Про це ми писали тут. Уцьому разі обов’язковим є повідомлення ФОП про прощення боргу та зазначення дати такого прощення, адже це може вплинути на його податкові зобов’язання.

 

Відображення в обліку 

Зменшення ціни 

  • Дт 704 Кт 361 — на суму зменшення ціни;
  • Дт 704 Кт 641 — зменшення ПЗ з ПДВ, способом сторно;
  • Дт 791 Кт 704 — зменшення ціни (без ПДВ) списано на фінрезультати.

На цю саму дату підприємство має скласти РК до ПН, зменшивши ПЗ з ПДВ.

Підставою є підписаний акт на зміну ціни, складений не раніше дати внесення змін до первинного договору.

 

Прощення боргу

  • Дт 944 Кт 38 – нарахування резерву сумнівних боргів;
  • Дт 38 Кт 361 – зменшено резерв сумнівних боргів за прощеною заборгованістю.

Якщо підприємство не створює резерву сумнівних боргів, то списання всієї суми заборгованості буде проведено записом: Дт 944 Кт 361.

Списання потрібно зробити у тому звітному періоді, коли виникли підстави для такого списання, в даній ситуації це дата договору прощення боргу/ дата прийняття рішення про списання.  Тільки в такому періоді можна списати заборгованість на витрати та зменшити фінрезультат з метою оподаткування – не раніше і не пізніше. Нюанси оподаткування податком на прибуток, ПДВ та єдиним податком даної операції ми розглядали тут і тут.

Таким чином, зміна ціни в договорі можлива, якщо зобов’язання за договором не виконані. В цьому випадку підприємство з ФОП може укласти додаткову угоду до первісного договору щодо зміни ціни. 

Якщо згоди не досягнуто, то можна укласти договір про прощення боргу. Після укладаннязаборгованість є безнадійною. Списання безнадійної заборгованості проводиться в загальному порядку.

На нашу думку, підприємству необхідно укласти додаткову угоду саме щодо зміни ціни, тому щоінший варіант є трудомістким та має більше особливостей щодо оподаткування.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024164
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449